Inhoud In dit artikel
Michael
General Manager
Gepubliceerd: 10 Maart 2016
Laatste update: 26 September 2019
Leestijd: 4 minuten

Google Advertenties in de rechterkolom verdwijnen

Eind februari was het dan zo ver, de tekstadvertenties aan de rechterzijde in de Google zoekfilter zijn op wereldniveau verwijderd. Daarnaast gaat de zoekmachine de drie advertenties aan de bovenzijde van de pagina uitbreiden naar 4. Tevens worden onderaan de pagina ook nog enkele Google Adwords tekstadvertenties gepresenteerd.

Google advertenties rechts

Zoekopdrachten naar specifieke producten zullen waarschijnlijk aan de rechterzijde van de pagina getoond blijven worden, dit zijn de welbekende Google Shopping (PLA) advertenties die direct verwijzen naar de productdetailpagina van een website. Ook de advertenties in de Knowledge Panels zullen nog wel aan de rechterzijde verschijnen.

Commercie en moneywords

Volgens Google wordt de vierde plaats bovenaan de pagina enkel gebruikt bij 'lucratieve zoekopdrachten', oftewel zoekopdrachten met commerciële termen waarmee geld te verdienen is.
Deze wijziging is al eerder getest en uitgerold in Engeland en Amerika en sinds afgelopen weekend dan ook definitief voor Nederland.

Google heeft haar beweegredenen en mogelijke verwachtingen ten aanzien van de impact nog niet vrijgegeven. Op het world wide web wordt er wel al flink gediscussieerd en gespeculeerd. In dit artikel zullen enkele verwachtingen geschetst worden. Of dit daadwerkelijk de conclusies zullen zijn, zullen we ongetwijfeld de komende tijd moeten ervaren.

Wat wordt er verwacht?

Verandering in CPC's

betaalde advertenties

Dat het gevolgen en veranderingen met zich meebrengt is inmiddels wel duidelijk voor iedereen. De gevolgen zullen betrekking hebben op de bezoekers en hun gedrag, de investeerders maar ook de adverteerders. Omdat er minder betaalde advertenties op de pagina staan zal er minder geklikt worden op advertenties. Daarentegen zullen de CPC's een stuk hoger worden, waardoor bedrijven met minder adwords budget zware concurrentie zullen hebben aan bedrijven met grotere budgetten.

SEO en natuurlijke positionering

Doordat er op lucratieve zoektermen 4 advertenties zullen verschijnen, worden de organische resultaten naar beneden gedrukt en in veel gevallen ver onder de bekende 'vouw'. Denk hierbij aan de tussenkomst van Google Business vermeldingen. Personen die ervaring hebben met websites en online marketing weten dat de eerste resultaten betaalde advertenties zijn, echter het gros van online winkelend Nederland heeft hier geen besef in, waardoor de kans aanwezig is dat er minder geklikt gaat worden op organische resultaten.

Branding

Online marketeers die hun bezoekersvolume in stand willen houden zullen ervoor moeten zorgen dat ze hun bezoekersstroom uit onder andere betaald adverteren behouden. Waarschijnlijk betekent dit dat het imago van de organisatie positief moet zijn bij de doelgroep die via Google op zoek is naar diensten en of producten. Kort door de bocht gezegd zal een top 4 positie waarschijnlijk ook verhoogde CPC met zich meebrengen ten opzichte van de 'oude' Google lay-out in de zoekmachine.

Een goede adwordscampagne zal ook verband houden met het imago en de branding van een website om de CTR vervolgens zo hoog mogelijk te krijgen. Aanvullende criteria zullen de kwaliteitsscore en het conversiepercentage zijn. Kwalitatief goede landingspages en het vertrouwen op de website zullen een belangrijke bijdrage gaan leveren.

De branding van een website, ook middels andere kanalen online en offline, zal een belangrijk speerpunt zijn van marketeers.

Interesse en wat nu te doen?

Zoekmachine marketing zal nu nog belangrijker worden. Denk hierbij aan SEO en SEA, waarbij een combinatie van beide zal bijdragen aan een breed vangnet op de resultatenpagina. Hoe meer zichtbaar, hoe hoger de CTR waarschijnlijk zal zijn. Door een top-5 positie dankzij SEO-inspanningen te combineren met Adwords advertenties, komt jouw website twee keer voor boven de bouw en zal de CTR enorm toenemen.

Wilt jij weten wat dit betekent voor jouw website en/of wat wij voor jou kunnen betekenen om het vangnet nog breder te maken? Neem dan contact met ons op.

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1