Inhoud In dit artikel

Doelgroep bepalen: Zo werkt het

Bij het creëren van een effectieve marketing campagne is het belangrijk om te weten wie je tegenover je hebt. Wie is je potentiële klant? Wat wil deze precies weten? Wat zijn z'n behoeften en wensen? Pas als je weet tegen wie je "praat", kun je je marketing campagne optimaal inzetten. Kortom: het bepalen van je doelgroep is een key aspect van het creëren van een efficiënte marketing campagne, vooral wanneer we kijken naar content marketing.

Om het overzichtelijk te houden, geven we jou een handig stappenplan wat je kunt volgen om je doelgroep te bepalen én te segmenteren. Dit stappenplan is met name gericht op B2C, maar we noemen ook wat kleine tips voor B2B

Waarom je doelgroep goed bepalen?

We vertelden al dat je efficiëntere online marketing campagnes kunt draaien wanneer je je doelgroep goed bepaalt. Maar waarom is dat?

1) Gerichter marketen = kosteneffectiever

Wanneer je je doelgroep goed hebt bepaald, kun je veel gerichter te werk gaan met je communicatie. Je zet je monetaire middelen dus alleen in om daadwerkelijk mensen te bereiken die interesse hebben in je product. Dit is niet alleen kosteneffectiever, maar ook beter voor bijvoorbeeld je website. Dat brengt ons naar het volgende punt.

2) Hogere conversie

Omdat je je communicatie alleen richt op mensen die interesse hebben, zal je conversiepercentage stijgen. Hogere conversie = méér klanten. Het heeft echter nog een ander voordeel: wanneer je alleen geïnteresseerde mensen op je website krijgt, zullen deze "goed gedrag" vertonen tijdens het surfen. Ze scrollen, klikken, bezoeken meerdere pagina's en converteren wellicht.

Google heeft officieel verklaard dat Google Analytics data niet wordt gebruikt in de ranking. Of dit daadwerkelijk zo is, laten we in het midden, maar het goede gedrag heeft sowieso wel invloed.

Stel je googlet op een bepaald product, bijvoorbeeld een laptop. Je bezoekt het eerste Google resultaat, maar klikt al vrij snel weer terug naar de resultaten omdat de shop niet biedt wat je zoekt (short click). Vervolgens klik je het tweede resultaat open, en op deze shop surf je even rond en doe je uiteindelijk een aankoop. Je gaat niet meer terug naar Google en je stopt met zoeken naar een laptop (long click).


Google "ziet" dit en neemt deze data mee in het bepalen van de posities in de zoekresultaten. Dus de juiste doelgroep = meer relevante bezoekers = hogere positie in zoekresultaten = nog meer relevante bezoekers.

3) Een goede basis voor een long-term relationship

Wanneer je relevante content afvuurt op je doelgroep en daadwerkelijk iets biedt waar zij naar op zoek zijn, dan ben je bezig om een goede relatie met je potentiële klant op te bouwen. Je geeft oplossingen voor hun problemen en bouwt zo ook een stuk "expertise" op. Men gaat je zien als een autoriteit op jouw vakgebied. Niet alleen goed voor je naamsbekendheid, maar ook voor je vindbaarheid.

4) Betere positionering in de markt

Ben je werkzaam in een zeer competetieve branche? Door je doelgroep goed te bepalen, kun je juist wat meer op een niche gaan inzetten, wat ervoor zorgt dat je je beter kunt positioneren. Zo zet een webshop als Farfetch.com zich in de markt als high-end en luxe webshop, waardoor deze prima overleeft tussen de grote en algemenere kledingwebshops als Zalando, Wehkamp, Asos en Bijenkorf.

Hoe kun je je doelgroep bepalen?

Je doelgroep bepalen begint heel gemakkelijk: je omschrijft je klant met o.a. de volgende vragen:

  • Zakelijk of particulier
  • Lokaal, regionaal, landelijk of wereldwijd
  • Mannen of vrouwen
  • Leeftijdscategorie
  • Inkomen, laag - midden - hoog
  • Eventueel gezinssamenstelling, werk, opleiding, religie, seksuele voorkeur

Daarna kijk je ook naar psychografische kenmerken.

  • Interesses
  • Activiteiten / hobby's
  • Hoe men staat tegenover bepaalde onderwerpen

Voor een zakelijke doelgroep kun je daar de volgende zaken nog aan toevoegen:

  • Industrie / branche
  • Bedrijfsgrootte
  • Managementstructuur? Bijvoorbeeld ZZP, eenmanszaak of familiebedrijf.

De kans is groot dat je nu nog steeds met een gigantische doelgroep staat te kijken. Dat brengt ons naar het volgende punt: het segmenteren van je doelgroep.

Segmenteer je doelgroep

Zowel zwangere vrouwen als jeugd van onder de 18 jaar vallen in de doelgroep van een bedrijf dat suikervrije en alcoholvrije cocktails verkoopt. Maar je zult ze nooit op dezelfde manier aanspreken en bereiken. Hier komt het segmenteren van de doelgroep dus om de hoek kijken. Dit kan door het maken van persona's.

Wat zijn persona's en waarom heb je ze nodig?

We blijven even in de wereld van suikervrije en alcoholvrije cocktails. Dit product kan, zoals we al vertelden, aangekocht worden door mensen die graag gezellig een drankje willen doen maar die geen alcohol kunnen of mogen drinken. Ook kan het suikervrije aspect nog een rol spelen, en bijvoorbeeld een doelgroep aanspreken van sporters en mensen die willen afvallen.

Aan de hand van de bovenstaande informatie kun je dus vier persona's maken. Bij cocktails denk je eerder aan dames dan aan heren, dus alle persona's zijn vrouwen. Zo heb je Chayenne, een 16-jarige populaire jongedame die houdt van uitgaan en gezelligheid. Dan is er Linda, 30 jaar oud en zwanger van de eerste. Ook hebben we de fanatiek sportende, 23-jarige Lotte. En tenslotte heb je de 35-jarige Jeanine die bezig is om wat kilo's kwijt te raken.

Uiteraard dien je deze persona's veel diepgaander en specifieker uit te schrijven. Zo zit Chayenne nog op de middelbare school, studeert de 23-jarige Lotte aan de Universiteit, werkt Linda als front-office medewerkster en is Jeanine huismoeder. Verder kun je ze hobby's, interesses, social media gedrag, doelen, specifieke wensen, problemen en leefsituaties geven.

Uiteindelijk krijg je zo informatie over de interesses van je doelgroep, waar ze zich bevinden en waar en waarmee je ze dus kunt bereiken. Het doel van de persona's is om bij élke marketing uiting de desbetreffende persona in gedachten te houden. Wat vinden zij ervan? Zouden ze dit leuk vinden? Op deze manier "check" je als het ware alle marketinguitingen en verhoog je je succeskansen.

Tot slot

Je ziet dat je doelgroep bepalen niet heel lastig hoeft te zijn. Het vergt echter wel wat tijd en moeite, maar dit is het waard. Wanneer je je doelgroep goed in kaart hebt, maak je je marketing efforts een stuk gemakkelijker, sneller, goedkoper én effectiever.

Er zijn namelijk genoeg marketing mogelijkheden waarbij de doelgroep ontzettend gedetailleerd ingesteld kan worden. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine adverteren en Facebook advertising.

Hoe beter je je doelgroep kunt beschrijven, hoe beter de advertenties getarget kunnen worden, hoe goedkoper de kliks worden en hoe méér conversies er zullen plaatsvinden.
Kortom: win-win-win!


Wil je graag hulp bij het bepalen van je doelgroep en het bereiken ervan, bijvoorbeeld middels inrichten van een Google Ads en Facebook Ads campagne? Bij Cross Internet gaan we graag gratis en vrijblijvend met je in gesprek om hierover te sparren. Neem contact op.

Meer dan 500 succesvolle projecten Snelst groeiende online partner van Noord Limburg Ruim 13 jaar ervaring
Onze partners Google Partner Microsoft Tradetracker Bol.com Pay.nl MultiSafePay TrustPilot Ecabo
Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )