01 Nov 2016 B2B klanten werven: analyseer uw websitebezoekers

B2B klanten werven: analyseer uw websitebezoekers

B2B klanten werven is niet makkelijk. Toch kan met het analyseren van data uw B2B strategie eenvoudig en snel worden aangepast voor meer effect. Waar het bij veel B2B bedrijven misgaat, is de conversie verhogen. U kunt een gebruiksvriendelijke website hebben en online marketing inzetten, als de conversie op uw site achterblijft, gaat er toch ergens iets mis. Stap één bij B2B klanten werven is te onderzoeken wáár het misgaat.

“Heeft u dagelijks tientallen of honderden bezoekers op uw website, maar blijft het aantal bezoekers dat contact met u opneemt achter? Dan kunt u uw websitebezoekers en hun gedrag analyseren voor gerichte B2B online marketing.”

Vijf stappen voor B2B klanten werven

B2B klanten werven, hoe pakt u dat aan? Allereerst kijkt u nauwkeurig naar de data over uw websitebezoekers. U analyseert uw bezoekers en filtert niet-geïnteresseerde bezoekers uit de resultaten. U kunt dan in kaart brengen wie uw potentiële bedrijfsklanten zijn. Hierna gaat u het gedrag van uw wel-geïnteresseerde bezoekers analyseren. Hoe bewegen ze zich door uw website? Welke pagina's zijn geliefd en welke zijn stiekeme dealbreakers? U verkrijgt hiermee antwoord op vragen als 'wat zoeken mijn klanten?' en 'wat willen mijn klanten?'. De gegevens vormen samen een plaatje van waar het misgaat op uw website en waar uw website kan verbeteren om potentiële leads binnen te slepen.

Deze vijf stappen doorloopt u om B2B klanten te werven:

Stap 1: Analyseer uw bezoekers
Stap 2: Breng uw potentiële klanten in kaart
Stap 3: Analyseer het gedrag van uw bezoekers
Stap 4: Verbeter uw website voor uw potentiële klanten
Stap 5: Sleep B2B klanten binnen

Google Analytics

Voor u aan de slag gaat met B2B klanten werven en uw bezoekers en het gedrag op uw website analyseren, installeert u een belangrijke tool op uw website. Google Analytics is de tool die u eenvoudig kunt gebruiken om uw websitebezoekers en hun gedrag te analyseren. Met de tool kunt u onder meer bezoekers filteren om zo beter inzicht te krijgen in groepen die voor uw B2B marketing van belang zijn. Zo kunt u met Google Analytics onder meer bedrijfsnetwerken filteren.

Bedrijfsnetwerken filteren

Google Analytics kan registreren welke gebruikers zich bevinden in een particulier netwerk en welke in een zakelijk netwerk. Als bedrijfsnetwerken voor u van belang zijn, dient u de gegevens van deze bezoekers te analyseren. Daarom is het handig om de bezoekers hierop te filteren. U maakt de gegevens zuiverder en kunt betere conclusies trekken om B2B klanten te werven.

“Met bedrijfsnetwerken filteren, ziet u duidelijk welke bedrijven uw website hebben bekeken.”

Netwerken als Ziggo, KPN en andersoortige telecomaanbieders kunnen uitgefilterd worden, zodat u een helder beeld krijgt van alle bedrijven die uw website bezoeken. Dit is natuurlijk waardevolle informatie, want bedrijven die op uw website hebben gezeten hebben wellicht interesse in uw product of dienst. Er zijn echter ook bezoekers die vanuit een bedrijfsnetwerk uw website bezoeken, terwijl zij geen potentiële klant voor u zijn. Bijvoorbeeld een medewerker van een bedrijf die tijdens werktijd research doet voor privédoeleinden, of een stagiair binnen het bedrijf die op zoek is naar onderzoeksinformatie. Het is dus van belang om vast te stellen met wat voor doel uw website wordt bezocht.

 

Surfgedrag analyseren

Als u uw potentiële klanten in kaart heeft gebracht, is het zaak om hun gedrag te analyseren. Uit de gegevens selecteert u een aantal bedrijven die uw website bezocht hebben. U gaat nu het surfgedrag analyseren om te bepalen of de bedrijven interessante leads vormen. U beantwoordt onder meer de volgende vragen:

  • Hoe vaak heeft het bedrijf uw website bezocht?
  • Hoe lang was het bedrijf op uw website?
  • Welke pagina's zijn er bekeken?
  • Welke zoekwoorden zijn gebruikt bij de zoekfunctie op uw website?

“Benut u Google Analytics volledig, dan kunt u door zogenoemde Events nog meer vragen beantwoorden.”

U krijgt met de juiste inzet van Google Analytics op uw website ook inzicht in:

  • Hoe ver de bezoeker heeft gescrold
  • Welke tabbladen zijn aangeklikt
  • Welke foto's zijn vergroot
  • Welke buttons zijn aangeklikt

Aan de hand van deze gegevens wordt erg duidelijk waarnaar de bezoeker op zoek is én hoe deze op de website is terechtgekomen. U kunt conclusies trekken over de wensen, goede pagina's en dealbreakers, en deze gebruiken om de conversie op uw site te verhogen

Als u bijvoorbeeld ziet dat een bedrijf uw website heeft bezocht en binnenkwam op de stage-pagina, vervolgens enkele stages heeft bekeken, en tenslotte de website heeft verlaten. Dan kunnen we concluderen dat een huidige stagiaire binnen dat bedrijf uw website heeft bezocht omdat hij/zij eventueel in de toekomst stage bij uw onderneming wilt lopen. Dit is dus geen potentiële lead. 
Heeft de bezoeker uw diensten en portfolio bekeken? Dan is de kans wel een stuk groter dat het een potentiële lead betreft.

 

B2B klanten werven: potentiële leads binnenslepen

De gegevens van uw websitebezoekers en het bezoekersgedrag kunnen vervolgens worden gebruikt om potentiële leads binnen te slepen. De potentiële leads kunt u bijvoorbeeld persoonlijk benaderen en uitnodigen voor een vrijblijvende afspraak. Met het surfgedrag analyseren geeft u het B2B klanten werven dus pas echt vorm!

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Onze certificeringen
Ecabo
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2019 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap