Update: Google combineert Display campagnes
Zoals we van Google gewend zijn, worden er regelmatig nieuwe updates de online wereld in geslingerd. Deze maand is het de beurt aan Google Ads. Met de ingang van september heeft Google besloten de standaard display campagnes en smart display campagnes te combineren. Aanvullend wordt de mogelijkheid om geoptimaliseerde targeting aan display campagnes toegevoegd. Als gevolg van deze veranderingen kunnen jouw lopende en toekomstige display campagnes de komende tijd veranderen. Wil jij meer weten over deze wijzigingen in Google Ads Display? Wij vertellen je er alles over!
Wat is Google display ads?
Laten we eerst teruggaan naar de basis; wat zijn Google Display advertenties nu precies? Google Display is een onderdeel van Google Ads. Display adverteren geeft de mogelijkheid om mensen aan te spreken met aantrekkelijke advertenties op diverse websites en apps. Deze websites kunnen qua eigenschap van elkaar verschillen; van blog tot nieuwssites en ook videodiensten zoals YouTube. De display ads worden weergeven door middel van verschillende formaten banners. De website waarop de banner zichtbaar is, bepaal je bij het adverteren zelf. Wanneer je voor handmatige Google display ads kiest, heb je tevens de regie over de targeting en banner van je advertenties. Dit verschilt met smart display ads.
Wat zijn smart (slimme) display campagnes?
Een smart display campagne is een slimme campagne van Google. Bij smart display advertenties wordt er gebruik gemaakt van machine learning, waarbij op basis van verzamelde data de huidige campagnes worden geoptimaliseerd. Om meer resultaat uit de campagnes te halen, haalt de machine data uit verschillende factoren. Denk aan:
- Welke onderdelen presteren goed?
- Welke combinaties zorgen voor meer klikken en conversies en welke juist niet?
Omdat je bij smart display het algoritme zijn vrije gang laat gaan, zijn biedingen en targeting volledig geautomatiseerd. Je hebt dan ook de keuze uit enkele doelen smart doelen, zoals conversie maximaliseren, doel-ROAS en doel-CPA. Hoewel optimalisatie middels het algoritme als muziek in de oren klinkt, hangen er ook een aantal nadelen vast aan smart display campagnes. Zo is de campagnetype gebaseerd op data. Heb je deze niet? Dan werkt het dus niet. Zo moet je minimaal 50 conversies op een search campagne hebben ontvangen om voldoende data binnen je account te hebben verzameld. Wanneer je hier niet over beschikt, is er onvoldoende data om machine learning je display ads te laten bepalen.
Wat houdt de Google Display update in?
Wat gaat er nu precies veranderen door de nieuwe Google update? De handmatige display ads en smart display ads worden gecombineerd. Door deze aanpassing blijft er feitelijk dus één display campagne over! Hoe het werkt: bij het aanmaken van een display campagne krijg je nu de mogelijkheid om smart display elementen toe te voegen. Je hebt hier alsnog de optie om zelf de targeting en biedingen te bepalen zoals je dat gewend was bij een standaard display campagne. Wanneer je graag machine learning wilt adverteren, dan dien je te kiezen voor een responsive display ads in combinatie met smart bidding.
De veranderingen worden momenteel deze maand uitgevoerd. Het kan daarom zijn dat deze (nog) niet in jouw Google Ads account zichtbaar zijn. Deze zullen gedurende de maand september worden uitgerold.
Verandert Google Display adverteren?
Waarom deze Google update?
Bij de introductie van ‘optie betalen voor conversies’ in 2018 zag machine learning in display ads destijds het levenslicht. De nieuwe functie gaf adverteerders met voldoende data de mogelijkheid automatisch bieden in te zetten, tegen een laag risico. Immers hoefden zij enkel te betalen als er daadwerkelijk een conversie uitkwam. Inmiddels heeft machine learning steeds meer de online omgeving en adverteren overgenomen, met de nieuwste update als vernieuwing.
Wellicht vraag jij je door deze zoveelste wijziging in korte tijd daarom af ‘waarom voert Google deze update uit’? De hoofdzakelijke reden dat door Google aangegeven wordt, is dat de update het gebruiksgemak verbeterd. In de nieuwe Google display worden de beste eigenschappen van Google standaard display campagne en Google smart display campagne samengevoegd tot de nieuwste Google display ads. Het zorgt voor meer transparantie, meer controle én, wellicht het belangrijkste voor adverteerders, betere prestaties, aldus volgens Google.
Nieuw: geoptimaliseerde targeting
Naast de combinatie van standaard Google display ads en slimme display ads heeft Google ook geoptimaliseerde targeting als nieuwe functie uitgebracht. Hierbij worden doelgroepinstellingen als signalen beschouwd om doelgroepen te vinden die de display ads prestaties kunnen verbeteren. Deze functie was vóór de update enkel toegankelijk voor slimme display campagnes. Na de doorvoering van de nieuwste wijzigingen zal geoptimaliseerde targeting standaard voor alle campagnes ingeschakeld zijn.
Is dit een positieve ontwikkeling?
Hoewel Google aangeeft door deze update het gebruiksgemak van display ads te verbeteren, kunnen we natuurlijk kritische vragen stellen bij de nieuwe aanpassingen. Het is immers algemeen bekend dat Google steeds meer op weg is om haar omgeving volledig te laten leiden door machine learning. Enerzijds is dit natuurlijk fijn voor de adverteerder. Je hoeft minder moeite te steken in het maken en optimaliseren van je advertenties en het kán meer resultaten opleveren. Anderzijds is het simpelweg een mooi verdienmodel voor Google. Je hebt immers minder invloed op de kosten per klik en de zichtbaarheid van je advertenties, waardoor de kosten soms een stuk hoger kunnen uitvallen dan dat je initieel voor ogen had. Of machine learning nu goed of slecht is kunnen we in het midden laten, het is in ieder geval wél duidelijk dat het de komende jaren steeds verder in Google zal worden geïntergreerd.
Welke gevolgen heeft dit voor jou als adverteerder?
Leuk en aardig deze nieuwe update van Google, maar wat betekent dit nu voor jou als adverteerder en heeft het gevolgen voor je lopende display campagnes? De komst van de gecombineerde display ads biedt dezelfde opties voor advertenties, doelgroepen en bieden zoals je dat van een standaard display campagne gewend bent. Tevens heeft Google aangegeven dat het combineren van beide display campagnes geen invloed heeft op lopende campagnes. Naar verwachting zal jij, en ook alle andere adverteerders, vooralsnog niet veel merken van de aanpassingen. Dit kan natuurlijk snel veranderen, wanneer Google besluit meer wijzigingen door te voeren. Houd er wel rekening mee dat enige functies op een andere plek staan. Het is even kwestie van wennen.
Hulp nodig bij Google Ads?
Kom je niet weer wijs uit alle updates van Google of kun je wel wat hulp gebruiken bij de inrichting van je Google advertenties? Cross Internet helpt je er graag bij. Als Google Partner beschikken wij over alle kennis en kunde om jouw advertenties goed in te richten. Ben je aan het nadenken op andere kanalen te adverteren? We denken ook graag met je mee voor een SEA plan op maat. Neem gerust contact met ons op!