Het belang van (prijs)vergelijkingssites
Een webshop of website runnen is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als voorheen. Met platformen als cashback- en vergelijkingssites is het voor bezoekers steeds eenvoudiger om prijzen te vergelijken en zodoende de aanbieder met de laagste prijs te kiezen. Dit betekent dus dat verkoopprijs een zeer belangrijke factor is bij het binnenhalen van conversies. Het is een zeer belangrijke factor voor het al dan niet doorgaan van een verkoop.
De marketing van de vergelijkers
Grote vergelijkingssites als Beslist, Kieskeurig en Google Shopping spelen slim in op de behoefte van de online bezoeker. Door middel van online marketing en tv- en radioreclames wordt de populariteit van vergelijkingssites alsmaar groter, waardoor de behoefte van de doelgroep toeneemt om voorafgaand aan een aankoop even snel te kijken op een vergelijkingssite. Doordat bezoekers te allen tijde geïnteresseerd zijn in de laagste prijs, zal de oriëntatiefase in de toekomst steeds vaker (gedeeltelijk) plaatsvinden op een vergelijkingssite.
Populaire vergelijkingssites
In Nederland kennen we een aantal zeer populaire vergelijkingssites, denk bijvoorbeeld aan:
- Beslist.nl
- Kieskeurig.nl
- Google shopping
- Vergelijk.nl
Bij het maken van een keuze is het belangrijk om vooraf in kaart te brengen waar de doelgroep zich bevindt. Dit kan betekenen dat een of meerdere bovenstaande kanalen niet direct interessant zijn om in opgenomen te worden.
Voordelen van een vergelijkingssite
Uiteraard is een vergelijkingswebsite handig om te laten zien welke prijzen jij hanteert. Het heeft echter nog andere voordelen om opgenomen te worden in een prijsvergelijker. Zo zorgt een dergelijke website voor een grotere naamsbekendheid voor jouw bedrijf, wat voor een impuls in verkopen kan zorgen. Daarnaast houdt een prijsvergelijker zichzelf ook bezig met online marketing en promotie activiteiten, waardoor deze extra bezoekers ook positief kunnen zijn voor jouw onderneming. Verder komt het de betrouwbaarheid ten goede wanneer je shop is opgenomen op een vooraanstaande vergelijkingssite. Kortom: een tal van voordelen.
Mogelijke valkuilen
Zoals elke vorm van marketing kent de opname op een vergelijkingssite ook valkuilen. Een van de grootste valkuilen is het importeren van een incomplete datafeed. Denk bijvoorbeeld aan het ontbreken van een goede productfoto, gedetailleerde productomschrijving, levertijden, prijs en noem maar op. Het hebben van een complete en up-to-date feed is hierbij dan ook essentieel voor een geslaagde opname op de vergelijkingssite. Daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de prijs van de producten, welke je laat opnemen in de feed. Je hoeft niet per definitie de goedkoopste te zijn, want een conversie kent immers meerdere van doorslaggevende factoren. Wanneer de goedkoopste aanbieder het product pas na één week kan bezorgen, is het mogelijk dat de bezoeker liever iets meer betaalt voor een product dat hij de volgende dag in huis kan hebben.
Wat te doen?
Bedenk goed of je jouw doelgroep bereikt middels vergelijkingssites. Als dit zo is, onderzoek dan welke vergelijkingssite het beste bij jou past. Wanneer alles in kaart gebracht is, kan gestart worden met het maken van een datafeed. Dit betekent dat er een complete feed gemaakt en geüpload wordt, zodat de bezoekers op de vergelijkingssite worden voorzien van relevante en up-to-date informatie met betrekking tot de producten, de levertijd en de kosten.
Het is nu zaak dat er data verzameld wordt zodat er goede analyses gemaakt kunnen worden. Na het in kaart brengen van zoveel mogelijk data is het een kwestie van bijsturen voor een optimaal resultaat (ROI).
Tip:
Begin in eerste instantie met een feed van producten die snel geleverd kunnen worden tegen een aantrekkelijke prijs (de hardlopers). Hiermee kunnen goede reviews verzameld worden en naargelang de behoefte kan de feed langzaam en gecontroleerd uitgebouwd worden. Het betreft immers een nieuw en voor vele een vreemd verkoopkanaal, dus het is aan te raden om niet meteen een feed van 7500 producten in te laden zodat het overzicht verloren gaat.
Interesse?
Heb jij interesse in het promoten van producten via prijsvergelijkingssites? Neem dan contact op met Cross Internet. Wij voorzien je graag van extra informatie omtrent vergelijkingswebsites en hoe deze optimaal geïmplementeerd kunnen worden in jouw online marketing activiteiten.