Inhoud In dit artikel
Floor
Online MarCom
Gepubliceerd: 21 November 2022
Laatste update: 04 April 2023
Leestijd: 7 minuten

Adverteren op TikTok: wat zijn de mogelijkheden?

Het sociale platform TikTok werd in 2020 razend populair tijdens de coronaperiode. Massaal gingen we deelnemen aan TikTok dansjes, challenges en sketches. Twee jaar later zijn ruim 1,6 miljoen Nederlanders dagelijks actief op het platform. Het platform is sinds 2020 supersnel gegroeid. En groei brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee, zoals TikTok Ads. Maar wat kun je als bedrijf met TikTok en hoe werkt adverteren op Tiktok? In deze blog leggen we het je uit! 

Wat is TikTok? adverteren op tiktok

TikTok is een social media platform waar gebruikers korte filmpjes op kunnen plaatsen. In deze filmpjes doen de makers een dansje, een sketch, geven zij tips, doen ze mee aan gekke challenges en nog veel meer. De video’s op TikTok kunnen variëren van 15 seconden tot 3 minuten en kun je achteraf bewerken met leuke effecten, teksten en filters. Vervolgens kun je deze video’s plaatsen op je tijdlijn waarnaar mensen deze video kunnen delen, liken en hierop kunnen reageren. 

60% van alle gebruikers op TikTok is tussen de 8 en 25 jaar oud. Dit maakt TikTok een zeer aantrekkelijk platform voor bedrijven die zich voornamelijk richten op jongeren en jongvolwassenen

TikTok inzetten voor je onderneming

Het voordeel van TikTok is dat het niet belangrijk is hoeveel volgers of likes je hebt. Het algoritme bepaalt of jouw video getoond wordt op de zogenoemde ‘for you page’. Dit algoritme bepaalt aan de hand van de behoefte van de gebruikers aan wie een video wordt getoond. Belangrijk dus om grappige en interessante video’s te plaatsen om interessant te blijven onder je doelgroep. Het op het juiste moment inspelen op trends, veel content plaatsen en het aanpassen aan je doelgroep zorgt ervoor dat je video’s populairder worden. 

Er zijn diverse manieren om je zichtbaarheid op TikTok te vergroten:

Post regelmatig

Videomakers worden beloond wanneer ze regelmatig posten. Bij voorkeur zelfs 1 tot 3 keer per dag. 

Speel in op trends en challenges 

Tiktokkers hebben ontdekt dat het inspelen op challenges en trends zorgt voor een betere zichtbaarheid binnen de app. Deze trends en challenges kun je onder andere herkennen aan een eenzelfde liedje dat veel voorbij komt op je FYP. Bovendien hebben de challenges vaak hun eigen hashtag. 

Bedenk hoe je deze trends in kunt zetten voor jouw onderneming of merk. Hierbij is het belangrijk om je creativiteit de vrije loop te laten, hoe unieker je bent hoe groter de kans dat je content gewaardeerd wordt door je doelgroep.

Maak gebruik van hashtags

Net als op Instagram en Facebook is het ook op TikTok belangrijk om relevante hashtags te gebruiken. Deze hashtags kunnen van invloed zijn op het algoritme wat kan zorgen voor meer zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je relevante hashtags gebruikt die jouw content beschrijven. Wanneer een hashtag al 50 miljoen keer gebruikt is kun je deze beter achterwege laten. Ook wanneer een hashtag maar 5 keer gebruikt is kun je beter gaan voor een alternatief. Zoek hierin naar een middenweg en bekijk welke hashtags andere gebruikers met soortgelijke video’s gebruiken. 

Maak gebruik van influencers

Op TikTok zijn veel influencers actief die jouw merk of product op een grappige of leuke manier kunnen promoten. Als je zelf nog niet zoveel bereik hebt, kunnen zij je een handje op weg helpen. Maak hier wel duidelijke afspraken in en laat ze indien gewenst een contract ondertekenen. 

Maak gebruik van TikTok Ads

Sinds kort is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Adverteren op TikTok is interessant als je doelgroep zich op het platform bevindt of wanneer je een nieuwe doelgroep wilt bereiken. Verderop in de blog lees je meer over de mogelijkheden en kosten van TikTok Ads. 

Mogelijkheden TikTok adverteren 

TikTok Nederland heeft net als Facebook, LinkedIn, Instagram en Snapchat sinds kort ook een eigen business manager voor je advertenties. Dit zijn de advertentiemogelijkheden die je kunt inzetten op je TikTok:

In-Feed video

De In-Feed video is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok. Dit zijn de video’s die voorbij komen op de for you page en dus lijken op een gewone TikTok. Het enige verschil is dat deze video’s een doorklik button hebben naar je social media kanaal, je website of app. Dit is de goedkoopste mogelijkheid om te adverteren op TikTok. 

Tile Experiences

De Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, alleen worden deze video’s speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Onderaan de video worden tegels weergeven waar je producten in kunt hangen, hierdoor kunnen gebruikers eenvoudig doorklikken naar de producten in je website. 

Brand Takeover

Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht wanneer een gebruiker de app opent. Bij deze advertentie categorie verschijnt er een gifje of video van 3 à 5 seconden die doorklikt naar je website. Gebruikers kunnen deze advertentie ook niet overslaan. Per 24 uur kan er maar één merk in een bepaalde categorie (branche) adverteren, de advertentie wordt getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in deze categorie. Je hebt als bedrijf in deze 24 uur dus geen concurrentie. 

TopView

De TopView lijkt op de Brand Takeover. De advertentie verschijnt wanneer de gebruikers de app openen. Het grote verschil met de Brand Takeover is dat een TopView eruit ziet als een In-Feed Video en vaak langer duurt. Doordat de advertentie wordt weergegeven op de tijdlijn van gebruikers voelt het minder als een advertentie maar meer als een echte TikTok. 

Je marketingdoelstellingen en TikTok Ads tiktok ads mogelijkheden

TikTok Ads bieden de mogelijkheid om ieder puntje in de marketing funnel te toucheren. Zo heeft TikTok verschillende doelstellingen ontwikkeld waar je campagne op ingesteld kan worden:

  • Bereik – Je product of merk aan een zo groot mogelijk publiek laten zien;
  • Websitebezoekers – Meer verkeer doorsturen naar je website;
  • App installaties – Meer mensen jouw app laten installeren;
  • Video views – Meer kijkers jouw video content laten bekijken;
  • Lead generatie – Meer leads verzamelen voor jouw product of merk;
  • Community Interactie – Meer volgers en likes krijgen voor je product of merk;
  • Conversies – Specifieke conversiepunten naar je website sturen. 

Hoeveel kost TikTok Ads?

Binnen TikTok Ads heb je als bedrijf drie soorten optimalisatie doelen, je kunt kiezen uit conversie, kliks en bereik. Als ondernemer kun je bij een advertentiegroep ook targeten op soort publiek, demografische gegevens en soort apparaat. 

De meest gebruikte advertentie mogelijkheid op TikTok is de ‘In-Feed’ advertentie. Hierbij betaal je voor het maken van een advertentiecampagne minimaal vijftig euro en minimaal twintig euro voor een advertentiegroep. Dus hoe meer advertenties, hoe meer dat je betaalt. De methode waarop je gaat bieden kies je zelf: bijvoorbeeld per duizend views of per klik. Voor de andere genoemde soorten TikTok Ads liggen de kosten veel hoger. 

Wees creatief, uniek en inspirerend voor je doelgroep.

Hulp nodig met jouw social media strategie?

Content is key op TikTok. Het is belangrijk dat je content creatief, uniek en inspirerend is voor de doelgroep die jij wilt bereiken. 

Ben je van plan om Tiktok of een andere social media kanaal in te gaan zetten in jouw marketingstrategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij van Cross Internet staan voor je klaar! Wij helpen je in de vorm van advies en/of het opzetten van jouw social media campagne. Meer weten? Neem gerust contact met ons op, samen bespreken we de mogelijkheden! 

 

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1