Waarom linkbuilding belangrijk is
We begrijpen het dat het nogal lastig te bevatten is dat er geld wordt betaald voor het plaatsen van links naar jouw website. Je denkt wellicht: een linkje (laten) plaatsen kan ik toch ook zelf? Dat is absoluut waar. Maar de vraag is: gebeurt het dan ook goed?
Waarom zijn links belangrijk
Stel je even twee identieke bedrijven voor. Bedrijf A ligt aan een rustig landweggetje, en bedrijf B ligt aan een druk kruispunt waar wel 50 wegen bij elkaar komen. Welk bedrijf zal de meeste bezoekers aantrekken? Van welk bedrijf zal men zeggen: “Wat een toplocatie, dat móet wel een goed bedrijf zijn”.
Dit is exact hoe het online ook werkt. Een link kan worden gezien als een weg naar jouw bedrijf(swebsite). Wanneer Google ziet dat er wegen zijn gelegd naar je bedrijf, dan moet dit wel betekenen dat het een goed bedrijf is. Kortom: een hogere positie in de zoekresultaten.
Kwalitatieve en relevante links
Naast de kwantiteit is ook de kwaliteit van de wegen, ofwel de links, van groot belang. We nemen de twee identieke bedrijven weer als voorbeeld: Beide bedrijven liggen op een knooppunt van 50 wegen, maar bij Bedrijf A zijn er constant wegwerkzaamheden en zijn de helft van de wegen slechte zandpaadjes vol met kuilen. Bedrijf B heeft goed geasfalteerde wegen zonder werkzaamheden. Welk bedrijf zal de meeste bezoekers ontvangen?
Ook dit is weer door te trekken naar de online linkstrategie. Een goede link vanaf een voor Google betrouwbare website is beter dan een link vanaf een slechte website. Hoewel op het eerste oog een link wellicht relevant is, kan deze na nader onderzoek volledig irrelevant blijken.
Google ziet websites anders dan een mens dat doet. De zoekmachine bepaalt aan de hand van tal van factoren (het algoritme) of een website betrouwbaar en relevant is of niet.
Links die zichtbaar zijn voor Google
Stel dat hierboven genoemde factoren allemaal in orde zijn? Dan ga je een linkruil aan! Het is dan nog belangrijk om de geplaatste link te checken. Er zijn namelijk talloze manieren waarop webmasters proberen om hun uitgaande links onzichtbaar te maken voor Google. Zo zijn 'nofollow' en 'noindex' bijvoorbeeld twee bekende zogenaamde attributes die webmasters aan hun link of linkpagina meegeven, zodat Google de link niet kan zien of niet meetelt. In dat geval is de geplaatste link nutteloos.
Kortom: een goede link is van onschatbare waarde voor de vindbaarheid van je website, maar de kans op een slechte link, waarmee je jouw linkprofiel saboteert, is erg groot.
Wat kunnen wij hierin betekenen?
Als online marketing bureau zijn we constant in de weer om het algoritme te ontcijferen en toe te passen, zodat we een zo relevant en kwalitatief mogelijk linkprofiel kunnen genereren voor onze klanten. We dragen zorg voor het verkrijgen van kwalitatieve en relevante links die ook daadwerkelijk een goede invloed hebben op de rankings in Google. Op veel relevante zoektermen is het namelijk niet mogelijk om zonder linkbuilding een hoge positie te verkrijgen.
Ben jij benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van linkbuilding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.