Google Ads Performance Max
Nieuw: Google Ads Performance Max campagnes staan live en voor iedereen toegankelijk. Een ding is zeker en dat is dat ze bij Google niet stilzitten… Maar wat betekent de nieuwe functie in Google Ads eigenlijk? Wat voor invloed heeft het voor toekomstige SEA marketing campagnes? En hoe zet je een Performance Max campagne op? In dit artikel beantwoorden wij al deze vragen en meer. Benieuwd wat dit voor jouw SEA campagne(s) betekent? Lees dan verder!
Wat zijn Performance Max campagnes?
Marketeers maken al jaren gebruik van de advertentiemogelijkheden die Google én ze biedt. Deze advertenties dienen handmatig opgebouwd te worden in de betreffende systemen. De Performance Max campagnes gaan nét wat anders te werk. Zo gebruiken deze campagnes ‘machine learning’ voor het optimaliseren van je advertenties en wordt dit cross-channel uitgerold. Wil jij online overal zichtbaar zijn bij je potentiële klanten? Dan is een Performance Max campagne een goede suggestie!
Google bestaat momenteel uit talloze verschillende tools, van Merchant Center tot en met de bekende Gmail. Al deze tools worden moeiteloos door middel van de Performance Max campagne aan elkaar gekoppeld. Hiervoor gebruikt het de creatieve middelen (teksten, video’s en afbeeldingen) die je handmatig toevoegd of door middel van een feed. Mocht je een Google Merchent Center account hebben, dan kan je dit hieraan koppelen. Op basis van de ingegeven input creëert Google de cross-channel campagnes.
Een grote stap richting automatisering
Het is al jaren bekend dat Google zich wilt richten op het optimaliseren van geautomatiseerde processen. Met Google Performance Max campagnes maken ze een grote stap in het nieuwe hoofdstuk van automatisering. Toch brengt dit proces wat tegengeluid met zich mee, aangezien SEA marketeers vaak zelf aan de knoppen willen draaien.
Performance Max combineert meerdere advertentiemogelijkheden in één. Het is namelijk een combinatie van Google Shopping, tekstadvertenties, Display én videoadvertenties. Door slechts één campagne aan te maken, wordt je advertentie weergegeven op onder andere:
- Discover
- YouTube
- Gmail
- Google Maps
- Google Display-netwerk
- Google Search en Zoekpartners
De concurrentie op de Search landschappen blijft toenemen, wat het steeds lastiger maakt om jouw doelgroep te bereiken. Je dient je doelgroep namelijk op de juiste plek én tijdstip te bereiken met jouw diensten en producten. Wellicht dat de nieuwe Performance Max campagnes dit proces voor je kunnen optimaliseren?
Google is zelfs in staat om een video te maken die bestaat uit de ingegeven creatieve middelen. Hierbij wordt de afbeelding in een video geplaatst waarbij eventuele producten worden uitgelicht én wordt er een achtergrond muziekje aan de video toegevoegd.
Google Quote:
“Performance Max campaigns help you increase conversions across Google’s full range of advertising channels and inventory”
Het opzetten van je Performance Max campagne
Ook voor de ervaren SEA marketeers is het opzetten van een Performance Max campagne net wat anders dan normaal. Dit komt doordat het ingesteld dient te worden op een geheel nieuwe advertentievorm binnen de Google Ads omgeving. Google heeft zelf een YouTube Guide uitgebracht die je uitlegt hoe je een Performance Max campagne kunt aanmaken. Als ervaren SEA marketeer kun jij aan de hand van deze video de eerste stappen al maken richting het instellen van de campagne. Mocht je minder tot geen ervaring hebben in de Google Ads omgeving? Dan staan onze specialisten je natuurlijk graag te woord om te beginnen met het adverteren op Google!
Als fundament van de campagne is het belangrijk dat de juiste input wordt gegeven aan de ‘robot’ van Google. Op basis van de gekregen input gaat de Performance Max campagne aan de slag met het creëren van de verschillende advertenties. Wat komt er kijken bij het opzetten van een Performance Max campagne? Wij vertellen je er graag meer over:
- Het is dus uitermate belangrijk dat er correcte informatie én zoveel mogelijk input wordt gegeven. Heb je voor een specifiek onderdeel, zoals YouTube, geen mogelijkheid tot het leveren van input? Dan is het dus mogelijk dat Google hier zelf een video voor samenstelt.
- De kracht van professionele afbeeldingen in combinatie met correct geschreven teksten, titels en beschrijvingen van je producten is van ongekende waarde. De creatieve middelen kunnen zowel handmatig als door middel van een feed in Google Merchant Center worden toegevoegd. Ook kun je handmatig een feed aanmaken en vullen met de benodigde infromatie. Als laatste heb je ook nog de mogelijkheid om de gegevens in te laten door software van derde, zoals Channeble.
- Het is belangrijk om jouw doelgroep(en) in kaart te brengen. Je doelgroep(en) inladen én ervoor zorgen dat de conversietracking op een correcte wijze geïnstalleerd is, is de volgende belangrijke stap. Dit gebruikt Google namelijk om de Performance Max campagne verder te optimaliseren.
- De laatste stap (en tegelijkertijd de moeilijkste) is het accepteren dat je zelf geen controle hebt over de advertentie. Heb je alle input ingeladen? Dan zit al jouw werk erop. Google gaat nu voor je aan de slag rondom het optimaliseren en vertonen van je campagne.
De voordelen van Performance Max advertenties
Google pronkt flink met de nieuwe vorm van campagne voeren, maar is dit wel gegrond? Natuurlijk zijn bedrijven nieuwsgierig naar betere resultaten en wilt iedereen aan de slag met de meest converterende manier van campagnevoeren. Echter kan momenteel niemand al concluderen dat de één beter is dan het ander. Toch geeft Google duidelijk aan dat dit de toekomst wordt én dat we de nieuwste technieken van machine learning niet dienen te onderschatten.
Google beweert dat je snel resultaat kunt verwachten met de nieuwe manier van AI campagnevoeren. De advertenties worden namelijk continu geoptimaliseerd zodat je met grote nauwkeurigheid je doelgroep kunt targetten én omzetten tot conversies. De Performance Max campagnes houdt continu de ingestelde doelen in gedachten en weerlegt dit met de beschikbare gegevens. Het resultaat hiervan is een geoptimaliseerde advertentie die pérfect aansluit bij jouw doelgroep. Google communiceert met duidelijke taal en geeft aan dat onderstaande de voordelen zijn van de AI campagnes:
- Ontdek nieuwe doelgroepen via de kanalen en netwerken van Google;
- Een besparing van tijd;
- Stimuleer betere prestaties ten opzichte van uw doelen;
- Krijg meer transparant inzicht;
- Stuur automatisering met uw campagne-invoer;
- Vereenvoudig campagnebeheer en optimaliseer eenvoudig uw advertenties.
Ben jij benieuwd of de Performance Max campagnes interessant zijn voor jouw organisatie? Of wil je liever nog adverteren met handgemaakte advertenties waar wij de controle in eigen handen hebben? Twijfel dan niet langer en neem contact op met onze SEA specialisten, wij staan je graag te woord!
Wat zijn de nadelen?
Ieder voordeel heeft zijn nadeel, dit is met de Performance Max campagnes niet anders. Een zeer belangrijk onderdeel van marketing is het inzien van data, momenteel zijn de rapportagemogelijkheden nog beperkt. Door de beperkte mogelijkheden kun je geen concrete informatie inwinnen over de prestatie van ieder individuele ingestelde groep. Heb je maar één groep ingesteld, dan heb je hier wel mogelijkheid tot. Dit maakt het bekende A/B testen ook onmogelijk.
Maak jij veel gebruik van de tool: Data Studio? Ook dan heb ik helaas slecht nieuws. Je kunt namelijk de inzichten van de Performance Max campagnes hier niet inladen. Daarnaast voelt het ook tegenstrijdig om een Google Search advertentie te runnen zónder dat je de gewenste zoektermen hebt ingeladen. Sterker nog, er is geen rapportage mogelijk omtrent de demografische gegevens, zoekwoorden of je doelgroepen. Dit komt simpelweg doordat je dit niet kunt inladen tijdens het instellen van de campagne.
Graag aan de slag met Google Advertenties?
De SEA specialisten van Cross Internet storten zich dagelijks op het optimaliseren van talloze advertenties. Hierdoor is het belangrijk dat wij te allen tijde op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. De Performance Max campagne is hier een perfect voorbeeld van. Mocht je graag met ons willen sparren over potentie die Google Ads jouw organisatie te bieden heeft, of wil je direct aan de slag? Maak dan kennis met onze experts in een gratis én vrijblijvend kennismakingsgesprek. Zit je toch nog met enkele vragen, maak dan gebruik van ons contactformulier.
Meer weten over de nieuwste updates in Google Ads? Lees in onze blog alles over de nieuwe Google Ads verbeterde conversies.