Inhoud In dit artikel
Celeste
Online marketing-communicatie / Advertising
Gepubliceerd: 22 Februari 2021
Laatste update: 26 Maart 2021
Leestijd: 7 minuten

Het belang van een goede navigatiestructuur op je website

De navigatiestructuur van een website draagt bij aan het gebruiksgemak van de bezoekers. Wanneer de navigatiestructuur goed in elkaar zit vinden de bezoekers binnen no-time wat ze nodig hebben. Is dit niet het geval dan kan dit nog wel eens nadelige gevolgen hebben voor je onderneming. Het belang van een goede navigatiestructuur wordt regelmatig vergeten of genegeerd. In dit artikel leggen we jou uit hoe belangrijk een goede navigatiestructuur precies is en hoe je deze kunt optimaliseren.

Website-navigatiestructuur: wat is het?

De website-navigatiestructuur geeft weer hoe de website gestructureerd is. In deze pagina’s zit een logische hiërarchische structuur die aangeeft welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Bovenaan de hiërarchie staat de homepage en  hieronder volgen je diensten of productcategorieën. Het doel van de website-navigatiestructuur is dat je bezoekers direct vinden waarnaar ze op zoek zijn en dat ze een beeld krijgen van wat jij als onderneming te bieden hebt. 

Het is zelfs zo dat een groot deel van de bezoekers een website verlaten als ze een negatieve ervaring met de navigatie ervaren. Dat kan niet alleen nadelige gevolgen hebben voor het aantal conversies die via de website tot stand komen, maar ook je online positionering wordt hierdoor geraakt. 

Opbouw van de structuur

Door een boomstructuur aan te houden binnen je website maak je onderscheid in de hoofd- en subpagina’s. Het opbouwen van een boomstructuur kan dan ook op verschillende manieren afhankelijk van het aantal hoofd- en subpagina’s. Zijn al jouw dienstenpagina’s bijvoorbeeld even belangrijk? Dan zul je met 2 niveaus een prima navigatiestructuur binnen je website kunnen bouwen. 

Heb je meerdere dienstpagina’s met hieronder weer verschillende subpagina’s? Dan kun je werken met meerdere niveaus. Dit is dus puur afhankelijk van hoe belangrijk de pagina’s voor jou (en de bezoeker) zijn. Zit de bezoeker in de oriëntatiefase of wil hij meer informatie over jouw producten of diensten? Dan is een goede navigatiestructuur voor de website essentieel. 

Belangrijk om niet te vergeten is natuurlijk de footer, want ook hier worden regelmatig pagina’s uitgelezen om het gebruikersgemak van de bezoeker te verbeteren. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar meer informatie over het verzenden, adres- of contactgegevens? Dan scrollen wij allen direct naar de footer. 

Tip: Schets alvorens een logische navigatiestructuur uit op papier. Dit kan je helpen bij het uitdenken van jouw navigatiestructuur voor de website!

Navigatiestructuur heeft invloed op jouw rankings

Zit jouw navigatiestructuur niet goed in elkaar? Dan kan dit een negatieve invloed hebben op zowel conversie optimalisatie als SEO. Wanneer bezoekers niet de juiste pagina/informatie kunnen vinden, haken ze eerder af en komen wellicht op de website van een concurrent terecht die zijn navigatiestructuur website wel op orde heeft.

→ Dit heeft als gevolg minder conversies en een lagere positie in de zoekresultaten van Google. 

Ook zoekmachines zoals Google zullen merken dat de website structuur niet logisch is ingedeeld. Tel dit op bij het gebruikersgedrag van de bezoeker en Google stoot je website zo een paar plekken lager dan je concurrentie waardoor je mogelijke prospects misloopt. 

Hulp nodig? Wij helpen je graag bij het uitdenken van een sterke navigatiestructuur voor je website zodat je een hogere positie binnen de zoekresultaten verkrijgt en meer leads genereert. Onze online marketingcommunicatie experts helpen je hier graag bij. Neem nu contact op voor een vrijblijvende afspraak!

Richt je op je doelgroep

Alvorens je begint met het uitwerken van een navigatiestructuur voor je website, is het ook van groot belang dieper in te duiken op je doelgroep. Want wie is je doelgroep precies? En wat is hun doel op je website? Het kan dus ook voorkomen dat je website te maken heeft met meerdere doelgroepen, zoals bijvoorbeeld particulieren en bedrijven. De particulieren zullen eerder op zoek gaan naar informatie over een bepaald product om deze vervolgens te bestellen. Bedrijven vragen eerder een offerte op waardoor hun bezoekersreis compleet anders is dan die van particulieren. Ook hier moet je dus rekening mee houden bij het opstellen van een navigatiemenu voor je website.

Wil je je al bestaande website herstructureren? Dan kun je vanuit jouw websites Google Analytics data belangrijke metrics noteren. Denk hierbij aan de veelbezochte pagina’s zowel als de bezoekersstromen en demografische kenmerken van je doelgroep. Hier haal je belangrijke data uit die bij dragen aan een goed gestructureerde websitenavigatie. 

Niet vergeten: call-to-actions toevoegen

Een sterke navigatiestructuur is onmisbaar voor conversie optimalisatie. Maar je moet ook niet vergeten je bezoekers aan te sporen om contact op te nemen of bijvoorbeeld hun e-mailadres achter te laten. Dit kun je doen door contactformulieren of juist buttons op de juiste plek te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers gemakkelijk contact op kunnen nemen zonder dat ze hier zelf naar hoeven te zoeken. Maak het je bezoeker dus vooral gemakkelijk. Zowel in de navigatiestructuur van de website als het plaatsen van een bestelling, bellen naar je onderneming of juist het contact opnemen via een contactformulier.

Categoriestructuren voor een duidelijke boomstructuur

Niet alleen de lezer maar ook Google wordt blij van een duidelijke structuur die wordt opgebouwd met verschillenden categorieën. Zo wordt het voor de zoekmachine (nog) gemakkelijker je website te lezen en te begrijpen, wat indirect weer invloed heeft op jouw websites ranking. Door je websitenavigatie een boomstructuur toe te wijzen kun je onderscheid maken in de belangrijke en de minder belangrijke pagina’s. Zo worden de hoofdpagina’s toegewezen aan een bepaalde categorie en hieronder de subpagina’s toegewezen aan een (minder belangrijke) categorie binnen de hoofdpagina. 

Vooral in het hoofdmenu maak je onderscheid tussen de hoofd- en subpagina’s. Houd hierbij de doelgroep in gedachten. Waar is de doelgroep precies naar op zoek? En op welke manier wil jij dat de doelgroep converteert? 

Megamenu: de voor- en nadelen

Het is natuurlijk ook mogelijk om te kiezen voor een megamenu waar alle hoofdpagina’s maar ook subpagina’s uitgeklapt worden. Het voordeel van zo’n megamenu is dat het heel overzichtelijk is en je binnen enkele klikken op bijna iedere pagina van de website bent. De bezoeker ziet in een oogopslag de hoofdpagina’s en alle subpagina’s die hier onder hangen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je producten verkoopt in een webshop en je deze allemaal in het menu terug wilt laten komen. 

Toch zit er ook een nadeel aan zo’n megamenu. Je linkt met een megamenu namelijk naar bijna iedere pagina binnen je website. Is dit kan nadelig zijn voor je interne linkstructuur. Hoewel je navigatiestructuur voor de bezoeker dus heel overzichtelijk wordt, is dit voor Google een ander verhaal.

Navigatiestructuur voor mobile first

Websites worden door Google mobile first beoordeeld. Dit komt omdat vaak het grootste gedeelte van bezoekers mobiele gebruikers zijn. Natuurlijk ook niet vreemd met de opkomst van de smartphone en alles technische ontwikkelingen die onze telefoons hebben meegemaakt. Onderweg, thuis of op kantoor. We zoeken overal even snel informatie op op onze telefoon. Het is dus ook verstandig hier rekening mee te houden bij het maken van een navigatiestructuur. Maak je een duidelijke onderscheiding tussen hoofd- en subpagina’s of zijn jouw bezoekers beter uit met een megamenu waar (bijna) alle pagina’s in staan? 

Jouw navigatiestructuur, goed of niet goed?

Wil je graag weten of je jouw navigatiestructuur goed hebt uitgewerkt? Of ben je juist niet tevreden met het resultaat en wil je hier graag met een marketing expert naar kijken? Dan zit je op deze website juist! Als full service online marketing bureau hebben wij al vele bedrijven succesvol geholpen met het verbeteren van hun navigatiestructuur en website.

Ben jij de volgende die wij gaan helpen? Neem dan contact met ons op voor het plannen van een gratis en vrijblijvend kennismaking waarin we samen de mogelijkheden bespreken voor het aanpassen van jouw navigatiestructuur. 

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Vraag direct een gratis gesprek aan!
Uitgebreide garantie info
Wij garanderen nieuwe klanten via je website!Ontdek onze unieke niet goed = geld terug garantie Ja ik heb interesse!
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1