Social Advertising 2021: de kracht van adverteren in crisistijd
De start van 2021 ligt nog maar net achter ons, maar het coronavirus beheerst nog volop ons dagelijks privé én zakelijk leven. Zo heeft deze crisis de retailbranche volledig in zijn greep. Lokale ondernemers en niet essentiële bedrijven hebben sinds de eerste lockdown hun afzet vrijwel volledig zien afnemen door het verplicht moeten sluiten van hun ondernemingen. Precies in deze tijden is social advertising een noodzakelijk instrument om nu, en ook na de crisis, omzet te blijven genereren. Dit vraagt echter om een ander strategie dan vóór de uitbraak. Een geoptimaliseerd social advertising plan zorgt dat jij in deze tijden toch je doelgroep kunt bereiken.
Adverteren vóór de crisis
Social media adverteren vóór de crisis. Het lijkt een hele tijd geleden, maar ook weer niet. Voor de uitbraak van de pandemie lag de focus bij social media advertising vooral op het nastreven van je bedrijfsdoel. Waarom wil je adverteren? Voor meer bereik, grotere naamsbekendheid of juist meer conversie? Aan de hand van dit doel bepaalde je wel kanalen je ging inzetten en bereikte je doelgericht jouw doelgroep. Vandaag de dag is dit enigszins ‘zorgeloos’ adverteren wel anders.
Hoewel eerst mensen veelal open stonden om direct via een social media advertentie te converteren, is dit nu veranderd. Mensen zijn tegenwoordig meer oriënterend dan voorheen. Ze hebben meer tijd om te vergelijken en bewust na te denken over een aankoop. Hierdoor maken ze niet snel meer een spontane keuze, waardoor het consumeren minder doelgericht verloopt. Deze oriëntatie gaat hand en hand met het vermijden van risico. Consumenten zijn namelijk in deze tijd angstiger. Dit leidt ertoe dat mensen bijvoorbeeld minder snel zullen kiezen voor een nieuw abonnement of over zullen stappen naar een nieuw bedrijf. Er nu vanuit gaan dat mensen direct voor je product of dienst kiezen, kun je nu simpelweg niet.
Social advertising anno 2021
Sinds de uitbraak van de pandemie is het consumentgedrag veranderd. Consumenten winkelen anno 2021 meer dan ooit online. Een aanzienlijk deel van deze aankopen zijn te danken aan social advertising. Dit betekent echter niet dat je als ondernemer dezelfde koers kunt varen wat betreft het adverteren op social media. In deze tijden is geen enkel moment te voorspellen. Hierdoor moet je bij social advertising rekening houden met veranderlijke omstandigheden. Bovendien heeft men juist nu meer behoefte aan vertrouwen en zijn mensen geneigd eerder bij een vertrouwd en bekend bedrijf een aankoop te doen. Aanleiding genoeg om je huidige strategie aan te passen.
Social Media advertising is een noodzakelijk instrument om omzet te blijven genereren
Inspelen op behoefte
Hoewel voor het uitbreken van het coronavirus het inspelen op consumentenbehoefte al belangrijk was, is het belang ervan deze periode alleen maar toegenomen. Zo moet jij je enkele vragen afvragen wanneer je in deze tijd wilt adverteren op social media.
- Is de behoefte van jouw doelgroep veranderd?
- Wat is de huidige behoefte?
- Op welke manier kun jij hier met je producten en diensten op inspelen.
- Hoe speel jij hier met social advertising op in?
Het is belangrijk dat jij je in de schoenen verplaatst van jouw consumenten. Middels data kun je inzicht verkrijgen in de veranderende behoeftes en deze cijfers vertalen in een nieuwe aanpak. Op welke manier jouw social advertisement eruit komt te zien ligt uiteindelijk in jouw handen. Houd de volgende regel altijd in je achterhoofd: beweeg mee met je doelgroep.
Informeren = key
Aangezien tijdens de pandemie veel onzeker is, hebben consumenten juist behoefte aan informatie. Het is daarom ‘key’ om te (blijven) communiceren met je doelgroep. Zo zullen niet enkel nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten wellicht met vragen zitten over je producten of diensten. Welke eisen volg je als bedrijf op om een veilige uitvoering van je dienst of verzending van je product te garanderen? Wat is, al dan niet tijdelijk, verandert aan jullie dienstverlening? Mensen waarderen social advertising berichten die inspelen op spelende vragen van consumenten en hen onzekerheid wegnemen.
Stop niet met social media adverteren!
Sinds het intreden van de tweede lockdown zijn de advertentiebestedingen op social media de afgelopen weken aanzienlijk afgenomen. Het lijkt immers een logische stap om bij lagere inkomsten ook minder uit te geven, toch? Ja en nee. Het is volledig te begrijpen dat je op dit moment niet het volledig social advertising budget kunt of wilt besteden dan dat je normaal zou doen. Toch is het aan te raden om een klein budget tijdens de coronacrisis op zij te zetten. Klanten hebben namelijk juist nu meer tijd om zich te oriënteren bij het aankoop van een product of dienst. Door op social media te adverteren zorg je dat inspeelt op hun vraag en direct met hen in contact komt. Hiermee loop je geen leads voor je bedrijf mis. Natuurlijk is het voor iedere onderneming anders hoeveel budget en op welke manier je deze op social media inzet. Van betaalde video’s op YouTube tot adverteren op Facebook, er zijn verschillende mogelijkheden. Kijk wat bij jouw product of dienst past en ga van daaruit aan de slag!
Loop geen leads mis, juist nu!
Waarom nú social advertising?
Hoewel deze onzekere tijd een gevoel geeft om minder te besteden en voorzichtig te ondernemen, is deze huidige situatie júist een goed moment om te kiezen voor social advertising.
Stijging social media gebruik
Nu we massaal allemaal thuis zitten, betekent het dat we onze tijd ook anders moeten inrichten. Dit heeft ertoe geleid dat het mobiel gebruik enorm gestegen is. Dit is ook terug te zien in de wereldwijde cijfers in het social media gebruik. Zo besteedt men wereldwijd 61% meer tijd op social media door dan voorheen, in Nederland is dit zo’n 26%. Voor jouw onderneming biedt dit meerdere mogelijkheden.
- Groter bereik: Door een groei in aanwezigheid kun je via social media advertising met jouw berichten meer mensen bereiken.
- Lagere advertentiemoeheid: Een groter bereik zorgt er tevens voor dat je advertentie over een grotere groep wordt verspreid. Hierdoor worden je berichten minder vaak aan dezelfde persoon getoond en neemt de kans af dat (potentiële) klanten je advertentie snel zat worden.
Minder concurrentie = goedkoper adverteren
De pandemie heeft bedrijven in allerlei branches geraakt; van winkels, de horeca tot musea. Het heeft ertoe geleid dat een grote groep ondernemers minder is gaan adverteren. Aan de andere kant hebben andere bedrijven juist in deze tijd de kans gezien om te groeien met hun bedrijf, mede dankzij social advertising. Kijken we naar het groter geheel, dan zien we uiteindelijk toch dat het adverteren in zijn totaliteit op social media is genomen. Dit geeft ondernemingen die wél adverteren een aantal voordelen.
Door de afname van adverteerders, is je groep concurrenten namelijk ook afgenomen. Zo krijg je als ondernemer de mogelijkheid om sneller je doelgroep te bereiken. Daarnaast zorgt het uitstellen van adverteren mede dat de kosten voor social advertising zijn gedaald. De kosten op Facebook worden immers bepaald door vraag en aanbod. Zo zijn de kosten per duizend vertoningen gemiddeld met zo’n €3 gedaald, afhankelijk van de gekozen doelgroep. Deze daling is daarom voor jou de uitgelezen kans om voor hetzelfde budget meer mensen te bereiken.
Wat is het resultaat?
Leuk en aardig al die mogelijkheden om nu in 2021 aan social advertising te doen. Maar natuurlijk wil je ook bewijs zien dat het daadwerkelijk resultaat oplevert. Cross Internet heeft al verscheidene klanten in deze roerige tijd mogen helpen bij het inzetten van social media advertising, met als resultaat een groei aan bezoekers en conversies. Benieuwd? Lees onderstaande case!
Case: meer verkoop via social media
De verkoop van je kinderkleding webshop een boost geven, nét tijdens de coronacrisis. Het was een wens van een klant die de hulp inschakelde van Cross Internet. Aan ons de uitdaging om op korte termijn een strategie te bedenken voor geschikte advertentiecampagnes en deze zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo heeft Cross Internet geholpen bij de uitwerking van social media advertenties op Facebook en Instagram: van het maken van aantrekkelijke visuals, tot het instellen van de gehele campagne. Tegen scherpe budgetindelingen hebben wij onze klant kunnen helpen middels met social advertising specifieke doelgroepen weten te bereiken. Met een mooi resultaat tot gevolg.
Bekijk ook andere succesverhalen van Cross Internet in onze portfolio!
Hulp nodig met social advertising?
Bovenstaande tips kunnen een goed handvat zijn om je social advertising strategie aan te passen. Toch is het mogelijk dat je verschillende blokkades op je weg tegenkomt of je hebt simpelweg geen idee waar je moet beginnen. Ben je op dit punt beland? Dan staat Cross Internet voor je klaar! In deze veranderlijke, onzekere tijd snappen we dat je online marketingstrategie vraagt om veel wijzigingen. Wij helpen je graag verder om je kansen inzichtelijk te maken en je te helpen bij de nieuwe invulling van je social media advertenties en algehele strategie. Heb je interesse? Schroom niet en neem contact op voor een vrijblijvend gesprek!