Inhoud In dit artikel

Conversie verhogen van uw webshop: 10 tips

Webshop conversie is alles voor een webwinkel. Conversie betekent klanten en dus ook meer omzet en succes. Wilt u de conversie verhogen van uw webshop? Wilt u zogenaamde "schijnwinkelaars", potentiële klanten die hun aankoop niet afronden, omzetten in kopende en tevreden klanten? Lees dan verder en gebruik de 10 tips om dit te bewerkstelligen.

Webshop conversie optimalisatie

Met een aantal eenvoudige tips kunt u snel en effectief de conversie verhogen van uw webshop. Conversie optimalisatie van uw webshop betekent dat van de bezoekers in uw webshop meer bezoekers overgaan tot het werkelijk kopen van een product. Gaat nu bijvoorbeeld 1% van uw bezoekers over tot een aankoop, dan kunt u met conversie optimalisatie in uw webshop 2 of 3% van uw bezoekers omzetten in kopende klanten. Naast de conversie verhogen in uw webshop kunt u ook het gemiddelde aankoopbedrag van uw klanten verhogen. Zo haalt u optimaal resultaat uit uw bezoekers én klanten.

10 tips om de conversie van uw webshop te verhogen

Gebruik deze 10 eenvoudige tips om de conversie van uw webshop te verhogen:

  1. Geef klanten persoonlijke korting

    Klanten die producten in hun winkelwagen hebben gelegd, kunnen alsnog besluiten het bestelproces niet af te maken. Wanneer u deze klanten laat weten dat zij bijvoorbeeld nog één uur of één dag korting kunnen krijgen op hun bestelling of een afzonderlijk artikel, zijn ze meer geneigd het bestelproces voort te zetten. Speciale aanbiedingen aan afzonderlijke klanten bieden, kunt u onder meer doen met Fanplayr, dat Cross Internet in uw webshop kan integreren. Uw webshop conversie stijgt hiermee met 25% en het gemiddelde aankoopbedrag stijgt gemiddeld met 50%.

  2. Geef klanten een second chance

    Klanten kunnen soms urenlang rondneuzen in uw webshop. Door tijdgebrek of tussentijdse afleidingen sluiten ze echter soms de pagina af. De artikelen die in hun winkelwagen staan klikken ze hiermee automatisch weg. Second chance is een oplossing hiervoor. Het geeft klanten, die hun bestelling om welke reden dan ook verbreken of annuleren, een tweede kans. Ze krijgen een e-mail met daarin een link die leidt naar het winkelwagentje met hun gekozen producten. Zo kunnen ze alsnog hun producten afrekenen door het betaalproces alsnog te doorlopen en af te ronden. De klant krijgt een tweede kans en uw webshop ook!

  3. Kies voor een unieke webshop met maatwerk

    Conversie verhogen in uw webshop begint bij een unieke webshop met maatwerk. Waarom? Maatwerk maakt het mogelijk dat de webshop volledig aansluit bij de wensen van de klant. U spreekt met uw design, huisstijl en navigatie uw doelgroep aan en het maatwerk richt zich ook exact op uw doelgroep. Is uw doelgroep jong en hip en heeft u een webshop met mode? Dan is het maatwerk strak en snel, net zoals de vormgeving. Verkoopt u computers en andere apparatuur? Dan geeft maatwerk de mogelijkheid om alle technische specificaties van uw producten zichtbaar te maken en is er eventueel een optie om producten met elkaar te vergelijken. Met maatwerk is alles mogelijk in een webshop. Uw webshop is uniek en passend bij uw doelgroep. U wilt immers uw doelgroep prikkelen tot aankopen!

  4. Gebruik positieve benamingen in productteksten

    Volgens neuromarketeers werkt het veel beter om tekst een positieve flow te geven. Positieve woorden voorkomen namelijk dat lezers 'schrikken'. Positieve woorden zijn woorden als 'goed' en 'comfortabel', maar ook woorden als 'betalen' en 'vermijden'. U benadrukt namelijk iets in de positieve zin in plaats van het negatieve van woorden te benadrukken, zoals u bij 'niet', 'ongemakkelijk', 'weinig' en 'geen' doet. Bij productteksten prikkelt u de kijker dus meer met positieve woorden.

