09 October 2017 Conversie optimalisatie: ook voor uw website!

Wat zijn conversies?

Allereerst: wat zijn conversies eigenlijk? Een conversie kan van alles zijn: een ingevuld contactformulier, een offerteaanvraag, een verkocht product, een nieuwsbrief inschrijving en méér. We onderscheiden twee soorten conversies, namelijk macro en micro conversies. Wat deze conversies voor uw website precies inhouden, is gemakkelijk te bepalen.

Een macro conversie zorgt namelijk voor méér inkomsten / business voor uw bedrijf. Verkoopt u een dienst, dan is een offerteaanvraag bijvoorbeeld een macro conversie. Heeft u een webshop, dan is het verkopen van producten een macro conversie.

Er zijn ook micro conversies. Dit zijn zaken die bijdragen aan een uiteindelijke macro conversie. Bij een webshop kan dit bijvoorbeeld zijn: het aanmaken van een account en het inschrijven voor een nieuwsbrief. Bij een diensten-website kan dit bijvoorbeeld het aanvragen van een informatiebrochure zijn.

Terugvallende conversies

Het kan voorkomen dat conversies ineens terugvallen. Dit hoeft echter niet altijd een reden tot paniek te zijn. Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen.

Mogelijke oorzaken terugvallende conversies:

- Trend. In januari zien we ineens een fikse stijging in de zoekopdrachten naar fitness. Deze stijging wordt natuurlijk veroorzaakt door de welbekende goede voornemens. In juli - augustus zit er een dipje in diezelfde zoekopdrachten. Een vergelijkbaar voorbeeld: CV ketel gerelateerde termen. Deze zijn populair in de wintermaanden terwijl airco/ventilator gerelateerde termen juist in de zomer veel gezocht worden. Dit zijn voorbeelden van seizoenstrends die zich jaarlijks herhalen.

Zie onderstaand het voorbeeld van fitness. Over het algemeen daalt de gehele lijn ook een beetje, wellicht door de komst van goede alternatieven zoals Bootcamp en circuit training. Verder is de seizoenstrend zeer goed zichtbaar.

trends conversies cross internet marketing

Verder zijn er ook kortstondige trends. Een zeer duidelijk voorbeeld hiervan is de Fidget Spinner.

trends conversies cross internet marketing

- Meting is niet accuraat: de data is gemeten over een te korte periode. Op het moment dat u standaard nagenoeg dagelijks één offerteaanvraag binnenkrijgt, en dan ineens vier dagen geen enkele, dan kan dit opvallend zijn. Het is echter niet meteen reden voor paniek. Het aantal conversies wordt aangeduid met een nummer, maar ze worden "veroorzaakt" door mensen. Mensen hebben een eigen wil. Ze kunnen ineens toevallig besluiten om niet achter de pc te kruipen en iets anders te gaan doen. Dit wordt vaak vergeten. Om die reden kunnen er overigens ook ineens 4 aanvragen op één dag binnen komen.

Daarom kunt u het beste de conversies over een periode van bijvoorbeeld 2 tot 4 weken pakken. Zitten hier significante drops in, dan is het tijd om aan de bel te trekken.

- Het weer. Dit klinkt misschien raar, maar denk maar eens als volgt: Zit u met 28 graden en zon lekker buiten op het terras met een drankje, of zit u dan binnen achter de laptop? Écht goed weer zorgt nagenoeg altijd voor een daling in online aanvragen / sales. Behalve wanneer u airco units en ventilators verkoopt. Dan kunt u rekenen op een flinke stijging tijdens deze warme dagen.

Hete zomers zorgen voor een stijging. Alle pieken zijn dan ook in de maanden juli / augustus. 

Conversie optimalisatie

Als online marketing bureau is het onze taak om een zo hoog mogelijk conversiepercentage voor u te realiseren. Er zijn een aantal manieren om te zorgen voor méér conversies op uw website.

Direct resultaat? Adwords!

De gemakkelijkste en snelste manier om direct meer conversies te genereren is adverteren in Google. Adverteren in Google (Adwords) kan op verschillende manieren. Kiest u écht voor optimale conversie, dan kunt u het beste inzetten op ondubbelzinnige en super relevante zoekwoorden.

Voorbeeld: Stel u heeft een schilderbedrijf. Wanneer u uw advertenties inzet op het zoekwoord 'schilderen', dan wordt uw advertentie tevens getoond aan mensen die creatief schilderen als hobby, mensen die zelf hun woonkamer willen schilderen en mensen die afbeeldingen of inspiratie zoeken op het gebied van schilderen.

Wanneer u uw zoekwoord gerichter maakt, bijvoorbeeld 'huis laten schilderen', dan is er geen twijfel over mogelijk wat de mensen zoeken. Het aantal kliks en daaropvolgende sales zal groeien en het conversiepercentage zal stijgen.

De website conversie optimaliseren met A/B testen

Online kunnen kleine aanpassingen een grote impact hebben. Denk bijvoorbeeld aan de kleur van een conversie button. Standaard kan een button bijvoorbeeld oranje zijn, omdat dit de hoofdkleur van uw website is. Het is mogelijk om A/B te testen met een knalgroene button, om te kijken wat dit voor effect heeft op het conversie percentage. Op deze manier kan, test voor test, de website worden geoptimaliseerd voor maximale conversie.

Het nadeel is wel dat de website eigenlijk al een fiks aantal bezoekers en sales moet hebben om betrouwbare data te genereren. Daarom is een A/B test niet voor élke website geschikt.

Het vergroten van conversies, bijvoorbeeld meer sales of contactformulieren genereren, is natuurlijk het uiteindelijke doel. Verlies echter niet de micro doelen uit het oog. Langere tijd op website, lagere bounce, inschrijvingen voor nieuwsbrief, informatieaanvraag, hoger aantal pagina's per sessie... dit zijn allemaal zaken die bijdragen aan een uiteindelijke hogere conversie. De website wordt interessanter voor de doelgroep, dus elk van deze stappen is een stap in de goede richting.

Analytics data analyseren

Goed geïnstalleerde Google Analytics biedt veel insider information over hoe bezoekers zich gedragen op uw website of webshop. Deze informatie kunnen we gebruiken om de website te verbeteren.

Als we bijvoorbeeld zien dat alle mensen die binnenkomen via één bepaalde landingspagina helemaal niet verder over de website klikken, dan kan het zijn dat er geen duidelijke conversie button in staat of dat er te weinig gebruik is gemaakt van relevante interne links. Of het kan zijn dat de pagina is geoptimaliseerd op een niet-relevant zoekwoord. Dit zijn allemaal zaken die we kunnen oplossen.

Hier kunnen we ver in gaan. Zo zouden we kunnen opmerken dat klanten in een bepaalde versie van een weinig gebruikte browser halverwege het koopproces afhaken. Na een check kan blijken dat de conversie button verdwijnt in die specifieke versie browser. Door zulke zaken op te lossen, kan het conversiepercentage steeds hoger worden opgekrikt.

De conversie van uw website of webshop optimaliseren?

Afhankelijk van de grootte van de website zijn er een aantal zaken die we kunnen ondernemen om het conversiepercentage zo hoog mogelijk te krijgen. Bent u benieuwd hoe we de conversie van uw website kunnen verhogen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gesprek. We komen graag naar u toe om de mogelijkheden door te spreken.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2017 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap