Inhoud In dit artikel
Anara
Online marketing-communicatie / Advertising
Gepubliceerd: 25 Maart 2022
Laatste update: 10 Mei 2022
Leestijd: 8 minuten

Zo doe je dat: adverteren op Pinterest

Pinterest is een van de hardst groeiende online platformen. Ook in Nederland neemt de activiteit steeds meer toe. Met zo’n ruim 5 miljoen gebruikers per maand weten inmiddels steeds meer bedrijven de weg naar het online platform te vinden. Zo wordt de mogelijkheid tot het bereiken van de juiste doelgroepen via de organische weg weer een stukje groter. Maar wist je dat adverteren op Pinterest ook mogelijk is? Het is de uitgelezen kans om snel jouw doelgroep te bereiken.
Benieuwd hoe adverteren op Pinterest werkt? Wij vertellen je er meer over! Zo heb jij na het lezen van deze blog genoeg handvaten om zelf aan de slag te gaan en jouw campagne op Pinterest een succes te maken.

Wat is Pinterest adverteren?

Pinterest adverteren is het betaald tonen van pins op Pinterest. Een pin kan bestaan uit afbeeldingen, video’s of producten. Wanneer iemand op een pin klikt, kan de oorspronkelijke website van de content worden bekeken. Een pin is hiermee een mooie toegang om je doelgroep door te verwijzen naar je website of webshop. Het uiteindelijke doel van Pinterest adverteren is dan ook het verhogen van het aantal bezoeken naar je website of shop en het vergroten van de conversie.

Pinterest adverteren mag overigens niet verward worden met het organisch plaatsen van content op Pinterest. Met de zogenoemde Pinterest marketing worden pins geoptimaliseerd voor betere organische resultaten in de zoekmachine. Pinterest marketing is een duurzame maar langzamere strategie dan Pinterest adverteren om meer bezoekers te ontvangen.

Wil je meer weten over organische vindbaarheid op Pinterest of in de zoekmachines? Ontdek meer over zoekmachine optimalisatie!

Waarom adverteren op Pinterest?

Waar je bij het online adverteren al snel denkt aan Google, Facebook of Instagram, mag Pinterest zeker niet in het rijtje ontbreken. Hoewel Pinterest vaak enkel wordt geassocieerd met een kanaal om mooie afbeeldingen te vinden, is Pinterest adverteren juiste een uitgelezen kans om meer bezoekers naar je website te leiden. Met ruim 700.000 dagelijkse gebruikers in Nederland is Pinterest hét kanaal om je doelgroep te bereiken en hen te verleiden om een kijkje te nemen op je website of webshop. Een rijtje van alle voordelen zetten we hieronder voor je op een rijtje.

  • Groot bereik
  • Advertenties zien er natuurlijk uit tussen de organische berichten
  • Kosten relatief laag in vergelijking met andere advertentiemethodes
  • Targeting op basis van zoekwoorden, interesses en demografie

Hoe adverteer ik op Pinterest?

Als je enthousiast bent geworden over de mogelijke resultaten die adverteren op Pinterest kan bieden, dan kun je aan de slag gaan! Pinterest biedt diverse advertentiemethodes om je pins te promoten, verschillende targeting opties en vijf soorten campagnedoelen die ingesteld kunnen worden.

💡 Tip: Met de juiste targeting strategie spreek jij jouw doelgroep aan op Pinterest

Advertentiemethodes

Zoals we al gewend zijn van andere online advertentiekanalen heeft ook Pinterest diverse advertentiemethodes waar je uit kunt kiezen.

Promoted Pins

De promoted pins zijn advertenties die op de tijdlijn van gebruikers, tussen vrienden en merken, worden weergeven. Bij promoted pins kan een link naar een landingspagina worden toegevoegd. Bij deze advertentiemethode van Pinterest advertenties is het belangrijk om de juiste keywords te gebruiken. Over het gebruik van keywords komen we later in deze blog verder op terug!

Promoted Video Pins

Het mag altijd wilder en gekker. Om op te vallen volstaat vaak enkel een visual niet. Door het inzetten van een video valt je content bij het Pinterest adverteren op. Organisch wordt er (nog) niet veel gebruik gemaakt van video’s. Des te meer reden om bij een Pinterest advertentie er gebruik van te maken. Nog een voordeel: de video’s worden automatisch afgespeeld middels autoplay. Zo kun je ervan uitgaan dat je doelgroep jouw video ziet.

Cinematic Pins & App Pins

Wil je écht opvallen in de Pinterest feed, dan kun je kiezen voor animerende pins. De cinematic pins animeren op de snelheid van het scrollen. Als je eigenaar van een app bent kunnen app pins interessant voor je zijn, waarmee je heel eenvoudig je app promoot.

pinterest app

Buyable Pins

Het vergroten van de kans op aankopen van je producten kun je eenvoudig als webshopeigenaar doen door je producten met Pinterest advertenties te verkopen. Met behulp van buyable pins kunnen klanten direct het product kopen, zonder Pinterest te verlaten. Het doen van een koop kan met een creditcard of Apple Pay.

Rich Pins

Het uitlezen en tonen van informatie op je website in de Pinterest feed gaat heel eenvoudig met behulp van rich pins. Met behulp van rich pins kun je pins aankleden met meer informatie over bijvoorbeeld je product dan normale pins, waardoor deze sneller zullen opvallen. 

Targetingmogelijkheden

Het maken van een mooie, opvallende advertentie op Pinterest volstaat niet om uiteindelijk meer conversies te ontvangen. Je wilt natuurlijk jouw doelgroep bereiken. Met de juiste targeting zorg je dat juiste groep mensen wordt aangesproken met je Pinterest advertentie. Je hebt de keuze uit vier targeting opties:

1. Interesse targeting

Selecteer de mensen op basis van hun interesses. Op basis van het online browsegedrag heeft Pinterest een geselecteerd aanbod aan interesses beschikbaar bij het Pinterest adverteren. Voeg interesses toe die passen bij je product of merk.

2. Demografie targeting

Ook je doelgroep specificeren op basis van demografie is een mogelijkheid. Hoewel de mogelijkheden van demografische targeting niet zo uitgebreid zijn als bij bijvoorbeeld Facebook adverteren, kun je hiermee wel je groep iets kleiner maken. Demografie targeting van Pinterest biedt targeting op basis van geslacht, leeftijd en locatie.

3. Trefwoorden targeting

Een hele goede targeting om je Pinterest advertentie vindbaar te maken, is met behulp van trefwoording targeting. Je doelgroep gaat op Pinterest op zoek naar een specifiek onderwerp of product en vullen hierbij keywords in. De uitgelezen kans om ook keywords aan je pins toe te voegen, om hiermee jouw advertenties bij de juiste trefwoorden in de zoekresultaten van Pinterest te laten verschijnen.

Soortgelijk aan Google Ads maakt Pinterest ook gebruik van exacte zoekwoorden en brede zoekwoorden. Daarnaast kun je uitsluitingstermen toevoegen zodat je advertentie niet op de verkeerde keywords in de zoekresultaten verschijnt.

Belangrijk: ga niet te pas en te on pas zoekwoorden toevoegen, maar doe altijd vooraf zoekwoordenonderzoek! Dit onderzoek kun je via verschillende (betaalde) zoekwoorden tools doen. Uiteraard kan Cross Internet je ook helpen bij een uitgebreid en strategisch zoekwoordenonderzoek en online positionering.

pinterest pins feed

4. Doelgroep targeting

Target je advertentie op doelgroepen die eerder in aanmerking zijn gekomen met jouw merk. Dit kan op meerdere manieren:

  • Klantenlijsten: Voeg je eigen klantenbestand toe en target hier op.
  • Website bezoekers (retargeting): selecteer op de mensen die al eerder een bezoek aan je website hebben gebracht.
  • Vergelijkbare doelgroepen (act-a-like targeting): laat Pinterest het zoekwerk doen naar mensen die een vergelijkbare interesse hebben als de personen die al in contact met je merk of product zijn geweest.

💡 Tip: Combineer verschillende targetingopties om je doelgroep meer te specificeren. Maak echter je doelgroep niet te klein!

Wat kost adverteren op Pinterest?

Je kunt met een advertentie op Pinterest verwachten dat je rond de €2 tot €4 gaat betalen per duizend vertoningen (CPM) bij het opbouwen van naamsbekendheid. Het boosten van online betrokkenheid kost je zo’n €0,10 tot €1,20. Wil je meer websiteverkeer genereren? Dan zullen de kosten per klik ongeveer rond de €0,10 tot €1,50 liggen.

Net als andere social media platforms, maakt Pinterest bij het adverteren gebruik van een biedmodel. Dit betekent dat je tijdens het adverteren biedt tegen je concurrenten met dezelfde zoekwoorden of plaatsingen. Hierdoor zijn de prijzen afhankelijk van de mate van  concurrentie en fluctueren deze continu.

Handig om te weten

Voordat je begint met adverteren hebben wij nog enkele handige tips die van pas komen bij het opzetten van je eerste advertentie en advertentieaccount.

Pinterest tag

De Pinterest tag is een code die je aan je website kunt toevoegen. Hiermee kun je meten wie je website of webshop bezoekt en welke handelingen zij uitvoeren nadat ze op je Pinterest advertentie hebben geklikt. Ook meet je de conversies die uit je Pinterest ads zijn voortgevloeid. De tag maakt het targeten van specifieke groepen ook mogelijk.

  • Met de Pinterest tag kun je tevens een aparte doelgroep aanmaken. Dit maakt het mogelijk om een retargeting campagne aan te maken en te adverteren op juist de mensen die je website hebben bezocht maar uiteindelijk niet hebben geconverteerd.
  • Daarnaast is het ook mogelijk om aan de hand van de tag een act a like doelgroep aan te maken waarmee je een advertentie op basis van doelgroeptargeting kan uitvoeren. 

Accountstructuur

Bij Pinterest is het tot op heden, in tegenstelling tot Google en Facebook, niet mogelijk om een business manager aan te maken. In de praktijk betekent dit dat je per brand of klant een eigen advertentieaccount moet aanmaken en betaalmethode moet koppelen. Dit kost meer tijd, dus houd hier rekening mee.

Speel tussen meerdere campagneuitingen

Meten is weten. Dat geldt ook bij het adverteren op Pinterest. Probeer binnen je campagne meerdere campagneuitingen uit. Kies voor een carroussel, enkele pin of juist een video. Aan de hand van je resultaten kan jij meten wat jouw doelgroep aanspreekt.

Kunnen wij je helpen met Pinterest advertenties?

Ben jij klaar om te starten met Pinterest adverteren en kan je wel een professionele blik gebruiken? Heb je al een begin gemaakt maar kom je er even niet uit? Cross Internet kan jou helpen bij het opzetten van een succesvolle Pinterest social media marketing campagne. Schroom niet en neem contact met ons op! Dan gaan we direct aan de slag met een prachtige campagne op maat.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1