Inhoud In dit artikel
Daantje
Online MarCom
Gepubliceerd: 02 Maart 2023
Laatste update: 03 April 2023
Leestijd: 8 minuten

SEO en social media: de verschillen

De term social media zal voor de meeste van jullie bekend voorkomen. SEO daarentegen kan nog wat vraagtekens oproepen. In deze blog vind je alle informatie die je nodig hebt om de benamingen van SEO en social media te begrijpen. Je leest hoe ze individueel werken, verschillen van elkaar en hoe deze twee in het dagelijkse leven worden toegepast. Met beide begrippen hebben wij namelijk elke dag mee te maken. 

SEO en social media: is het één beter dan het ander?

In principe kunnen zowel SEO als social media zorgen voor meer leads naar websites, echter is het grootste verschil dat ze dit beide op hele andere manieren doen. Social media is bedoelt om relevante content te delen met gebruikers terwijl SEO gefocust is op het optimaliseren van de vindbaarheid van websites. Het een is niet beter dan het ander, beide hebben ze veel invloed op het optimalisatieproces. Social media doet dit in de vorm van engagement opbouwen met de gebruikers. Terwijl SEO zorgt voor de zichtbaarheid zodat het online zoeken naar de wensen/behoeften van de doelgroep gemakkelijker wordt.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie, is de volledige betekenis van de afkorting SEO. SEO draait om het optimaliseren van een website om de zichtbaarheid en positie te verbeteren in de Google zoekresultaten. Wanneer je zelf online actief bent, weet je hoe belangrijk de zichtbaarheid van je website is. Veel voorgaande onderzoeken tonen namelijk aan dat slechts 9% van alle Google bezoekers de hele zoekpagina van boven tot beneden afgaat. Dit betekent dat wanneer mensen op zoek zijn naar een bepaald product of dienst, ze in veel gevallen niet verder lezen dan de eerste drie zoekresultaten. Dit laat zien hoe belangrijk het gebruik van SEO is. Hoe beter een website scoort in de zoekresultaten van Google, hoe groter de kans is op leads die potentiële klanten kunnen worden.

SEO toepassen op verschillende manieren

Er zijn verschillende mogelijkheden om SEO of google optimalisatie toe te passen bij jouw eigen website. 

  • Zoekwoordenonderzoek: Tijdens een zoekwoordenonderzoek is het doel om te achterhalen welke woorden of zinsdelen vaak gezocht worden door gebruikers. Hierbij onderzoek je welke van deze woorden in jouw context passen. Ze moeten uiteraard relevant zijn voor de inhoud van je pagina aangezien bezoekers anders meteen weer wegklikken. Er zijn verschillende tools waarmee je de beste zoektermen kunt achterhalen. Hoe meer relevante zoekwoorden er worden toegevoegd in een tekst, hoe groter de kans is op websitebezoekers.
  • Linkbuilding: Door middel van linkbuilding worden er externe links aan jouw website toegevoegd waardoor je website hoger in de zoekmachines terechtkomt. Dit kunnen andere artikelen of informatieteksten zijn die overeenkomen met de context die op jouw website wordt vermeldt.
  • Opbouw van de website: Wanneer je positionering bij de zoekresultaten goed is, is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de opbouw en lay-out van de website. Wanneer je  geen overzichtelijke website hebt, zullen bezoekers sneller weer wegklikken om naar een beter alternatief te zoeken. Door gebruik te maken van tussenkopjes wordt de hele tekst met één aanpassing gemakkelijker om te lezen. Ook dit is een manier om SEO toe te passen. 

Het is dus van belang om een website te optimaliseren voor zoekmachines om zo meer leads te genereren en op deze manier het aantal conversies te verhogen. Dit zijn drie manieren waarop SEO toegepast kan worden. 

Online gebruikers: wie horen hierbij?

Een groot verschil tussen SEO en social media is het aantal maandelijkse gebruikers in de Europese Unie. Uit onderzoek van Reuters blijkt dat maandelijks ruim 330 miljoen gebruikers Google Search gebruiken. Dit platform behoort tot SEO aangezien dit alle zoekresultaten in kaart brengt. Social media platformen zoals Instagram, Facebook en TikTok scoren veel lager op het maandelijkse gebruik. Deze drie platformen zitten individueel behoorlijk onder de Google Search gebruikers. Zo heeft TikTok bijvoorbeeld maandelijks 100 miljoen gebruikers. 

Er worden steeds meer onderzoeken uitgevoerd die betrekking hebben op grote aantallen gebruikers in de online wereld. Deze zijn vaak gefocust op social media platformen of grote aanbieders zoals Google Search. Door deze hoge getallen en onderlinge verschillen vragen steeds meer mensen zich af hoe deze uitkomsten worden gemeten. 

Gebruikers social media kanalenZo luidt een opmerking bij dit onderzoek: “Ik vraag me wel af of de cijfers "unieke" gebruikers zijn? Iemand met een android toestel met daarop een persoonlijk account en een werkaccount zal bijvoorbeeld 2x ingelogd zijn in de play store. Ik gok dat deze dan ook 2x geteld wordt? Of wordt hier ook op gefilterd?”

Deze vraag wordt terecht gesteld aangezien er conclusies met verrassende uitkomsten worden getrokken. Tegenwoordig zijn platformen als Google Search of Instagram zo ontwikkelt dat de dubbele accounts weggefilterd worden in de gegeven cijfers. Hieronder vallen ook de neppe accounts zodat de uitkomsten in een onderzoek geheel eerlijk en betrouwbaar zijn. Elke maandelijkse gebruiker van deze platformen is dus een échte gebruiker. 

Waarom is social media belangrijk in de online wereld?

Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat. Dit zijn voorbeelden van online platformen waar dagelijks miljoenen mensen gebruik van maken. Door de jaren heen zijn er verschillende ontwikkelingen aan bod gekomen die de social media platformen doormaken. Dit blijkt ook uit het social media onderzoek 2023. Het gebruik van bijvoorbeeld Facebook neemt sterk af door de gebruikers in Nederland, terwijl Bereal de nieuwe koploper is op het gebied van populariteit. De wereld van social media staat nooit stil en het is belangrijk om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Op deze manier kan je inspelen op het online patroon van de social media gebruikers. 

Daarnaast hebben social media kanalen impact op de populariteit van online websites of webshops. Wanneer een merk actief is op verschillende social media platformen en hier relevante content op plaatst, heeft het indirect invloed op de website. Als je via de platformen de stap naar de website gemakkelijk maakt, is de kans groot dat de volgers hier even een kijkje gaan nemen.

Opvallende verschillen tussen social media en SEO

SEO en social media zorgen beide in principe voor meer leads op websites, echter doen ze dit op een hele andere manier waardoor er veel verschillen ontstaan. De manier van aanpak leidt tot verschillen waardoor het tegenpolen worden van elkaar in plaats van alleen verschillend. 

Manier van verkeer genereren

Het allergrootste verschil tussen SEO en social media is de manier waarop ze verkeer genereren. Social media is een goede manier om naamsbekendheid op te bouwen of te vergroten. Ook is het contact leggen met (potentiële) klanten gemakkelijker en bereik je via social media een groot publiek. Hierdoor zal het vooral tot engagement leiden, niet tot daadwerkelijke leads en aankopen.

Bij SEO draait echter om het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines. Search Engine Optimization is gericht op het begeleiden van verkeer naar een website op langere termijn. Bij SEO is de kans groter dat er leads ontstaan die tot een verkoop leiden. Hier is echter de engagement vele malen lager waardoor het verkeer ook snel kan afhaken. 

SEO draait om het optimaliseren van een website, terwijl social media gericht is op het creëren van naamsbekendheid en klantloyaliteit.

De duur van de invloed op online gebruikers

Het inzetten van SEO is een betere manier om een langere tijd profijt te hebben. Wanneer je een goede plaats hebt bemachtigt tussen alle zoekresultaten, kan je hier theoretisch gezien jarenlang plezier van hebben. Bij social media gaat het vooral om een kortere duur aangezien mensen snel kunnen doorscrollen wanneer ze de content niet meer interessant vinden. Je bent namelijk vaak niet op zoek naar iets specifieks wanneer je social media gebruikt. Dit in tegenstelling tot SEO, waar dit wel het geval is. 

Een voordeel van social media is het snelle contact tussen jou en je volgers.Via social media platformen kan je namelijk snel content aan de buitenwereld laten zien. Dit komt doordat er gebruik wordt gemaakt van visualisaties en korte teksten. De kans op likes en shares is groot bij social media. Wanneer de inhoud van de content bij iemand in de smaak valt, is het een kleine moeite om het even te liken of te delen met je vrienden. De online gebruikers zijn hier minder snel op zoek naar iets om te kopen maar zijn eerder benieuwd naar de dagelijkse nieuwe content die wordt geplaatst. Dit creëert engagement en klantloyaliteit. 

Verschillen SEO en Social Media

Boost je online aanwezigheid met Cross Internet.

Online zichtbaarheid is enorm van belang wanneer je actief bent in deze online wereld. Voortdurend blijven hier veranderingen en ontwikkelingen plaatsvinden wat het lastig kan maken om te weten waar te beginnen. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van SEO en social media marketing voor jouw website? Cross Internet staat voor je klaar om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je online verkeer kunt halen. Wil je graag meer informatie? Neem eenvoudig contact met ons op. Samen kunnen we jouw online zichtbaarheid naar nieuwe hoogtes tillen!

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1