Zo bereid jij jouw shop voor op de feestdagen 2020
De feestdagen zijn altijd booming business voor online shops. Ondanks dat we deze dagen dit jaar heel anders moeten vieren, blijft het geven van cadeaus aan onszelf of anderen een vast onderdeel. Voor jou als onderneming hét moment om te profiteren. Met grote sales momenten als Black Friday, sinterklaas en Mid Season korting kun jij jouw verkoop een boost geven. In deze blog leggen wij je meer uit hoe jij jouw online shop voorbereidt op de feestdagen van 2020. Lees mee en behaal ook maximale conversie deze feestdagen in 2020!
Wees voorbereid
In aanloop naar de feestdagen wil je natuurlijk klaarstaan om alle sale periodes mee te pakken. Hier geldt één regel: een goede voorbereiding is het halve werk. Daarmee bedoelen we niet alleen dat jij genoeg producten op voorraad moet hebben en deze met hoge kortingen moet aanbieden. De juiste voorbereiding gaat veel verder dan dat. Denk aan het volgende:
- Google Ads aanpassen
- Webshop optimaliseren
- De juiste online marketingstrategie
- Data meetbaar maken
Google Advertenties aanpassen
Wil je met jouw website opvallen in de zoekmachines zoals Google, dan is er een perfecte manier om dit te bereiken: Google Advertenties. Met Google Ads betaal je voor een hoge zoekpositie in Google. Hiermee zien jouw klanten je webshop als eerste en weet jij hen van de concurrentie te winnen. Helaas ben je niet de enige ondernemer die via Google Ads wilt opvallen. Daarom moeten je advertenties helemaal op orde zijn.
Bepaal je budget voor de feestdagen
Om je advertenties op de juiste manier in te stellen, is het allereerst belangrijk om een budget vast stellen. De periode rondom de feestdagen is een populaire periode voor consumenten om aankopen te doen. Hierdoor nemen de klik prijzen enorm toe, aangezien het zoekverkeer ook stijgt. Het is daarom raadzaam om bij jezelf na te gaan hoeveel budget je beschikbaar wilt stellen om te adverteren.
Heb je vorig jaar ook geadverteerd? Dan is het handig om de data van vorig jaar door te nemen. Controleer welke campagnes het goed deden en welke juist minder. Houd ook rekening dat de online verkoop steeds meer in populariteit toeneemt, zeker dit jaar tijdens de Covid-19 crisis, en je hiermee meer budget beschikbaar moet stellen. Door het nemen van een weloverwogen beslissing zorg jij dat je voor de beste prijs de meeste conversies binnenhaalt.
Voeg promotie-extensies toe aan je advertenties
Aangezien de sale een speciale periode is, wil je jouw advertenties natuurlijk in een ander jasje stoppen. Om je producten te laten opvallen, kun je promotie-extensies gratis toevoegen aan je advertenties. Aan deze extensie kun je zelf diverse onderdelen toevoegen. Denk aan een kortingspercentage, kortingsbedrag, kortingscode of pakkende woorden als ‘gratis verzending’ of ‘direct verzonden’. Ook kun je in deze prijs extensie direct de link van het product koppelen. Wanneer het gaat om een speciale sale, dan kun je ook een planning aan de promotie-extensie koppelen. Zo schakelt de extensie zich vanzelf uit wanneer de sale periode is afgelopen. Een ideale manier voor speciale verkoopdagen als Black Friday en Cyber Monday. Zo zorg je dat je producten meer opvallen en een extra trigger vormen voor mensen om erop te klikken en te kopen.
Leer van vorig jaar
Waarom zou je moeilijk doen en dit jaar hele nieuw campagnes maken, als het ook makkelijk kan. Wanneer je vorig jaar al Google Ads hebt gedraaid, dan is het heel handig om daar gebruik van te maken. Door te kijken naar de data van vorig jaar, kun je veel informatie halen over hoe jij je Google Ads dit jaar moet gaan draaien. Welke zoekwoorden scoorden heel goed en welke kun je dit jaar beter overslaan? Kijk ook naar de producten die populair waren en speel hier op in. Bekijk ook in welke periodes vorig jaar de verkoop het heel goed deed. Zo kun je ervoor kiezen om tijdens die periode meer budget vrij te maken en je advertentie een boost te geven.
