Veranderingen binnen Google Ads
De digitale wereld is continu in beweging en er staan een aantal (grote) veranderingen voor Google Ads op de planning. Middels dit bericht brengen wij jullie graag op de hoogte van aankomende veranderingen en wat dit voor gevolgen kan hebben voor jouw Google Ads campagnes.
De optimale online
marketingmix

Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen
Het is vanaf 30 juni 2022 niet meer mogelijk nieuwe uitgebreide tekstadvertenties aan te maken. De bestaande uitgebreide tekstadvertenties blijven vanaf dat moment wel actief. Het is mogelijk de advertenties te onderbreken, hervatten of verwijderen. Het is niet mogelijk om de advertenties aan te passen.
Vanaf de gegeven deadline is het alleen nog mogelijk om responsieve zoekadvertenties aan te maken. Responsieve advertenties zijn door Google zelf samengestelde advertenties. Diverse (zelf ingevoerde) koppen en beschrijvingen worden door middel van machine learning gecombineerd tot één advertentie die het beste bij de gebruiker past.
Om een voorbeeld te geven: voor een mobiele gebruiker wordt een kortere variant van de advertentie weergeven zodat de advertentie niet wordt afgekort.
Wat betekent dit voor jouw advertenties?
Bij het maken van nieuwe advertenties heeft jouw Google Ads contactpersoon bij Cross Internet standaard een responsieve advertentie naast de tekstadvertenties aangemaakt. Dit zal zorgen voor een soepel verloop van tekstadvertenties naar responsieve advertenties. De huidige tekstadvertenties blijven alsnog ingeschakeld na 30 juni.
Uitfasering Google Analytics UA – Introduceren GA4
De huidige versie van meettool Google Analytics/Universal Analytics (UA) zoals wij hem kennen, zal vanaf 1 juli 2023 vervangen worden door Google Analytics 4.
Wat gebeurt er precies?
- Tot 1 juli 2023 kun je de Universal Analytics-property's blijven gebruiken en er nieuwe gegevens in blijven verzamelen;
- Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens in de Universal Analytics-property.
Om soepel over te gaan op GA4 is het van belang dat wij zo snel mogelijk een GA4 property voor jouw account aanmaken. Op deze manier verzamelen we binnen het GA4 account voldoende data om straks verder het gebruik op te bouwen in de nieuwe versie.
Wat betekent dit voor jou als klant?
Het aanmaken van een nieuwe GA4 property zal worden uitgevoerd door jouw contactpersoon bij Cross Internet.
Smart Shopping ads wordt Performance Max
Smart shopping advertenties worden met ingang van juni aangepast naar de campagnetype Performance Max. Deze upgrade zal automatisch worden uitgevoerd. De performance max campagne is nóg meer ingesteld op het automatiseren van het advertentieproces.
Wat betekent dit voor jouw campagnes?
Wordt dit campagnesoort binnen jouw advertentieaccount gebruikt? Dan zorgt jouw contactpersoon bij Cross Internet dat de campagne wordt omgezet.
Meer lezen over de Performance Max campagne? Bekijk dan onze Max performance blog.
Google Ads conversies vanuit UA verdwijnen – Introductie verbeterde conversies
Als gevolg van de uitfasering van Universal Analytics zullen alle Google Ads conversiedoelen die zijn geïmporteerd vanuit Universal Analytics komen te vervallen. Dit betekent dat wij alle doelen binnen Google Ads om moeten zetten naar verbeterde conversies binnen GA4.
Google Ads doelen die op 1 juli 2023 niet zijn omgezet, zullen vanaf die datum per direct worden uitgeschakeld. Dit wil zeggen dat ook alle campagnes die ingesteld staan op deze oude doelen, uitgeschakeld zullen worden.
Wat is jouw taak hierin?
Wij zorgen ervoor dat ook deze migratie feilloos zal verlopen. Om te voldoen aan de eisen voor de verbeterde conversies zullen er kleine wijzigingen moeten worden doorgevoerd aan o.a. de bedankpagina van de website. Hiervoor zal jouw contactpersoon van Cross Internet persoonlijk contact opnemen om dit verder te behandelen.
Heb je na het lezen van dit bericht nog vragen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag!

marketingmix ontdekken Plan vandaag nog een vrijblijvend consult in