Verbeterde conversies: dé nieuwe Google Ads doelen
Het beschermen van onze online gegevens is al enkele jaren onderwerp van gesprek in de online wereld. In navolging van het verbod op third-party cookies in 2023, wordt het verkrijgen van data voor het gericht adverteren met je Google Ads moeilijk, dan wel onmogelijk. Veel bedrijven maken dan ook de overstap naar first-party data verzameling. Zo ook Google, met de komst van Enhanced Conversions in Google Ads. Wij leggen je meer uit over de komst van verbeterde conversies en geven je tips bij de toepassing ervan.
Waarom verbeterde conversies?
Om de privacy van consumenten online beter te beschermen is er een verbod gelegd op platformen om vanaf 2023 gebruik te maken van 3rd party cookies.
Een kleine terugblik: wat zijn third-party cookies? De third-party cookies zijn cookies die afkomstig zijn van andere domeinen zoals Google of Facebook en die je op jouw website plaatst. Deze cookies helpt onder andere Google om het gedrag van bezoekers in kaart te brengen. Op basis van deze data kunnen slimme targeting en retargeting campagnes worden gemaakt, waardoor online gebruikers meer gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen.
Door het verdwijnen van 3rd party cookies wordt conversie data voor Google veel minder inzichtelijk. Hierdoor wat het volgen en (re)targeten van gebruikers via verschillende apparaten erg moeilijk. Om na het verbod nog data te kunnen verzamelen maken bedrijven de overstap naar first-party cookies. Zo ook Google met de introductie van Enhanced Conversions, in Nederland beter bekend als verbeterde conversies, in Google Ads. Met de entree van de verbeterde conversies is Google veel minder gebonden aan externe partijen voor het ontvangen van conversiedata, waarmee adverteren via Google probleemloos kan voortbestaan.
Wat zijn verbeterde conversies?
De verbeterde conversies van Google zijn conversies van Google Ads campagnes die ontworpen zijn om de nauwkeurigheid van conversiegegevens te verbeteren. Dit is mogelijk door bestaande conversiedata aan te vullen met first-party conversiegegevens die worden verkregen van je website en deze door te sturen naar Google.
Met de komst van Enhanced Conversions is er speciaal rekening gehouden met de privacy van consumenten. Bij het delen van data met Google blijven gebruikersgegevens anoniem. First-party klantgegevens, zoals een naam of e-mail, worden gehasht (versleuteld) vóórdat ze naar Google worden verzonden. De gegevens worden vervolgens gematcht met het Google account van een gebruiker om op deze wijze conversies beter toe wijzen aan specifieke advertentiegebeurtenissen, zoals een klik of weergave. Google kan hiermee klantgegevens zelf ontvangen en koppelen, zonder tussenkomst van een derde partij. Hiermee zijn verbeterde conversies meer privacy proof.
Hoe meer informatie je de machine geeft, hoe beter de resultaten zullen zijn
Wat zijn de voordelen van Enhanced Conversions?
Je denkt misschien ‘fijn zo’n nieuwe manier van conversies tracken, maar wat levert het mij op?’. Met behulp van verbeterde conversies kunnen klantgegevens verbonden worden aan gebruikers die zijn ingelogd met een Google account. Hiermee kan het online gedrag van iemand wordt gelinkt aan een persoon zonder dat hiervoor persoongegevens moeten worden gebruikt. De gegevens worden vervolgens geanalyseerd om de conversie beter toe te wijzen aan een gebeurtenis binnen een advertentie. Je kunt hieruit beter opmaken of je advertenties effectief waren en de beoogde resultaten opleveren. Bovendien levert het een meer geavanceerde klantmatching op, wat diverse voordelen biedt:
- Return on Investment (ROI): een van de grootste voordelen aan de komst van verbeterde conversies is dat je kunt bekijken of het geld dat je investeert in het adverteren ook zijn vruchten afwerpt. Zo helpen Enhanced Conversions om een completer beeld te geven welke advertenties de best ROI hebben en kun je op basis daarvan vooruit plannen bij de opzet van toekomstige campagnes.
- Smart Bidding: hoe meer data je de machine voedt, hoe meer de bot van Google haar gang kan gaan. Dit geldt ook voor de verschillende Smart Bidding strategieën die Google Ads aanbiedt. Met behulp van verbeterde conversies ontvangt de bot meer data, waardoor Smart Bidding optimaler te werk kan gaan.
- Customer Journey Mapping: de verbeterde conversies bieden een gedetailleerder beeld over het traject dat jouw (potentiële) klant aflegt. Zo krijg je een beter beeld welke weg je klanten online afleggen voordat ze over gaan tot consumptie. Je kunt zien hoe gebruikers op verschillende apparaten en browsers bewegen, ook op het moment dat ze andere gegevens gebruiken.
Meer weten over de nieuwste ontwikkelingen in Google Ads? Ontdek meer over de nieuwe Google Ads Performance Max campagnes.
Veiligheid
We haalden eerder in deze blog al even de veiligheid aan toen we de privacy bespraken bij de intreding van first-party cookies. Maar is het delen van de data op je website met Google daadwerkelijk zo veilig? Het antwoord is tweeledig. Volgens Google worden de gegevens volledig versleuteld verstuurd met behulp van een zogenoemde SHA256 algoritme. Het is een veelgebruikte vorm van codering die ook door grote platformen zoals Facebook wordt gebruikt. Google heeft enkel toegang tot deze gegevens van een klant.
Of de data precies zo wordt beveiligd zoals Google stelt kunnen we echter nooit met zekerheid vaststellen. Klanten kunnen zelf het gebruik van deze gegevens door Google reguleren en beperken, middels het configuratiescherm Web- en App-activiteit in de instellingen van MyActivity in Google. Google vereist bovendien van website eigenaren dat zij klanten zelf informeren over hoe gegevens worden gebruikt ten behoeven van het meten van advertenties. Website bezoekers dienen akkoord te gaan met het delen van gegevens.
Geen cookies, geen data?
Als bezoekers niet akkoord gaan met jouw cookies op de website, dan ga je er vast vanuit dat deze gegevens niet voor Enhanced Conversions in Google Ads gebruikt kunnen worden. Dat is niet het geval! Ondanks het niet accepteren van cookies kan er gebruik worden gemaakt van verbeterde conversies. Middels het plaatsen van een URL passthrough op iedere pagina van je website kan de benodigde data alsnog naar Google worden verstuurd.
Begin op tijd: het kan soms enkele weken tot maanden duren voordat de nieuwe verbeterde conversies de juiste data meten
Verbeterde conversies instellen
Wil je aan de slag gaan met het instellen van verbeterde conversies, dan kun je dit op twee manieren instellen.
Google Tag manager
Maak je gebruik van Google Tag Manager? Dan kun je de verbeterde conversies handmatig via Google Tag Manager instellen. Afhankelijk van de geplaatste tag en datalayer op de website dient er in de meeste gevallen welke enkele aantal technische zaken te worden aangepast binnen je website of webshop. Dit kan ingewikkeld zijn, waarbij je de hulp van een developer of online marketing professional nodig hebt.
De algemene site tag
Maak je geen gebruik van Google Tag Manager of heb je enkel de algemene site tag in je site staan, dan kun je via deze tag de verbeterde conversies in Google Ads implementeren.
Zowel de algemene site tag als Google Tag Manager worden bij het aanmaken van een nieuw doel in Google Ads weergeven.
Wacht niet: ga aan de slag met verbeterde conversies
Met het afscheid van third-party cookies in 2023 is het belangrijk om zo snel mogelijk te starten met het implementeren van verbeterde conversies. Zo zorg je dat er al data binnen de nieuwe conversies wordt gegenereerd én je niet op het laatste moment tegen problemen aanloopt. Het kan soms enkele weken tot maanden duren voordat de nieuwe verbeterde conversies de juiste data meten. Daarom is het aan te raden dat je direct start met de koppeling van deze nieuwe conversies. Zo zorg je dat jij altijd de juiste doelen meet, ook ná het verdwijnen van third-party cookies.
Dus waar wacht je op? Aan de slag met Google Enhanced Conversions! Heb je vragen over de verbeterde conversies van Google? Kun je wat hulp gebruiken bij de implementatie of wil je de volledige koppeling uit handen geven? Schroom niet en neem contact met ons op! Wij helpen je graag bij de juiste koppeling van verbeterde conversies in Google Ads.