Maak je website meetbaar
Data geeft informatie, informatie geeft kennis. Een van de grootste voordelen aan online shoppen is dat er volop data beschikbaar is. Tijdens deze hectische online feestdagen, wil je als ondernemer dan ook alles goed meten. Zorg daarom dat jouw website en webshop op de juiste wijze gekoppeld is aan Google Analytics. Heb je de juiste doelen ingeladen en getest? Meet je alles wat jij wilt meten? Door op de juiste manier gebruik te maken van Google Analytics krijg jij inzicht in je bezoekersverkeer, bestellingen en aanvragen.
Wellicht dat jij je nu afvraagt ‘Oké leuk en aardig, maar wat heb ik nu daadwerkelijk aan deze gegevens?’ Nou, veel! Door deze informatie kun jij jouw strategie beter inrichten op je doelgroep. Ontvang je veel bezoekers via social media? Op welke pagina’s verlaten de meest bezoekers je website? Werkt je nieuwsbrief effectief? Door inzicht te hebben in deze acties kun jij nog beter sturen op een betere website of webshop en hiermee een hogere omzet behalen. En laten we nu eerlijk zijn, wie wilt dat nu niet?
Dit doe jij bij de start van de sale
Of het nu gaat om Black Friday, Cyber Monday of de Sinterklaas verkoopperiode. Jij moet consumenten laten weten dat jouw webshop dé best aanbiedingen biedt. Dit kun je doen op verschillende manieren.
Verstuur nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is al jarenlang een veelgebruikte manier om consumenten te bereiken en is tot op de dag vandaag een goed kanaal om in te zetten tijdens de verkoop rondom de feestdagen. Een nieuwsbrief heeft de unieke waarde om consumenten te bereiken die al eerder bij jou een aankoop hebben gedaan of interesse in je producten hebben getoond door zich aan te melden voor de brief. Hiermee ben je al een stap verder in het aankoopproces van klanten. Aan jou de taak om een aantrekkelijke brief te creëren en op de dag van de sale of kort daarvoor hen te laten weten dat jullie aantrekkelijke verkoopdeals hebben.
Maak gebruik van social media
Social media marketing is een krachtig middel om nieuwe én bestaande klanten te bereiken. Afhankelijk van je doelgroep en de producten die je verkoopt, kun je ervoor kiezen om je publiek te bereiken via onder andere Facebook, Instagram en LinkedIn. Social media is de ideale manier om te laten weten dat bijvoorbeeld de sale in je webshop gestart is. Door een pakkende boodschap met aantrekkelijke visuals en goede tekst te creëren, weet jij jouw producten extra in de kijker te zetten. Zo zorg je dat jouw kansen op verkoop optimaal benut.
Op naar de volgende sale!
De feestdagen 2020 zit vol met verschillende piekmomenten voor het verkopen van de producten. Zo is Black Friday net voorbij, staat Cyber Monday en sinterklaas alweer voor de deur. Gelukkig kunnen advertenties eenvoudig worden overgenomen en voor verschillende soorten events worden gebruikt. Zo kun jij in een hand omdraai verschillende advertenties creëren en inspelen op de grote sales. Hiermee ben jij als onderneming helemaal klaar voor de feestdagen van 2020 en ga jij met een knaller van conversies 2021 tegemoet.
Laat Cross Internet je helpen!
Wil je jouw website en webwinkel helemaal klaar maken voor de feestdagen in 2020? Dan zijn onderstaande tips de perfecte handleiding om aan de slag te gaan. We kunnen ons echter voorstellen dat je wellicht behoefte hebt aan ondersteuning bij het uitwerken van een goede online marketing strategie en de inrichting van je advertenties. Daarom staat Cross Internet voor je klaar! Wij helpen je graag jouw webwinkel klaar te maken voor de top verkoopmomenten tijdens de feestdagen van 2020.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op door het invullen van het inschrijfformulier, te mailen of te bellen! Dan gaan we snel samen bekijken hoe we jouw bedrijf kunnen ondersteunen.