6 Adviezen voor succesvolle content marketing
Content marketing is een relatief goedkope manier van marketing. Het vindt immers online plaats, dus je kunt er veel mensen mee bereiken! Althans, als je het goed aanpakt. Ook al ben je geen multinational als Coca Cola en Nike, met zakken vol geld voor marketing en reclame, je kunt bijna gratis iedereen ter wereld bereiken met gerichte content marketing.
Wat is content marketing?
Wat is content marketing? Simpel gezegd: het maken en verspreiden van informatie om in de behoeften van de doelgroep te voorzien en deze hierdoor aan je te binden. Met content marketing kun je via online kanalen jouw doelgroep bereiken. Je biedt deze informatie, die relevant is, en versterkt hierdoor de onderlinge relatie. Is er nog geen relatie? Dan richt deze vorm van marketing zich op het vergroten van de klantenkring. De content strategie zorgt er dan voor dat nieuwe klanten worden getriggerd om in zee te gaan met jouw bedrijf. Bestaande klanten worden via de online verspreide informatie aan jou herinnerd, waardoor de relatie met deze klanten wordt versterkt.
Waarom een content marketing strategie?
Het grote verschil tussen content marketing en 'gewone marketing' is dat content marketing gaat om het bereiken van publiek via online wegen. Via zoekmachines, social media en websites. Benieuwd naar de verschillen tussen zoekmachine optimalisatie en social media? Dat lees je hier. Het grote voordeel ervan is dat het ten opzichte van gewone marketing heel goedkoop is, terwijl je wel iedereen ter wereld – met toegang tot het internet – kunt bereiken.
Wil jij ook profiteren van de online mogelijkheden voor een gerichte marketing strategie? Wij geven je 6 adviezen voor succesvolle content marketing.
1. Blijf in de race
Content marketing is goedkoop en effectief. Je bent dan ook niet de enige die van de mogelijkheden profiteert! Je concurrenten gaan er ook mee aan de slag en daarom is het belangrijk dat je in de race blijft. Zorg dat je online vindbaar bent en je jouw publiek geeft waarnaar het op zoek is. Iedereen gebruikt bijvoorbeeld zoekmachines om snel antwoord te krijgen op vragen. Val op tussen de zoekresultaten die voor jouw bedrijf relevant zijn en versterk zo je positie in de online race voor succes.
2. Bereik een groot publiek
Met een content marketing strategie kun je iedereen ter wereld met toegang tot het internet bereiken. Grijp die kans dan ook! Onthoud wel dat jij degenen bereikt, die voor jouw bedrijf van belang zijn. Dit zijn je stakeholders, van potentiële klanten tot vaste klanten en van leveranciers tot instanties die jou van (financiële) middelen kunnen voorzien. Je kunt ervoor kiezen om dit publiek op 'natuurlijke wijze' te bereiken, door middel van content. Je kunt er echter ook voor kiezen om een groter publiek te bereiken, door bijvoorbeeld een SEO campagne in te zetten of jouw communicatie via social media kanalen als Facebook en LinkedIn te verbeteren.
3. Maak het meetbaar
Nog een belangrijk voordeel van een content marketing strategie is dat de effecten ervan duidelijk meetbaar kunnen zijn. Al het bereik en effect kan namelijk worden vastgelegd in data. Gebruik handige analysetools en meet zo eenvoudig of de boodschap of SEO campagne doet wat je vooraf had beoogd. Je leert zo wat online en bij jouw publiek werkt en wat niet werkt, en kunt zo je content marketing strategie bijsturen om een nog succesvollere strategie te ontwikkelen.
4. Informeer goed
Uit onderzoeken blijkt dat 62% van de consumenten liever iets koopt bij iemand met verstand van zaken en begrip over de wensen. Eerder kwamen consumenten hiervoor naar een fysieke zaak, maar nu zoeken ze de informatie en het begrip online. In jouw content marketing strategie mag dan ook niet ontbreken wie je doelgroep is en wat de behoeften van deze groep zijn. De content? Die speelt elke keer in op de wensen van de doelgroep en informeert uitgebreid. De bezoeker voelt zich daardoor persoonlijk aangesproken en krijgt vertrouwen in jouw zaak doordat je alle denkbare vragen duidelijk en uitgebreid beantwoordt. Content is informatie en voor een succesvolle content strategie bied jij die dus ook!
5. Blog
Bedrijven kunnen ook bloggen. Met een blog als onderdeel van jouw content strategie genereer je 97% meer links naar jouw website via zoekmachines! In een blog kunt je allerhande informatie voor je doelgroep stoppen. Teksten lezen prettig en geven de lezer uitgebreid informatie. Doordat elke blog weer over een ander onderwerp kan gaan, kun je op veel zoektermen scoren. Daarbij toon je met een blog met informatie over allerlei onderwerpen, die voor jouw doelgroep relevant zijn, aan dat jij de doelgroep begrijpt en wilt helpen. Jouw doelgroep wilt zo graag klant van je worden!
6. Content marketing uitbesteden
Content marketing is een breed begrip. Het omvat alle online manieren om doelgroepen te bereiken, informatie te bieden en daarmee te binden. Dit kan door een website met landingspagina's, een externe blog, SEO en SEA campagnes en social media marketing. Anders dan bij marketing in de offline wereld is het effect van online marketing heel exact te meten en evalueren. Bij content marketing uitbesteden, kies je ervoor om exact de juiste en meest effectieve methoden te gebruiken voor jouw marketing strategie. Contentspecialisten kunnen daarbij ook precies meten hoe jouw content scoort, door in data-analyses te duiken en aan de hand hiervan objectief advies te geven voor een nóg succesvollere content marketing strategie. Wil jij het meeste effect halen uit content marketing? Besteed het dan uit.
Cross Internet is gespecialiseerd in online marketing en content marketing. Neem contact met ons op, dan kunnen wij uitgebreid jouw mogelijkheden bespreken!