Adverteren op Instagram Reels
De afgelopen jaren is video content razend populair geworden, en de vraag hiernaar lijkt maar toe te nemen. Wat vele advertentie mogelijkheden met zich meebrengt. Enkele jaren geleden speelde TikTok in op de behoefte naar content verpakt in korte videofragmenten, wat resulteerde in een enorme hoeveelheid gebruikers. Dit bleef natuurlijk niet onopgemerkt en Instagram maakte er snel werk van. Zo hebben ze het video-format applicatie uitgebracht binnen het bestaande, al razend populaire platform Instagram, genaamd: Instagram Reels. De applicatie is direct aangeslagen en wordt dagelijks door vele particulieren, bedrijven en merken gebruikt. Voor ons goed nieuws natuurlijk, want sinds kort is het mogelijk om in Instagram Reels te adverteren! Benieuwd wat dit exact is en wat voor kansen het met zich meebrengt? We vertellen je er graag meer over!
Wat is Instagram Reels eigenlijk?
Een platform binnen Instagram waarbij iedereen korte vermakelijke video’s kan maken én ontdekken. De gebruikers van Instagram Reels kunnen (verticale) video’s plaatsen met een duur van ongeveer 15 tot 30 seconden. Mocht je al bekend zijn met de concurrent TikTok, dan kun je het in grote lijnen hiermee vergelijken. Instagram Reels geeft de gebruikers de mogelijkheid om video’s direct vanuit de applicatie te filmen én te bewerken. Denk hierbij aan het toevoegen van effecten, eventuele teksten en het toevoegen van muziek. In tegenstelling tot op TikTok, blijft een gemaakte video op het account staan van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat er een ware community gebouwd kan worden door gebruikers die bekend zijn met het betreffende account. De Reels kunnen verder ontdekt worden door gebruikers die gebruik maken van het Explore tabblad. Dit zorgt voor kansen rondom het creëren van een bredere Instagram Reels community. Grote community’s brengen weer uitstekende mogelijkheden met zich mee rondom het adverteren van jouw producten of diensten!
Community's bieden uitstekende advertentie mogelijkheden aan!
Instagram Reels vs TikTok
TikTok is afkomstig van het moederbedrijf ByteDance dat in 2012 werd opgericht in China. ByteDance bracht in september 2016 de applicatie Douyin uit en binnen enkele jaren groeide dit uit tot een groot succes met 100 miljoen gebruikers in China. Na dit succes hebben ze applicatie aangepast naar een internationaal variant genaamd: TikTok.
Bij TikTok is er een compleet platform ontworpen rondom de videofragmenten. Instagram Reels is echter een onderdeel van het al bestaande (en wereldbekende) applicatie: Instagram. Maar wat zijn nu de verschillen tussen Instagram Reels en TikTok? Hieronder hebben we er enkele genoteerd:
- Het eerste verschil hebben we al besproken. Dit is dat TikTok een apart platform is en dat Reels in de bestaande applicatie Instagram is ontwikkeld.
- Het gebruik van hashtags speelt een grote rol bij TikTok dan bij Reels. Bij TikTok worden deze namelijk gebruikt om het bereik te vergroten.
- Op Instagram neem je, je bestaande volgers mee. Bij TikTok dien je dit vanaf 0 weer op te bouwen.
- TikTok heeft meer mogelijkheden tot: de lengte van de video, bewerkingsopties & het uploaden van foto’s.
De voordelen van het adverteren op Reels
Heb jij nog nooit geadverteerd via Instagram Reels, of ben je hier zelfs helemaal niet bekend mee? Wees gerust, het adverteren op Reels is pas sinds kort mogelijk. Het was voor een lange periode niet mogelijk om te adverteren op Reels, waardoor het behoorde tot een van de weinige plekken op social media waar er geen advertenties geplaatst kon worden. Maar net zoals bij ieder ander social media platform dat miljoenen gebruikers heeft, is het adverteren op dit platform sinds kort mogelijk! Cross Internet is tevens een expert rondom het opzetten van social media campagnes. Dit biedt jou als ondernemer enorm veel kansen aan tot het aanspreken van jouw doelgroep. Voordat we beginnen met het adverteren op Instagram Reels, vertellen we je graag eerst wat meer over de voordelen hiervan:
- Vandaag de dag zijn er nog maar weinig ondernemers die zich hierin verdiept hebben. Dit brengt ongelofelijke kansen met zich mee. Zo kun je als een van de eerste een community beginnen op Instagram Reels, met de betreffende doelgroep. Wees je concurrenten een stap voor!
- Door nu al te investeren in het optimaliseren en het testen van het adverteren met Instagram Reels, pluk je daar in de (nabije) toekomst de vruchten van.
- Momenteel worden de Reels gebruikers nog niet vaak geconfronteerd met advertenties. Dit zorgt ervoor dat de gebruikers sneller geneigd zijn om door te klikken op de advertentie, doordat dit niet als “spam” wordt ervaren.
Ervaar de kracht van adverteren op Reels
Waar aan denken bij het adverteren op Reels?
Het is natuurlijk onverstandig om zonder concreet doel een advertentie op Reels aan te maken. Net zoals bij vergelijkbare andere advertentie platformen, dien je eerst vast te stellen wat je wilt bereiken. Advertenties kun je namelijk zo instellen dat ze gericht zijn op vele verschillende doelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:
- Autoriteit uitstralen d.m.v. het verspreiden van je expertstatus (lees hier meer over het belang van autoriteit)
- Het bereiken van een meer mensen
- Het vergroten van het aantal Instagram volgers
- Contactmomenten realiseren
- Het genereren van meer bezoekers op je website
- Het verzamelen van email adressen
Hieronder schetsen we een voorbeeld van Rob: Webshop eigenaar Rob, verkoopt online zijn zelf ontworpen kleding en wil graag gebruik maken van het adverteren op Instagram Reels.
Doordat Rob een webshop heeft met daarop zijn producten, is het zijn doel om op een creatieve én leuke manier zijn kleding weer te geven. Door een video-advertentie krijgen de gebruikers direct een beeld én gevoel van zijn kledinglijn. Rob kan ook via het adverteren op Reels ervoor kiezen om de gebruikers naar de directe productpagina óf naar een overzichtspagina toe te verwijzen op zijn webshop. Dit is afhankelijk van de video en het doel ervan. In de 15 tot 30 seconden heeft Rob genoeg tijd om verschillende outfits weer te geven, waarbij de gebruikers geprikkeld kunnen worden om meer te zien. Naast het tonen van de outfits bewerkt Rob de video met specifieke teksten om de gebruikers nog net wat extra te prikkelen.
Weten hoe je LinkedIn marketing in kunt zetten voor je onderneming? Dat lees je hier!
Cross Internet jouw sociale media specialist!
Ben jij benieuwd wat het adverteren op Instagram Reels voor jouw organisatie kan betekenen? Ondanks dat het voor ons alle een nieuwe functionaliteit is en het tijd kost om hier mee overweg te kunnen, kunnen wij een expert rol aanhouden. Door onze jaren aan ervaring in de advertentie software van Facebook (waar de Reels advertenties aangemaakt moeten worden), weten we exact hoe we je hierbij kunnen helpen!
Graag leren we jou en je organisatie beter kennen in een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Onze marketeers kunnen aan de hand van een positionering gesprek polsen wat jouw doelen zijn. Op basis hiervan wordt er een volledig maatwerk marketingstrategie klaargestoomd en gaan we écht resultaat behalen. Neem contact op via ons contactformulier of telefonisch om direct een afspraak in te plannen!