03 Maart 2017 Effectieve remarketing: hoe doet u dit?

Remarketing: effectief & efficiënt adverteren

Herkent u dit? U heeft gisteren online gezocht naar een mooie zomerjas. De jas was toch eigenlijk nét iets te prijzig dus u besluit om de koop niet af te ronden. De dag erna ziet u op talloze websites banners en advertenties terugkomen met exáct die mooie jas die u graag wilde hebben. Oké, hij is wat aan de dure kant, maar hij is ook écht heel erg mooi. Toch maar kopen dan? Klik!

Time = money. Geen tijd om dit hele artikel over remarketing te lezen? Onderaan deze pagina vindt u een handige mini samenvatting.


Gemiddeld plaatst slechts 2% van de webshopbezoekers een daadwerkelijke bestelling. En die andere 98% dan? Het is natuurlijk het doel om op z'n minst een gedeelte daarvan óók over de streep te trekken. Een geïnteresseerde bezoeker is gemakkelijker om te zetten naar een betalende klant dan een gloednieuwe bezoeker. Remarketing is daarom een excellente tool om dit te bewerkstelligen.

Het bovenstaande scenario met de zomerjas is namelijk een voorbeeld van remarketing. Het is een effectieve marketing methode om een geïnteresseerde potentiële klant opnieuw te bereiken. In plaats van random advertenties over het internet te strooien, wordt de advertentie aangepast aan de klant. Heeft deze gezocht naar bijvoorbeeld een boormachine of een mooie paar schoenen? Precies het product dat de klant heeft bekeken, wordt geadverteerd. U kunt zich voorstellen dat dit een positief effect heeft op de conversie.

Remarketing is een kosteneffectieve manier om sales te genereren.

De uiteindelijke kosten van de advertentie zijn gelijk aan een reguliere advertentie, alleen is de kans op conversie een stuk groter.

Effectieve remarketing voor optimale conversie

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, kan op verschillende manieren effectief zijn. We zetten ze voor u op een rijtje:

Macro-conversie: de sale

Uiteraard is een verkoop de ultieme conversie voor een webshop, en dus ook hetgene wat bereikt moet worden. Wanneer iemand geïnteresseerd is in een product of productcategorie, dan kan er een remarketing advertentie worden gelanceerd die de specifieke categorie onder de aandacht brengt bij de geïnteresseerde klant. Deze ad is alléén zichtbaar voor de klant. Dit werkt via het adwords display netwerk van Google. Dit betekent dat talloze websites ruimte vrij maken voor een advertentie, en deze ruimte wordt dan per bezoeker ingevuld met een relevante advertentie. U betaalt alleen per view óf per klik.

De mogelijkheden rondom het instellen van een dergelijke remarketing advertentie zijn best groot. Zo kunt u er voor kiezen pas een specifiek product te laten zien zodra iemand het product daadwerkelijk in het winkelmandje heeft gelegd, maar de bestelling niet heeft afgemaakt. Of wellicht wilt u de advertentie al laten zien op het moment dat de bezoeker alleen een bepaalde categorie binnen uw webshop heeft bezocht. Die keuze is aan u.

Diverse micro-conversies

Vergist u zich echter niet in het belang van micro conversies. Een micro conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit het inschrijven voor de nieuwsbrief, het aanmaken van een account of een product aan een online wishlist toevoegen. Dit zijn allemaal kleine doelen die uiteindelijk bijdragen aan het behalen van het hoofddoel. Ook hiervoor zijn mogelijkheden qua remarketing.

Via Facebook? Dat kan ook!

Over het algemeen vindt remarketing plaats via Google Adwords, maar het is ook mogelijk om social media in te zetten als remarketing kanaal. Remarketing via facebook kan bijvoorbeeld ontzettend effectief zijn. Nederlanders zitten gemiddeld één uur per dag op facebook. Gedurende dit uur kan uw geïnteresseerde potentiële klant precies dát product onder ogen krijgen wat hij of zij bijvoorbeeld in het winkelmandje heeft zitten maar nog niet heeft afgerekend. De kans is groot dat hij of zij alsnog overstag gaat en de sale afrondt.

Wees creatief qua tekst en inhoud van de advertentie en probeer klanten écht over de streep te trekken. Bijvoorbeeld:

U heeft uw bestelling nog niet afgerond. Wees er snel bij want we houden de producten alleen vandaag nog speciaal voor u gereserveerd!

Zoiets creëert noodzaak om de bestelling zo snel mogelijk af te ronden. Dat levert conversies op.

Uiteraard is ook hier de macroconversie, de sale, het gewenste resultaat. Er zijn echter hier ook weer mogelijkheden op het gebied van micro conversies, bijvoorbeeld het liken van uw facebook bedrijfspagina. Zo heeft u een "ingang" om uw potentiële klant gratis van informatie en aanbiedingen te voorzien. Ook dit draagt dus bij aan de groei van uw bedrijf en omzet.

Cross selling met remarketing

Remarketing heeft niet alleen als doel om de twijfelende bezoeker over de streep trekken toch een aankoop te doen. Het kan ook een manier zijn om een converterende bezoeker een éxtra aankoop te laten doen.

Stel uw klant heeft een iPad gekocht in uw webshop. Wellicht is diezelfde klant dan ook geïnteresseerd in een iPadhoesje, een toetsenbord en een screenprotector. Dit noemt men cross selling. Ook dit kan prima geadverteerd worden middels remarketing. Eventueel kunt u er nog wat voordelen bij noemen (gratis verzending, tijdelijke kortingscode, bundelkorting, etc.) om de kans op een sale te vergroten.
 

Samengevat: waarom kiezen voor remarketing?

  • De geïnteresseerde klant die reeds op uw website is geweest, effectief benaderen met aangepaste advertenties;
  • Een grotere kans op conversie door het gebruik van zeer relevante advertenties;
  • Advertentiekosten zijn gelijk aan reguliere ads, maar remarketing levert meer op;
  • Niet alleen effectief in het verkrijgen van directe sales of contactaanvragen, maar ook voor het ontvangen van micro-conversies, zoals nieuwsbriefinschrijvingen, account aanmaken etc.;
  • Ook toepasbaar op social media, bijvoorbeeld facebook;
  • Effectieve werkwijze voor cross selling;
  • Tevens mogelijk om middels remarketing het aantal facebook relevant te laten groeien.


Remarketing in laten stellen voor uw webshop of bedrijfswebsite?

Benieuwd hoe remarketing interessant kan zijn voor uw onderneming? Wilt u ook de mogelijkheden op een rijtje laten zetten en mogelijk extra omzet behalen uit geïnteresseerde potentiële klanten? Neem dan vrijblijvend contact op met Cross Internet. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Onze certificeringen
Ecabo
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2019 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap