Nieuwe regels online verkopen 2022
Ben je een webshopeigenaar of verkoop je via social media? Let dan goed op! Vanaf mei 2022 gelden er nieuwe regels en verplichtingen rondom de informatie, prijzen, aanbiedingen en (gratis) digitale diensten die je aanbiedt. Benieuwd wat de regels inhouden? Wij zetten ze voor je op een rij.
Waarom nieuwe veranderingen voor het online verkopen?
De nieuwe veranderingen zijn een voortvloeisel van het ingediende wetsvoorstel voor online webshops en platform door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De daarin gestelde nieuwe regels zijn een afspiegeling van de nieuwe Europese richtlijnen om online consumenten beter te beschermen bij online aankopen. Kortweg zorgen de nieuwe regels ervoor dat online platformen zich dienen te houden aan het vertonen van eerlijke informatie. Met de invoering van de nieuwe regels moeten consumenten hiermee beter beschermd zijn tijdens het online winkelen en het algemeen vertrouwen in het online consumeren gestimuleerd worden. Overigens is de nieuwe wetgeving nog niet officieel goedgekeurd. Ondanks de nog niet officiële aanneming is de verwachting dat de regels op 28 mei 2022 van kracht gaan.
Webshop reviews
Het vertonen van webshop reviews zal vanaf mei 2022 ingrijpend worden aangepakt. De reviews van een shop of online platform spelen een belangrijke rol in het aankoopproces van consumenten. Logischerwijs zou de koper ervan uit moeten gaan dat de reviews afkomstig zijn van echte klanten. Op dit moment is dit echter vaak nog niet het geval. Vanaf mei 2022 moet er daarom aanvullende informatie bij een review worden weergeven waarin staat:
- Hoe jij als shop eigenaar controleert of de reviews enkel daadwerkelijk door klanten zijn geschreven die een product of dienst hebben afgenomen;
- Of alle positieve en negatieve reviews worden weergeven;
- Of mensen die een review schrijven gesponsord worden of een andere vorm van betaling ontvangen.
Daarnaast is het niet toegestaan om op sociale media valse reviews, in dit geval likes, te plaatsen. De nieuwe regels voor klantenbeoordelingen maakt het voor consumenten een stuk makkelijker te oordelen of een review klopt en betrouwbaar is.
Wacht niet met het invoeren van de nieuwe regels, voorkom zorgen
Gepersonaliseerd aanbod
Als jij als online shop een gepersonaliseerd aanbod van je producten of diensten aan klanten biedt dan geldt de volgende verandering ook voor jou! De nieuwe wetgeving verplicht je jouw klanten hierover te informeren. Dit kan worden gedaan door een informatieveld in je shop of de winkelwagen pagina neer te zetten of bijvoorbeeld in een vorm van een pop-up. De regels gelden ook voor shopeigenaren met een aanbod die gebaseerd is op zoekgedrag, aankoopgeschiedenis of een andere vorm van personalisatie.
Het delen van deze informatie moet het voor klanten eenvoudiger maken om te oordelen of een aanbod echt aantrekkelijk is. Zo kunnen consumenten de prijzen van andere andere shops vergelijken waarbij de klantgegevens niet bekend zijn.
Stunten met kortingen
Zeg je online winkelen, dan zeg je vanzelfsprekend ‘korting!’. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat er online gestrooid wordt met kortingen. Wellicht dat jij als shopeigenaar er zelf graag aan mee doet. Aan de hand van de nieuwe regels wordt er een einde gemaakt aan het willekeurig aanbieden van producten en diensten tegen korting.
Wat er verandert? Het is niet meer toegestaan willekeurige prijzen als uitgangspunt te nemen bij het invoeren van korting. Concreet betekent dit dat wanneer je een product of dienst aanbiedt met een van-voor-korting, je dan uit moet gaan van de laagste prijs die tenminste 30 dagen vóór ingang van de korting gebruikt is voor het artikel.
De ingreep op het wild toepassen van kortingen op sites en online advertenties moet voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbiedingen kort een hoge prijs hanteren. Zo zou er zonder de ingreep aan consumenten een gunstiger prijsvoordeel worden voorgespiegeld dan in werkelijkheid sprake van is. De nieuwe regels maken hier dus een einde aan.
Aanbieden gratis diensten
Bied je (gratis) online diensten aan op je site of social media waarvoor klanten persoonlijke gegevens moeten achterlaten? Vergeet dan geen informatie te verstrekken hoe lang iemand vastzit aan je online dienst en op welke manier zij zich weer kunnen uitschrijven. Bovendien moeten consumenten het recht krijgen om binnen 14 dagen zonder reden de gratis online dienst op te zeggen.
Vergelijkingswebsites
In lijn met eerder genoemde punten zal er ook voor vergelijkingswebsites een uitgebreidere informatieplicht gelden. Als beheerder van een vergelijkingssite zal je klanten vooraf duidelijk moeten informeren over hoe de uitkomst van een zoekopdracht is opgebouwd. Welke elementen zorgen voor de uitkomst van de zoekopdracht? Het gaat hier niet om het in detail uitleggen van je algoritme. Betaald een onderneming bijvoorbeeld jou een bedrag om hoger in de zoekopdrachten te eindigen, dan dient de consument hier op de hoogte van te zijn.
Denk je deze regel te kunnen omzeilen door de informatie ergens op de website weg te stoppen, dan kom je bedrogen uit. De informatie moet immers op de pagina van de zoekresultaten getoond worden. Hierbij maakt het dus niet uit of de consument uiteindelijk iets bij je aanschaft of niet.
Het niet opvolgen van de regels kan een boete tot wel 10% van je jaaromzet opleveren
Online marktplaats
Beheer je een online marktplaats? Ook voor jou verandert er het een en ander. Zo ben je met ingang van de nieuwe wetgeving verplicht consumenten op je online marktplaats te informeren over:
- Met wie zij rechtstreeks zaken doen. Deze informatie moet al voorafgaand aan de aankoop gecommuniceerd worden.
- Welke voorwaarden er bij een overeenkomst gelden. Deze gegevens moeten goed zichtbaar zijn op de betaalpagina. Het diep verstoppen van de algemene voorwaarden op de website is dan ook niet toegestaan.
Let op: geef jij in je webshop de mogelijkheid aan anderen om producten of diensten aan te bieden? Dan wordt jouw shop ook gezien als online marktplaats. Voor je shop gelden dan dezelfde regels.
Strenge controle
Ondanks dat de regels voor iedere online shop en online aanbieder geldt, kun je als verstrekker er ook voor kiezen om de nieuwe wetgeving naast je neer te leggen. Dit is echter niet aan te raden, aangezien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben aangekondigd streng te gaan handhaven op de nieuwe regels. Hierbij letten ze bij de overtreding op:
- Omvang
- Aard
- Duur
- Frequentie
Vanzelfsprekend kunnen ACM en AFM nooit alle online shops controleren. Naar verwachting zal de controle met name plaatsvinden op basis van meldingen door klanten.
Sancties
ACM en AFM hebben de mogelijkheid om bij het schenden van de online verkoop regels boetes op te leggen. Een mildere straf is het opleggen van een termijn waarbinnen je alsnog de fouten in je shop aanpast naar de nieuwe regels voor online verkopen van 2022.
Komt het toch zo ver dat er een boete wordt uitgeschreven, houd dan rekening dat de boetes kunnen oplopen tot 4% van je jaaromzet of een maximumboete van 2 miljoen euro, afhankelijk van de omvang en aard van je overtreding. Bij het vaker voorkomen van overtredingen, kunnen de boetes daarnaast toenemen tot maar liefst 10% van je jaaromzet.
Hulp nodig bij het toepassen van de nieuwe regels?
Ondanks dat de regels naar verwachting in mei 2022 worden ingevoerd, hoef je niet te wachten om je webshop of social media aan te passen aan de nieuwe regels. Het op tijd inrichten van je online webshop of marktplaats voorkomt jou veel stress. Bovendien zorgt transparante informatie in je shop voor meer vertrouwen onder jouw potentiële klanten, waarna ze naar alle waarschijnlijkheid sneller zullen converteren. Kortom: er is weinig reden om er mee te wachten. Begin er direct aan!
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van alle regels in je shop of op social media? Cross Internet kan jou helpen bij het inrichten van je webshop of online marktplaats volgens de nieuwe online webshop regels van 2022. Neem contact met ons op. Dan gaan we direct aan de slag.