  5. Spreek de klant direct aan

    U vult het gemis van direct contact met werknemers een beetje op door uw klant direct aan te spreken. Of u uw klant nu 'je' of 'u' aanspreekt, u doet het op een wijze waardoor de klant zich direct voelt aangesproken. Bijvoorbeeld: "Wilt u een winstgevende en unieke website?". Zo zal een klant eerder verder lezen, doordat de aandacht geprikkeld blijft door uw aanspreken. De kans dat de klant overgaat tot een aankoop groeit hierdoor en dat draagt bij aan de conversie optimalisatie van uw webshop.

  6. Pas uw tone of voice aan op uw doelgroep

    De webshop conversie verbetert u door uw klant direct aan te spreken. Mits u kiest voor de juiste tone of voice. Een jongere, meer open-minded doelgroep voelt zich juist aangesproken bij een meer informele tone of voice. Een oudere professional wil liever worden aangesproken door 'u' als het om zaken gaat. Pas uw tone of voice aan om uw klant zo optimaal te prikkelen en 'tevreden te houden' met uw content.

  7. Voorzie artikelen van een uitgebreide productomschrijving

    Less is more gaat niet altijd op als het om conversie optimalisatie van webshops gaat. Leesgemak en gebruiksgemak worden verhoogd als teksten kort en bondig zijn, maar productomschrijvingen dienen wel de lezer van alle nodige informatie te voorzien. U heeft in uw webshop immers geen werknemers die uw klanten te woord kunnen staan bij vragen of uw klanten kunnen overtuigen van de voordelen van een product of dienst. Met een uitgebreide, maar tevens compacte en prettig leesbare productomschrijving, worden alle vragen van de klant beantwoord. Onduidelijkheid staat een aankoop niet meer in de weg.

  8. Wees direct duidelijk over kosten en betaalwijzen

    Net als de uitgebreide productomschrijving wil een klant direct duidelijkheid hebben over de kosten en betaalwijzen. Draai er niet omheen en maak dit direct duidelijk. De kans dat een bezoeker doorgaat in het bestelproces groeit als u alle informatie duidelijk en openlijk weergeeft.

  9. Zorg voor een overzichtelijk afrekenproces

    Daadwerkelijk bestellen gebeurt bij het afrekenen. Net als duidelijkheid over kosten en betaalwijzen wil de klant een overzichtelijk afrekenproces. Is dat onduidelijk? Dan weet de klant bijvoorbeeld niet hoelang het nog duurt voor deze zijn of haar bestelling kan plaatsen en weet hij of zij ook niet of er nog andere 'bijkomende kosten' op het eind ineens erbij komen. Gevolg: de klant klikt weg. Dus, maak het afrekenproces overzichtelijk om de conversie te verhogen van uw webshop.

  10. Gebruik een 'keep cart alive'-functie

    De 'keep cart alive'-functie vereenvoudigt het bestelproces. Bijvoorbeeld wanneer een klant al in het afrekenproces zit, maar toch nog even teruggaat naar uw webwinkel om nog iets uit te zoeken. De gevulde winkelwagen blijft dan intact.

Uw webshop conversie verbeteren

Wilt u uw webshop conversie verbeteren? Laat de conversie-specialisten van Cross Internet dit voor u te regelen. Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om de conversie van uw webshop snel te verbeteren zodat u zich kunt richten op uw core business. Neem daarom direct contact op en neem eventueel een kijkje in ons portfolio met tevreden klanten die wij ook hebben geholpen.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 09:00 - 17:00 Dinsdag: 09:00 - 17:00 Woensdag: 09:00 - 17:00 Donderdag: 09:00 - 17:00 Vrijdag: 09:00 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )