07 Sept 2016 Facebook adverteren: waarom en hoe?

Facebook adverteren is online marketing anno 2017. Met meer dan één miljard maandelijkse gebruikers is Facebook namelijk wereldwijd hét grootste social media platform. Facebook is daarmee het ideale medium om snel veel mensen te bereiken middels Facebook adverteren. Adverteren op Facebook is easy als u eenmaal doorheeft hoe u dit aanpakt. Bovendien kunt u helemaal zelf bepalen hoeveel budget u eraan besteedt.

De kracht van Facebook

Vrijwel iedere doelgroep is actief op Facebook. Jongeren die onderweg naar school hun tijdlijn bekijken, om te zien wat klasgenootjes in het weekend hebben gedaan. Starters die via het medium op de hoogte blijven van het laatste nieuws en trends. En ook vijftigplussers die met de tijd willen meegaan en zich net als de andere Facebookgebruikers vermaken met leuke video's die worden geliked en gedeeld. De doelgroep van Facebook is enórm. Waarschijnlijk heeft u als bedrijf een beperktere doelgroep, maar de kans dat deze groep zich ook op het sociale medium Facebook begeeft, is gigantisch. Maak hier handig gebruik van en zet marketing anno 2017 in, met Facebook adverteren!

Adverteren op Facebook: hoe pakt u dat aan?

Adverteren op Facebook is net als het medium zelf toegankelijk, flexibel en gemakkelijk. U kiest het type voor uw advertentie, typt een titel en/of tekst en uploadt beeld, zoals een foto, animatie of video. Uw Facebook ad is klaar voor verzending in de wijde wereld, maar... let op! Stuur uw advertentie niet klakkeloos naar iedereen in bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdscategorie. Facebook heeft allerlei targeting opties, waarmee u uw exacte doelgroep kunt bereiken voor effectievere reclame. Wilt u met een advertentie een bepaald doel nastreven? Bijvoorbeeld dat potentiële klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief op uw website? Zorg er dan voor dat u alleen potentiële klanten bereikt, zodat uw advertentie optimaal effect heeft. Een advertentie kan overigens pas echt optimaal effect uitoefenen als deze voldoet aan de ongeschreven eisen voor Facebook advertenties.

5 eisen voor een succesvolle Facebook advertentie

De meest populaire Facebook advertentie is de pagina post advertentie. Voor dit type advertentie heeft u vrijwel geen hulpmiddelen nodig. Ook kunt u in deze advertentie allerlei prikkelende informatie kwijt. Denk aan tekst, een afbeelding en natuurlijk een link die 'de klikker' op uw website brengt. Hoe maakt u nu een succesvolle Facebook advertentie? Middels deze 5 basiselementen voor een succesvolle Facebook ad:

1) Kies de optimale lengte

Facebook biedt snackable content. Deze content is snel en hapklaar. De bezoeker ziet al binnen enkele seconden wat er geschreven staat. Bij Facebook adverteren dient u daarom ook te zorgen voor snackable advertenties. De Facebookgebruiker bepaalt immers zelf waar hij of zij op Facebook kijkt en wat hij of zij leest en wat niet. De optimale lengte voor de tekst is dan ook kort, tussen de 20 en 40 woorden.

2) Creëer de ideale lengte voor de titel

De titel bepaalt of een Facebookgebruiker de advertentie gaat lezen of niet. De titel is daarom één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle Facebook advertentie. Ga voor korte titels, die prikkelen en inspelen op de behoeften van uw doelgroep. Benoem bijvoorbeeld een voordeel of lok uw doelgroep met waardevolle inside information, zoals "Ontdek de geheimen van ..."

3) Gebruik populaire woorden en cijfers

Woorden die het altijd goed doen, zijn positieve woorden. Woorden als "beste", "mooiste" en "perfecte" lijken schreeuwerig, maar ze werken wel. Ook cijfers in tekst doen het goed. Ze wekken namelijk het idee dat de content snackable zal zijn, dus zullen Facebookgebruikers sneller klikken om even een kijkje te nemen. De meest populaire cijfers zijn de oneven cijfers als 5, 7 en 9. Daarnaast doen mooie, ronde getallen het ook goed, zoals 8 en 10.

4) Prikkel met beeld

Succesvolle Facebook advertenties zijn snackable en laten in één oogopslag zien wat de bezoeker achter de link kan vinden. Belangrijk is natuurlijk wel dat de Facebook ad de Facebookgebruiker opvalt. Dit bereikt u het eenvoudigst met pakkend beeld. Kies origineel, opvallend en helder beeld. Denk hierbij ook aan de doelgroep die u wilt bereiken en wat deze doelgroep verder op de tijdlijn te zien krijgt. Opvallen is ontzettend belangrijk, maar het beeld moet vooral uw doelgroep aanspreken.

5) Speel in op emoties

Emoties gaan sneller dan rationeel denken. Als een Facebook advertentie inspeelt op emoties, zal deze dan ook sneller en beter de gebruiker prikkelen om met de advertentie iets te doen.

Adverteren op Facebook: de kosten

Aan adverteren op Facebook zijn kosten verbonden. De kosten zijn afhankelijk van het bereik dat u voor uw advertentie instelt. Een krachtige Facebook ad heeft echter geen gigantisch bereik nodig om effect te kunnen uitoefenen. Met een goede advertentie, die uw specifieke doelgroep aanspreekt én prikkelt, kunt u namelijk op een goede return of investment (ROI) rekenen. Elke investering, hoe klein dan ook, levert u wat op. Begin daarom klein met adverteren op Facebook, zodat u uw ad volledig kunt optimaliseren voor u het groter aanpakt.

Effectieve Facebook marketingcampagne

Wilt u het adverteren op Facebook overlaten aan ervaren professionals, die precies weten hoe ze de juiste doelgroep middels de Facebook targetting opties kunnen bereiken en weten hoe doelgroepen perfect worden geprikkeld? Cross Internet helpt u graag aan effectieve Facebook marketingcampagnes!

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Onze certificeringen
Ecabo
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2019 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap