Succesvolle website? Ruim vijf keer hogere omzet!
We kunnen er niet omheen; Nederland is, net zoals de rest van de wereld, in de ban van het Covid-19 virus. Meer als nooit te voren zijn we sinds deze periode online actief. Alleen al kijkend naar het aantal online bestellingen zien we een verdubbeling van het aantal aankopen. Ondernemers met een goede website worden hierbij rijkelijk beloond. Zo ontvangen succesvolle websites zo’n vijf keer hogere omzet in vergelijking met een gemiddelde website. Dit blijkt uit onderzoek van GFK in opdracht van SIDN. De sleutel tot het succes? Een professioneel design, investeringen in SEO en regelmatig updates uitvoeren.
Alles begint bij een goede strategie
Een succesvolle website begint altijd bij de fundering: een goede strategie. Hoewel het opzetten van een website tegenwoordig ‘zo’ gebeurd is, vergeten veel mensen het belang van een goede basis voor een succesvolle website. Vraag jezelf eens af: wat is het doel van mijn website. Waarom heb je een website? Wat wil je bereiken? En vooral: wie wil je bereiken? Het begin van een succesvolle website begint bij het hebben van een goede strategie. Een website is een uitwerking van deze strategie en bijbehorende tactiek. Wil je zo veel mogelijk conversie behalen? Of juist veel leads generen? Wellicht wil je een website als informatiekanaal gebruiken. Al door te kiezen voor één van deze drie opties zorgt voor een andere insteek van je website. Door het hebben van een goede strategie krijg je inzicht in hoe je website in elkaar moet zitten, welke klantreis het aan bezoekers kan aanbieden en hoe het leidt naar conversie. Op basis van deze doelen kun jij nadenken over de indeling van je website, de weg die je moet bewandelen om je klanten te bereiken en je onderneming succesvol te maken.
Een succesvolle website begint bij de fundering: een goede strategie
Eigen identiteit met een uniek design
Wil je opvallen tussen je concurrenten, dan moet jouw website uniek zijn. Dit begint bij een pakkende huisstijl die past bij je organisatie. In overleg met een webdesigner kan deze worden bepaald en wordt er gekeken naar een unieke, onderscheidende stijl voor je website. Wanneer de huisstijl is bepaald, kan dit ontwerp in het logo en het webdesign worden doorgevoerd. Hiermee creëer je één stijl voor je website. Dit oogt niet alleen mooi, maar ziet er bovendien professioneel uit. Het geeft bezoekers een vertrouwd gevoel, waardoor ze eerder zullen converteren.
Succesvolle website? SEO!
Een essentiële rol in het genereren van meer omzet is weg gelegd voor de online vindbaarheid van de website. Volgens het onderzoek van GFK blijkt dat eigenaren van succesvolle websites veel tijd besteden aan online marketing. De grootste invalshoek: SEO.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit betekent het optimaliseren van jouw website voor een zoekmachine, zoals Google. Om deze top vindbaarheid voor je website te realiseren, bestaat SEO uit verschillende onderdelen, die samen zorgen voor een betere waarde.
Vindbare SEO content schrijven
Gaan je bezoekers op zoek naar een product of dienst in Google, dan vullen ze zoekwoorden in. Stel: iemand typt ‘Loodgieter Eindhoven’ in Google in. Idealiter wil je met jouw website door deze zoekwoorden gevonden worden. Dit gebeurt niet vanzelf. Hierdoor moet er SEO vriendelijke content worden gecreëerd voor je website. Hiervoor dien je teksten met relevante zoekwoorden te schrijven. Deze zoekwoorden kunnen middels verschillende (gratis) SEO-tools worden gevonden. Het doel van SEO content is dat Google jouw webpagina, door het gebruik van zoekwoorden, als relevant beschouwd. Google wil immers de meest relevante informatie aan bezoekers voorschotelen, om het hen zo eenvoudig mogelijk te maken.
Verschillende SEO onderdelen werken hand en hand samen om een top vindbaarheid te realiseren
Linkbuilding: kwalitatieve backlinks krijgen
Naast het gebruik van zoekwoorden is linkbuilding één van de belangrijke peilers voor SEO. Aangezien zoekmachines geen overzicht hebben over belangrijke en minder belangrijke websites, kunnen ze op basis hiervan geen rankschikking maken. Middels het aantal kwalitatieve links die verwijzen naar een website, krijgt Google een indicatie dat de website relevant is. Het resultaat? Google waardeert je website door deze kwalitatieve backlinks hoger dan andere vergelijkbare sites. De website stijgt hierdoor in de zoekresultaten.
Technische SEO
Een vaak vergeten onderdeel van SEO is de technische SEO. Bij de technische kant van SEO wordt er in feite gewerkt aan het verbeteren van de technische aspecten van een website, ter verbetering van de ranking in zoekmachines. Denk aan de laadtijd van de website, crawlbaarheid door zoekmachines, mobiel vriendelijkheid en de optimalisatie van de algehele gebruikerservaring. Wil je graag een succesvolle website, dan kan technische SEO niet ontbreken.
Let op: enkel het uitvoeren van één SEO onderdeel zorgt uiteindelijk niet voor een toppositie in Google en een succesvolle website. De verschillende SEO onderdelen werken hand en hand samen om een top vindbaarheid te realiseren. Wil je dus uiteindelijk écht een goede vindbaarheid realiseren, dan is het verstandig om een volledig SEO pakket uit te voeren.
Responsive website is een must
Anno 2020 zijn we massaal online aanwezig met onze smartphone en tablet. Als ondernemer wil je daar graag op inspelen. Helaas voldoen nog veel websites niet aan de vereiste aanpassingen. Een website waarbij de tekst uit beeld verdwijnt of waarbij de pagina überhaupt niet laadt. Het zijn voorbeelden waarbij jij je potentiële klanten verliest aan de concurrentie. Het hebben van een responsive website is daarom écht een must.
Responsive websites zijn sites die op álle devices optimaal functioneren. Dit betekent dat de website zich aan het scherm aanpast waarmee een bezoeker de website bekijkt, de navigatie naar behoren werkt en de gebruikservaring perfect is. Of dit nu op een desktop, smartphone of tablet is, er is slechts één lay-out nodig die zich automatisch aanpast aan het formaat van het desbetreffende device. Een responsive website is niet enkel fijn voor bezoekers, maar bovendien belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Zo rankt Google mobielvriendelijke websites hoger dan websites die enkel voor desktop zijn ontwikkeld. Wil je een succesvolle website? Dan geldt: mobile first!
Stilstaan is achteruitgaan!
Succes met je website: wees zichtbaar op meerdere kanalen
Een langdurige relatie creëren met je doelgroep is een belangrijke stap naar een succesvolle website. Zichtbaarheid op social media is hiervoor hét perfecte middel. Social mediakanalen zijn immers een goede manier om engagement met je doelgroep te krijgen. Hiermee leer je hen beter kennen en kun je er tactisch op inspelen. Zichtbaarheid op social media geeft je onderneming tevens een persoonlijk gezicht. Het leidt tot meer verbondenheid onder je doelgroep. Bovendien kunnen je volgers berichten op je social media kanaal delen met vrienden. Het is een fijne manier om (gratis) meer bekendheid te genereren!
Het is wel van belang dat je goed nadenkt over welke kanalen je gaat inzetten. Zo heeft elk kanaal zijn eigen kenmerken en specialiteiten. Wanneer je doelgroep met name op ondernemers is gericht, dan is LinkedIn een goede uitvalbasis. Voor het bereiken van een jongere doelgroep is Instagram een goede mogelijkheid. Facebook is de gulden middenweg waarbij je zowel een oudere als jongere doelgroep bereikt. Bekijk dus goed op welke doelgroep je wilt richten en waarop jouw bedrijf zichtbaar moet zijn.
Stilstaan is achteruitgaan!
Je hebt jouw website geoptimaliseerd met bovenstaande tips, bent beter vindbaar in zoekmachines en maakt een hogere omzet. Dan is het werk voltooid, toch? Niet helemaal. De online wereld is zich voortdurend aan het ontwikkelen. Net zoals jij, zijn je concurrenten hard bezig om hun website succesvol te maken. Zeker op een markt waar de concurrentie sterk is, betekent dit tegen elkaar strijden om die ene klant tot je te winnen. Bovendien verandert het algoritme van Google ook regelmatig. Wanneer je de komende jaren niet meer investeert in online marketing en de optimalisatie van je website, is je website met bijbehorende content al gedateerd. Het runnen van een succesvolle website is simpelweg een continu proces dat altijd zal blijven voortduren. Wil je een succesvolle website hebben, dan betekent dat je jouw website steeds moet optimaliseren. Het kost even wat tijd, maar je gaat er gegarandeerd ook de vruchten van plukken!
Hoe scoort jouw website?
Wil je graag het maximale halen uit je website en bovenstaande tips toepassen? Of ben je na het lezen van deze blog benieuwd hoe jouw website het momenteel doet? Geen probleem! Cross Internet kan je daarbij helpen. Wij kijken graag vrijblijvend met je mee over hoe jouw website geoptimaliseerd kan worden. We analyseren je website grondig en geven je professioneel en advies op maat. Wacht niet langer, en laat ons je helpen met een succesvolle website. Neem contact met ons op!