Google BERT: alles wat je moet weten over de nieuwste update
Volgens Google de meest recente en grootste algoritme update van de afgelopen 5 jaar. Wat houdt de Google BERT update precies in? En hoe ga je er mee om? Dit alles en meer lees je in dit blog.
Maak kennis met de Google BERT update
BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dankzij de update is de zoekmachine van Google beter in staat menselijk taalgebruik te begrijpen. Hierdoor sluiten zoekresultaten beter aan op de zoekvraag.
De update heeft invloed op complexe zoekopdrachten die afhankelijk zijn van hun context. Zo kunnen korte woorden met verschillende betekenissen verwarrend zijn voor de zoekmachine, terwijl wij mensen de context van de zin begrijpen en dus weten wat er met het woord bedoeld wordt.
Hoe gaat BERT te werk?
BERT speelt dus in op de context van de zin dankzij gebruik van artificial intelligence modellen. Deze AI modellen zien de relatie tot andere woorden in een zin, in plaats van woord voor woord. Zo neemt de zoekmachine ook de woorden voor en na een woord in beschouwing om zo de context van de zin beter te begrijpen. Hierdoor kan er beter antwoord worden gegeven op de zoekopdracht met als uitkomst zoekresultaten die beter aansluiten bij je zoekintentie.
Google legt de update BERT dan ook uit met het volgende voorbeeld:
Het woord 'to' in deze zoekopdracht heeft een grote impact op de context van de zin. Wij mensen begrijpen wat de zoekintentie is, namelijk de vraag: is er een visum nodig voor het reizen van Brazilië naar de Verenigde Staten? Het antwoord wat Google hier voorheen op gaf kwam niet in de buurt van het gewenste zoekresultaat. Zo toonde Google een artikel over het reizen van de VS naar Brazilië zonder visum.
Het gewenste resultaat is informatie over het verkrijgen van een visum wanneer je van Brazilië naar de VS reist. Na de BERT update begrijpt de zoekmachine het voorzetsel 'to' en krijgt de zoeker een veel gerichter resultaat, namelijk de website van de ambassade van de Verenigde Staten.
Wat voor effect heeft BERT op SEO?
De Google BERT update zal 10% van alle zoekresultaten beïnvloeden en wordt dan ook de grootste update ooit genoemd binnen Google Search. Dit zal voornamelijk gelden voor longtail zoekopdrachten of zoekopdrachten inclusief voorzetsels zoals 'bij' of 'voor'. Dankzij BERT worden deze woorden in de juiste context geplaatst.
Een belangrijk gegeven is dat de BERT update zoekopdrachten anders analyseert. Het zorgt er dus niet voor dat je website op een andere manier wordt bekeken. Toch is het belangrijk je website op SEO gebied te optimaliseren en waardevolle content voor de lezer aan te bieden.
Google wordt steeds beter in het begrijpen van de menselijke taal inclusief context om de zoekwoorden heen. Om deze reden is het dan ook belangrijk zo natuurlijk mogelijke content te maken die aansluit bij deze zoekwoorden. Waar voorheen de zoekmachine nog te strikken was met het gebruik van veel zoektermen, moeten we vandaag de dag de focus leggen op mogelijke vraagstukken die de doelgroep heeft en deze beantwoorden.
Voice search en de BERT update
Voice search wordt steeds belangrijker. We gebruiken het op onze smartphone en andere apparaten binnenshuis, zoals onze speakers die weer aangesloten zijn op de verlichting. De Google BERT update heeft enkele raakvlakken met voice search en speelt dan ook in op deze ontwikkeling. Dankzij voice search worden zoekopdrachten steeds uitgebreider en bevatten ze meer woorden die vaak in een vraagvorm geplaatst worden. Google begrijpt de context beter waardoor het ook voor je content interessant is in te spelen op voice search met het gebruik van longtail zoektermen in plaats van enkele zoekwoorden.
Lees ook meer over content marketing >
Get BERT ready met deze 4 stappen
1. Woordcombinaties en synoniemen zijn welkom
Het in overvloed plaatsen van een zoekterm zal na de BERT update niet meer zo heel relevant zijn. Google zal synoniemen en andere woordcombinaties ook begrijpen en koppelen aan dit zelfde onderwerp. Hiermee toon je direct aan dat je kennis hebt over het onderwerp wat natuurlijk extra goed is voor je ranking positie.
2. Creëer structuur in je content
Google kan nog beter achterhalen waar je teksten over gaan. Hierom is het belangrijk je content gestructureerd te blijven schrijven. Hoe logischer de opbouw, hoe gemakkelijker de zoekmachine de teksten begrijpt.
3. Het hebben van een goed linkprofiel
Het hebben van een goed linkprofiel verbetert de autoriteit van een website en daarmee ook de zichtbaarheid. Daarnaast geef je door middel van links aan waar je website precies over gaat. Een andere mogelijkheid voor de zoekmachine om te achterhalen of je content ook echt relevant is.
4. Optimaliseer je content voor de zoekintentie
Het is belangrijk om de wensen en behoeften van je doelgroep te kennen. Wanneer je de intentie van het zoekgedrag begrijpt, kan je hier vervolgens op inspelen met je content. Dit kan dus ook betekenen dat je doelgroep toe is aan een ander soort content zoals video-content waarin iets wordt uitgelegd.
Wanneer treft de update BERT Nederland?
De update BERT is in Nederland momenteel alleen toegepast op de Featured snippets (de uitgelichte informatie blokken bovenaan bij een zoekopdracht). BERT is actief bij Engelse zoekopdrachten. De update leert van de Engelse taal zodat deze later ook toegepast kan worden op alle andere talen. Tot die tijd is het belangrijk je websiteverkeer in de gaten te houden en zo goed mogelijke content te blijven schrijven.
Wat hebben we hier nou precies van geleerd? Dat het belangrijk is je content te blijven optimaliseren voor mensen, op deze manier optimaliseer je dus ook voor BERT!
Hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden.