Pokémon Go als marketing tool
Pokémon Go is dé hype van dit moment. Overal waar je kijkt, zie je jongeren én ouderen rondlopen met een telefoon in de hand, op zoek naar pokémon, pokéstops en gyms. Allemaal leuk, maar hoe kun jij deze hype inzetten als marketing tool voor je bedrijf? Wij geven je graag insight in de wereld van Pokémon Go marketing.
Over Pokémon Go
Pokémon Go is een augmented reality versie van Pokémon. Het spel is in juli 2016 uitgebracht en heeft wereldwijd miljoenen spelers. Ook in Nederland blijft de game groeien in populariteit. Het is de bedoeling dat de speler met zijn telefoon rondloopt en op zoek gaat naar Pokémon die op bepaalde (onbekende) GPS coördinaten zijn geplaatst. Wanneer de speler bij deze Pokémon uitkomt, kan hij deze vangen. Het spel biedt veel mogelijkheden voor spelers, maar ook bedrijven kunnen inhaken op de hype:
1 | Maak gebruik van nabijgelegen Pokéstops
Pokéstops zijn plekken waar spelers gratis Pokéballs en andere items kunnen krijgen. Wanneer jouw onderneming zich in de buurt van één of meerdere Pokéstops bevindt, kun je dit communiceren. Vooral voor cafés en soortgelijke etablissementen is dit een handige manier om meer (potentiële) klanten aan te trekken.
2 | De Lure Module
Heb je een lokale business en wil je méér klanten naar jouw zaak trekken? In Pokémon Go is het mogelijk om een zogenaamde Lure Modules te kopen en in te schakelen. Deze module "lokt" Pokémon naar jouw locatie waardoor je bedrijf een heus Pokémon walhalla wordt. Wanneer je dit bijvoorbeeld vooraf via social media aankondigt, kun je waarschijnlijk rekenen op een redelijke toestroom van mensen. Deze mensen omtoveren in klanten? Hang er een leuke actie aan, bijvoorbeeld een kleine korting wanneer ze een pokémon hebben gevangen. Zo gebruik je Pokémon Go marketing om naamsbekendheid te creëren én meer klanten te genereren.
Let op: deze module kan alleen ingeschakeld worden op een Pokéstop, dus deze marketing techtniek is alleen handig wanneer jouw bedrijfslocatie zich dichtbij een Pokéstop bevindt.
3 | Shareable content creëren
Het is altijd goed om met je bedrijf in te spelen op de huidige trends. Dit geeft aan dat je "bij de tijd bent". Daarnaast is Pokémon Go dé manier om grappige en shareable content te creëren. Wanneer je een Pokémon in jouw bedrijf hebt zitten, hier een foto van maakt en deze foto voorziet van een leuke tekst, dan is de kans zeer aanwezig dat dit veel extra likes en shares oplevert op social media. Bedrijven als Coolblue en PostNL gingen je al voor in deze Pokémon Go marketing strategie. Lees meer over de mogelijkheden van social media marketing.
4 | Remarketing
Wanneer je potentiële klanten via een Pokémon gerelateerd bericht op jouw bedrijfswebsite terecht laat komen, dan kan er automatisch een facebookpixel worden geplaatst. Via facebook insights kun je informatie achterhalen over deze groep mensen, waardoor je zeer gericht kunt adverteren. Dit resulteert in een hogere conversie en een lagere cost-per-click. Beslist de moeite waard.
Dit zijn vier manieren om in te spelen op de Pokémon hype. Het ligt natuurlijk ook aan de onderneming of Pokémon Go geschikt is om te gebruiken in de online marketing, maar het biedt op zijn minst stof tot nadenken. Zeker wanneer jezelf in een omgeving bevindt waar de Pokémon Go marketing nog niet echt is opgepikt, kan het voor jou een uniek voordeel opleveren.