Google Advertenties in de rechterkolom verdwijnen
Eind februari was het dan zo ver, de tekstadvertenties aan de rechterzijde in de Google zoekfilter zijn op wereldniveau verwijderd. Daarnaast gaat de zoekmachine de drie advertenties aan de bovenzijde van de pagina uitbreiden naar 4. Tevens worden onderaan de pagina ook nog enkele Google Adwords tekstadvertenties gepresenteerd.
Zoekopdrachten naar specifieke producten zullen waarschijnlijk aan de rechterzijde van de pagina getoond blijven worden, dit zijn de welbekende Google Shopping (PLA) advertenties die direct verwijzen naar de productdetailpagina van een website. Ook de advertenties in de Knowledge Panels zullen nog wel aan de rechterzijde verschijnen.
Commercie en moneywords
Volgens Google wordt de vierde plaats bovenaan de pagina enkel gebruikt bij 'lucratieve zoekopdrachten', oftewel zoekopdrachten met commerciële termen waarmee geld te verdienen is.
Deze wijziging is al eerder getest en uitgerold in Engeland en Amerika en sinds afgelopen weekend dan ook definitief voor Nederland.
Google heeft haar beweegredenen en mogelijke verwachtingen ten aanzien van de impact nog niet vrijgegeven. Op het world wide web wordt er wel al flink gediscussieerd en gespeculeerd. In dit artikel zullen enkele verwachtingen geschetst worden. Of dit daadwerkelijk de conclusies zullen zijn, zullen we ongetwijfeld de komende tijd moeten ervaren.
Wat wordt er verwacht?
Verandering in CPC's
Dat het gevolgen en veranderingen met zich meebrengt is inmiddels wel duidelijk voor iedereen. De gevolgen zullen betrekking hebben op de bezoekers en hun gedrag, de investeerders maar ook de adverteerders. Omdat er minder betaalde advertenties op de pagina staan zal er minder geklikt worden op advertenties. Daarentegen zullen de CPC's een stuk hoger worden, waardoor bedrijven met minder adwords budget zware concurrentie zullen hebben aan bedrijven met grotere budgetten.
SEO en natuurlijke positionering
Doordat er op lucratieve zoektermen 4 advertenties zullen verschijnen, worden de organische resultaten naar beneden gedrukt en in veel gevallen ver onder de bekende 'vouw'. Denk hierbij aan de tussenkomst van Google Business vermeldingen. Personen die ervaring hebben met websites en online marketing weten dat de eerste resultaten betaalde advertenties zijn, echter het gros van online winkelend Nederland heeft hier geen besef in, waardoor de kans aanwezig is dat er minder geklikt gaat worden op organische resultaten.
Branding
Online marketeers die hun bezoekersvolume in stand willen houden zullen ervoor moeten zorgen dat ze hun bezoekersstroom uit onder andere betaald adverteren behouden. Waarschijnlijk betekent dit dat het imago van de organisatie positief moet zijn bij de doelgroep die via Google op zoek is naar diensten en of producten. Kort door de bocht gezegd zal een top 4 positie waarschijnlijk ook verhoogde CPC met zich meebrengen ten opzichte van de 'oude' Google lay-out in de zoekmachine.
Een goede adwordscampagne zal ook verband houden met het imago en de branding van een website om de CTR vervolgens zo hoog mogelijk te krijgen. Aanvullende criteria zullen de kwaliteitsscore en het conversiepercentage zijn. Kwalitatief goede landingspages en het vertrouwen op de website zullen een belangrijke bijdrage gaan leveren.
De branding van een website, ook middels andere kanalen online en offline, zal een belangrijk speerpunt zijn van marketeers.
Interesse en wat nu te doen?
Zoekmachine marketing zal nu nog belangrijker worden. Denk hierbij aan SEO en SEA, waarbij een combinatie van beide zal bijdragen aan een breed vangnet op de resultatenpagina. Hoe meer zichtbaar, hoe hoger de CTR waarschijnlijk zal zijn. Door een top-5 positie dankzij SEO-inspanningen te combineren met Adwords advertenties, komt jouw website twee keer voor boven de bouw en zal de CTR enorm toenemen.
Wilt jij weten wat dit betekent voor jouw website en/of wat wij voor jou kunnen betekenen om het vangnet nog breder te maken? Neem dan contact met ons op.