Inhoud In dit artikel

8 Soorten content om hoger in Google te ranken

Content is een breed begrip. Het omvat álle teksten en beelden die je online hebt staan. De bedoeling van content is dat het klanten aantrekt. Zo moet een afbeelding de aandacht trekken en een kop prikkelen om de hele pagina te lezen. Blogs moeten inspireren en webteksten moeten aansporen om een product of dienst te kopen of om in contact te komen met de aanbieder. Content is in alle vormen een belangrijk én handig middel om klanten aan te trekken, aan te spreken, te krijgen en te behouden. Elke vorm van content heeft dan ook een bepaald doel. Online wordt elk doel conversie genoemd.

Maak vriendjes met Google

Naast klanten aantrekken en behouden, kan content ook helpen hoger in Google te ranken. Content is voor Google niets meer en minder dan data. Google pikt het op. Is de content goed? Dan wil Google zíjn klanten, de mensen die zoeken via Google, deze content aanbieden. Dat is namelijk Googles doel: klanten voorzien van goede, relevante informatie die precies past bij wat de klant zoekt. Daarom zet Google je met goede, relevante content hoger in de Google-zoekresultaten. Met andere woorden: met content kun je hoger in Googles ranking komen. En dat kan met wel 8 soorten content.

Wil jij nóg sneller de informatie uit deze blog tot je nemen? Lees dan enkel de samenvatting onderaan deze blog.

4x Wat je zelf kunt doen om hoger in Google te ranken

Als je hoog in Google wilt ranken, dan kun je daar zelf meteen effectieve stappen voor zetten. Het belangrijkst is dat je begrijpt waarom Google bepaalde websites bovenaan zet. Deze websites bevatten goede, relevante content. De content sluit duidelijk aan bij wat bezoekers van Google zoeken. Dit 'weet' Google doordat Google complete websites met 'robotjes' scant. Alle content wordt 'gezien' en 'gekeurd'. Bevat content bepaalde zoekwoorden? Dan scoor je punten bij Google. Blijven bezoekers lang op jouw website, nadat ze erop zijn 'geland'? Weer punten voor jou. Bevat je website naast tekstuele content ook goede visuele content, dan is dit voor Google een teken dat je jouw bezoeker uitgebreid wilt informeren, omdat je ook beeld biedt.

Goede en relevante content is van belang om hoog in Google te komen. Het is echter ook cruciaal om te scoren bij bezoekers. Als iemand op jouw website niet vindt wat hij of zij zocht, dan klikt diegene gewoon weg en vervolgt hij of zij de zoektocht naar wél relevante content. Wil je iets verkopen? Dan is de juiste content dus zeker essentieel. Om die goede content te creëren en te implementeren, heb je met name tijd nodig. Daarnaast zijn kennis van online trends en de vaardigheden om hierop in te spelen van belang.

1. Nieuwsberichten

Elk bedrijf en elke particulier met 'een hobbysite' kan zijn of haar website uitbreiden met een nieuwspagina. Het handige aan een nieuwspagina is dat een bezoeker meer kan lezen over de website. Daarnaast is het handig om Google op de hoogte te houden van jow website. Sommige websites worden gebouwd, waarna er niet veel aan wordt gewerkt. Dan 'denkt' Google dat de site niet zo actueel en up-to-date is. Voeg je geregeld iets aan je nieuwsberichten toe, dan krijgt Google steeds weer een seintje dat jouw website actueel is. Er wordt aan gewerkt, dus zal het wel relevant zijn voor bezoekers. Een punt voor jou erbij!

2. Blogs

Blogs zijn net als nieuwsberichten een handige manier om Google telkens weer te prikken om te laten weten dat jij en jouw website bestaan. Blogs zijn daarentegen heel breed. Je kunt via een blog precies inspelen op de informatie die jouw klanten of bezoekers zoeken. Je kunt ze inspireren, informeren, overtuigen en noem zo maar op. Alle berichten kun je iets extra's meegeven, door gebruik te maken van relevante keywords. Kortom: met een blog kan van alles! Ook kun je blogs eenvoudig 'delen' via social media. Zo kun je jouw bereik ook nog vergroten via een andere weg dan via Google.

3. FAQ

Met een goede FAQ, oftewel een pagina met 'Frequently Asked Questions', kun je net als bij de blogs rekening houden met relevante keywords. De FAQ is echter bedoeld om bezoekers te informeren, met name over de voorwaarden van de site en over wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij bijvoorbeeld iets besteld. Een FAQ is een goede manier om bezoekers lang op je website te houden en uiteindelijk te laten bestellen, omdat je open communiceert over jouw voorwaarden. Alle vragen van de potentiële klant worden beantwoord, dus hij of zij zal met een gerust hart een bestelling plaatsen. Hoezo scoor je hiermee bij Google? De gemiddelde bezoeker bekijkt meer pagina's, blijft langer op de website, en jouw conversie stijgt. Google 'ziet' hiermee dat je het goed doet, dus ben je relevant voor personen die een product of dienst zoeken die jij aanbiedt. Daarmee kom je dus weer een treetje hoger in Google.

4. Recensies

Recensies zijn nog zo'n contentvorm waarmee je aantoont dat je open bent. Natuurlijk kun je zelf geen recensies gaan verspreiden. Wel kun je jouw klanten, bijvoorbeeld via een e-mail of nieuwsbrief, aansporen om een recensie voor jou te maken. Motiveer ze hiervoor door bijvoorbeeld een prijs te verloten bij elke 50 recensies. Wil jij hoger in Google komen? Dan dragen alle recensies hier een steentje aan bij, want alle recensies zijn online vermeldingen die jou 'bekender' maken. Google heeft overigens ook een recensiemogelijkheid, namelijk met de Google-recensies. Om deze recensies te kunnen bemachtigen, meld je dan met jouw bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf. Zo kunnen klanten jou in Google sterren geven en een recensie schrijven. Hoe meer recensies, hoe meer je opvalt voor Google én ook voor klanten. Dubbel effect dus!

Wil je zelf bepalen welke recensies online komen en welke niet? Dit kan met een gesloten recensiesysteem!

4x Wat wij voor je kunnen doen om hoger in Google te ranken

Voor de creatie van bepaalde contentvormen om hoog in Google te ranken, is specialistische kennis nodig. Denk bijvoorbeeld aan teksten die expliciet moeten scoren op voor jou relevante keywords. Ook visuele content, die er geweldig uitziet, is alleen door professionals op dit gebied te verwezenlijken. Bij Cross Internet hebben we verschillende specialisten in huis die jou hierbij kunnen helpen.

1. SEO-teksten

SEO-teksten zijn teksten die puur ervoor dienen om hoger in Google's zoekresultaten te komen. SEO-teksten worden speciaal geschreven om te scoren op relevante keywords. Naast een goede hoeveelheid keywords én een goede combinatie van verschillende keywords, heeft een SEO-tekst een hele krachtige title tag en meta description. De title tag en meta description worden getoond in Google. Ze moeten dus samen leiden naar een klik. Belangrijk is echter ook dat de bezoeker op de pagina met de SEO-tekst vindt wat hij of zij zocht en verwachtte te vinden na het lezen van de title tag en meta description. Gebeurt dit niet, dan is de bezoeker zo weer weg.

Vaak worden SEO-teksten ingezet op landingspagina's. Dit zijn pagina's waarop men 'landt' na een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google. Landingspagina's hebben een bepaalde opbouw nodig om succesvol te leiden tot conversie.

2. Social media berichten

Kan social media jouw positie in Google verbeteren? Ja, zeker! Social media kunnen op een heel subtiele wijze ervoor zorgen dat jij meer opvalt bij Google. Hoe? Doordat social media berichten 'shareable' zijn. Je hebt bijvoorbeeld een blog- of nieuwsbericht geschreven. Deel je dit op jouw social media kanaal? Dan kunnen jouw volgers dit bericht liken en delen. De links vanuit social media telt Google mee bij het bepalen van de relevantie van jouw website. Bovendien meet Google alles op social media door. Hoe meer volgers, hoe populairder en betrouwbaarder je overkomt op Google. Dat maakt het voor Google dus ook belangrijker om jou hoger in Google's zoekresultaten te tonen!

3. Visuele content

Visuele content maakt webpagina's aantrekkelijker om te bekijken. Met visuele content worden teksten opgebroken, zodat een bezoeker sneller een (deel van de) tekst zal lezen. Met visuele content kan een pagina ook sneller informatie overbrengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic of een tabel. Het trekt de aandacht en laat snel zien wat er moet worden gezegd. Vandaar ook het gezegde: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Rank je met visuele content ook hoog in Google? Het antwoord is: ja. Afbeeldingen en video's kun je zó inzetten, dat Google deze toont bij de zoekresultaten. Een voorbeeld is een afbeelding een 'alt tag' meegeven. Dit is de titel van de afbeelding, die Google 'ziet' bij het scannen van je webpagina. Goede tags kunnen dus ook een hogere ranking in Google opleveren.

4. Interactieve content

Van interactie smullen bezoekers, maar ook Google! Interactie is heel persoonlijk en het brengt producten en diensten nog beter in beeld. Een voorbeeld is een tool om een foto te uploaden. Bijvoorbeeld als jouw bedrijf cosmetische behandelingen aanbiedt. De geüploade foto verandert en toont de potentiële klant hoe hij of zij eruit zou zien ná de cosmetische behandeling. Een ander voorbeeld, dat meer voorkomt, is een calculator om zaken te berekenen. Bijvoorbeeld de prijs voor een dienst als de bezoeker bepaalde opties wilt. Ook polls en tests zijn vormen van interactieve content, die het goed doen bij bezoekers. Wil jij hoog in Google ranken, dan is het goed om te weten dat Google websites met interactieve elementen hoger rankt dan wanneer deze websites geen interactieve elementen hebben. Waarom? Interactieve elementen verhogen de user experience, iets wat Google érg belangrijk vindt voor zijn klanten!

Samengevat: met welke 8 soorten content kom jij hoger in Google?

#1 - Nieuwsberichten maken jouw website actueel en dus relevant voor de zoekresultaten in Google.

#2 - Blogs kun je gemakkelijk inzetten om te scoren op keywords.

#3 - Met een FAQ beantwoord je alle mogelijke vragen van een bezoeker. Deze blijft langer op de site, het bouncepercentage daalt én de conversie stijgt. Daar scoor je punten mee bij Google!

#4 - Recensies tonen aan dat je open en betrouwbaar bent. Google raad je dan graag aan zijn klanten aan.

#5 - SEO-teksten richten zich specifiek op de voor jou relevante zoekwoorden. Ze zijn exact zo gemaakt, zodat Google ze perfect kan indexeren. De opmaak van de teksten is belangrijk om er succesvolle landingspagina's van te maken, die leiden tot conversie.

#6 - Social media berichten levert jouw website links, dus ziet Google jou als belangrijke speler in de markt.

#7 - Visuele content maakt jouw website ook vindbaar via de afbeeldingen die worden getoond in Google.

#8 - Met interactieve content scoor je met name punten bij Google, doordat je hiermee scoort op de zeer belangrijke user experience.

Meer dan 500 succesvolle projecten Snelst groeiende online partner van Noord Limburg Ruim 13 jaar ervaring
Onze partners Google Partner Microsoft Tradetracker Bol.com Pay.nl MultiSafePay TrustPilot Ecabo
Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )