Google SGE – De complete Google AI Search gids
Google Search Generative Experience (SGE) transformeert de zoekervaring en daarmee ook het SEO landschap. Of je nu in marketing werkt of je eigen website bovenaan in Google wil krijgen, je techniek zal drastisch moeten veranderen. En vlug, want Google AI ontwikkelt zich razendsnel. Nu is dus het moment om je kans te pakken en je website future-proof te maken voordat het zover is. Hoewel Google’s geavanceerde AI-zoekmachine momenteel als bètaproject enkel in de Verenigde Staten beschikbaar is, hebben wij al inzicht gekregen in deze innovatieve technologie. En dat delen we natuurlijk graag met jou. Dus, ben jij al klaar voor de nieuwe AI zoekmachine? Zo niet, dan is onze uitgebreide Google SGE gids een must-read om je klaar te stomen voor deze ingrijpende verandering!
Wat is Google Search Generative Experience?
Wat als je direct een antwoord op je vraag kon vinden in Google zonder op een link te hoeven klikken? En wat als je dan ook nog zou kunnen doorvragen, alsof je met een persoon praat? Dat is de nieuwe zoekervaring van Google AI Search. Google Search Generative Experience, ook wel Google SGE of Project Magi genoemd, is Google’s nieuwe AI-aangedreven zoekmachine. In Google SGE krijg je een AI-gegenereerd overzicht van je zoekopdracht en kun je op een conversationele manier doorvragen over het onderwerp waar je op zocht. Google snapt nu écht wat je bedoelt wanneer je een zoekopdracht intypt.
Hiermee maakt Google de ervaring voor gebruikers makkelijk, intuïtief en interactief. Bovenaan de zoekresultaten zie je de AI-gegenereerde inhoud. Dit overzicht beantwoordt je vraag of geeft meer informatie over het onderwerp waar je op zocht. En deze generatieve ervaring vult Google aan met informatie over bedrijven uit Google My Business, links naar de bronnen die de AI gebruikt heeft, video’s, afbeeldingen, productenlijsten en andere handige hulpmiddelen. Is je vraag nog niet volledig beantwoord? Dan vraag je eenvoudig door. Je hoeft dus niet meer een heleboel verschillende zoekopdrachten te proberen, totdat je vindt waar je naar op zoek was. Of je nu een super specifieke vraag hebt, creatieve ideeën wilt genereren of een uitleg in Jip-en-Janneketaal wilt over een ingewikkeld onderwerp, Google SGE kan het allemaal!
Hoe werkt de AI zoekmachine van Google?
Google begon te werken aan deze nieuwe AI Search Generative Experience als reactie op Bings AI search chatbot in het begin van 2023. Aanvankelijk voegde de generatieve AI van Google niet veel toe aan de traditionele zoekervaring en terwijl Bing met een geavanceerde chatbot, gebaseerd op ChatGPT, in gewone taal precies antwoord kon geven op elke zoekopdracht en een gesprek kon aangaan met de gebruiker, bleef Google ver achter.
Project Magi, zoals Google SGE toen nog bekend stond, ontwikkelde zich echter als een speer en groeide uit tot een verzameling van AI mogelijkheden die de zoekervaring blijvend transformeerde voor gebruikers. Om te begrijpen hoe de generatieve AI zoekmachine van Google werkt, kijken we naar de Large Language Models die de nieuwe AI search engine aandrijven.
RankBrain
Google’s experimenten met AI begonnen al lang voor de lancering van Project Magi in 2023. In 2015 bevestigde Google een algoritme ontwikkeld te hebben op basis van machine-learning. Dit algoritme werd RankBrain genoemd en ondersteunde de in 2013 aangekondigde algoritme-update Hummingbird. RankBrain maakt gebruik van machine-learning en een vectorrepresentatietechniek van tekens en woorden in een zoekopdracht om de zoekintentie achter die zoekopdracht beter te begrijpen.
BERT
In 2019 maakte Google hun Transformer neural network BERT bekend. Als Transformer kon BERT taal begrijpen door woorden te verwerken in relatie tot de andere woorden in een zin. Deze innovatieve technologie stelde Google in staat om de achterliggende vraag of zoekintentie van een zoekopdracht te begrijpen en relevantere resultaten te bieden. Deze transformer van Google was in 2019 uniek en stelde de zoekmachine in staat om niet enkel individuele woorden beter te begrijpen, maar ook om de context van een gehele zin te begrijpen. BERT verving RankBrain niet, maar vulde deze aan om de gebruiker nog relevantere zoekresultaten te kunnen bieden.
PaLM 2
In 2023 introduceerde Google PaLM 2, een language model die voortbouwde op Google’s eerdere ontwikkelingen op het gebied van Transformers en Natural Language Processing. Met PaLM 2 kon Google zoekopdrachten en tekst begrijpen, vertalen en genereren in meer dan 100 talen. Zelfs nuances, zoals raadsels, woordgrappen en poëzie waren kinderspel voor PaLM 2.
En PaLM 2 kon nog veel meer dan BERT. Zo was dit AI model in staat om logische problemen te begrijpen en op te lossen. Zelfs coderen behoorde tot de vaardigheden van PaLM 2. PaLM 2 werd het AI language model achter BARD, Google’s antwoord op ChatGPT.
MUM
En zo komen we aan bij MUM, Google’s nieuwste en meest geavanceerde AI model. Multitask Unified Model is naar Google’s eigen zeggen 1000 keer krachtiger dan BERT en lanceerde Google SGE naar de interactieve en vernieuwende ervaring dat het nu is. MUM kan tekst begrijpen en genereren, heeft een veel grotere en bredere kennis dan de voorgaande AI modellen en kan informatie begrijpen in allerlei formatten. Naast tekst kan MUM bijvoorbeeld ook begrijpen wat er op een afbeelding staat, welke video het beste bij je zoekopdracht past en zelfs audio “horen” en begrijpen.
MUM brengt enorme voordelen voor gebruikers van Google SGE. Zo kan de AI informatie vertalen en uitleggen in je eigen taal door te leren van bronnen die niet geschreven zijn in de taal waarin je zocht. Ook kan MUM allerlei soorten informatie begrijpen, zoals beeldmateriaal en webpagina’s.
Google AI search experimenten
Nu je snapt hoe Google AI zoeken werkt, bespreken we wat je allemaal kan met Google SGE. Google stelde de AI zoekmachine beschikbaar in de Verenigde Staten als bèta, onder het project “Search Labs”. Search Labs wordt constant uitgebreid met nieuwe experimenten en omvat nu onder meer generative search, Converse en codeertips. Laten we eens kijken naar de huidige mogelijkheden van Google SGE.
SGE: generative AI in Search
Google begon met de AI Search Generative Experience bovenaan de zoekresultaten. Dit kleurrijke vak bood vanaf het begin van Project Magi een duidelijk overzicht van je zoekopdracht met aantrekkelijk geformatteerde informatie. En daar kwam steeds meer informatie bij, zoals video’s, links naar bronnen, afbeeldingen en meer.
Recentelijk voegde Google in haar app ook onderaan de zoekresultaten onderwerpen toe die te maken hebben met de zoekopdracht van de gebruiker. Je krijgt als gebruiker dus al veel meer te zien dan enkel de traditionele zoekresultaten.
Converse
Samen met het door AI gegenereerde overzicht, bracht Google ook Converse uit. Hiermee trachtte Google te concurreren met Bings zoekmachine chatbot. In het begin kon Converse nog geen antwoorden op vervolgvragen genereren en liet Google enkel gerelateerde zoekresultaten zien. Maar nu werkt Converse als een AI chatbot die zich net als Bing Chat baseert op zoekresultaten om in gewone taal je vraag te beantwoorden.
SGE while browsing
SGE while browsing is Google’s nieuwste experiment in Search Labs. Deze functie is duidelijk geïnspireerd door Microsofts AI Copilot. Op mobiel en desktop genereert Google AI informatie over de webpagina waarop je je op dat moment bevindt. Er zijn voor nu slechts enkele webpagina’s waarbij SGE while browsing werkt, maar de functionaliteiten zijn veelbelovend. Zo kan SGE while browsing de belangrijkste punten van de webpagina samenvatten en gerelateerde zoekopdrachten en resultaten op andere websites bieden. Wanneer je klikt op een samengevat punt, navigeert de AI automatisch naar dat deel van de webpagina waarop het zich gebaseerd heeft. Dit deel van de tekst wordt dan tevens automatisch gemarkeerd.
Code Tips
Code Tips is duidelijk een specialiteit van Google’s AI modellen. Helpen met coderen was vanaf het begin al een uniek voordeel van Bard en ook in de AI zoekmachine kun je vragen om codeer tips. Wanneer je een vraag stelt over coderen, krijg je een veld te zien dat lijkt op de normale SGE. Maar met Code Tips genereert de AI geen lange uitleg of gerelateerde informatie, maar een duidelijk voorbeeld van de code waarnaar je op zoek bent. AI Code Tips is een ware game changer voor iedereen die in development werkt.
Add to Sheets
Ten slotte kun je in Google SGE ook zoekresultaten toevoegen aan een Google Sheets spreadsheet. Je maakt simpelweg een Google Sheet bestand aan en voegt alle links die je wilt verzamelen met één klik toe aan dat spreadsheet. Je kunt hiermee onder meer snel en eenvoudig bronnen verzamelen of een concurrentie onderzoek uitvoeren. Je ziet de mogelijkheid om een zoekresultaat toe te voegen aan een spreadsheet wanneer je met je muis over dat resultaat beweegt.
Toegang krijgen tot Google Search Labs in Nederland
Wil jij zelf ook aan de slag met de Google AI zoekmachine? Google SGE is enkel in de Verenigde Staten beschikbaar, maar als je de volgende stappen volgt, kun jij ook alvast een kijkje nemen in de nieuwe Google AI Search:
- Download een VPN en zet deze op “Verenigde Staten”.
- Log in met je Google account en schrijf je in voor Search Labs.
- Je staat nu op de wachtlijst. Wanneer je aan de beurt bent om Google SGE te testen, krijg je een e-mail.
- Wanneer je de e-mail hebt gekregen, is het belangrijk dat je je VPN weer aanzet, zodat Google denkt dat je in de Verenigde Staten bent. Zet ook je voorkeurstaal in de Google zoekmachine op Engels.
- Je zal nu rechts bovenaan in de zoekmachine en op de Search Labs webpagina het Google Search Labs icoontje zien staan. Deze lijkt op een bekerglas. Klik op dit icoontje om de verschillende Search Labs experimenten te bekijken.
- Zet de experimenten aan die je wil proberen. Ga akkoord met de voorwaarden en begin met zoeken in de nieuwe Google zoekmachine.
Het is belangrijk om te onthouden dat Google SGE enkel in het Engels werkt. Je zult af en toe wel een AI-gegenereerd overzicht krijgen voor een Nederlandstalig zoekwoord, maar dit overzicht zal altijd Engelstalig zijn zolang de bèta enkel in het Engels beschikbaar is.
SEO in het tijdperk van AI
AI zoekmachines zoals Google SGE bieden volop mogelijkheden, maar roepen bij velen ook vragen op. Hoe verschilt AI Search van de traditionele zoekmachine en wat is het effect ervan op de huidige veelgebruikte Search Engine Optimization technieken? Als jouw website nu bovenaan in de zoekresultaten staat voor een bepaald zoekwoord wil je natuurlijk dat dat zo blijft. Maar met een algoritme gebaseerd op AI en gegenereerde informatie die een bezoek aan jouw website mogelijk overbodig maakt, zal je SEO-strategie drastisch moeten veranderen. Google AI Search zit nog in de bèta-fase, maar met de inzichten die wij tot nu toe hebben opgedaan, kunnen we je wel alvast een idee geven van hoe AI zoeken het SEO landschap transformeert.
Hoe maak je je website future proof voor SGE?
- Optimaliseer voor conversationele zoekopdrachten. Gebruikers zullen steeds vaker gaan typen in volledige zinnen en opvolgende vragen stellen. Op het moment ranken bronnen in AI Search die zich richten op long-tail en conversationele zoekwoorden. Deze techniek slaat meteen twee vliegen in één klap, omdat je met een focus op conversationele zoektermen ook meteen optimaliseert voor voice search.
- Geef antwoord op veelgestelde vragen. Gebruikers zullen steeds vaker doorvragen nadat de AI een antwoord genereert. Stel bijvoorbeeld dat een gebruiker zoekt op “Waar kan ik online een accountancy opleiding volgen? De AI genereert een lijst van opleiders die deze opleiding aanbieden. De gebruiker zal nu wellicht vragen welke van deze opleidingen het goedkoopst is of welke opleiding de beste reviews heeft. Zorg ervoor dat je op je landingspages een antwoord geeft op deze vragen. Google SGE zal dan jouw opleiding uitlichten met de relevante informatie die de AI heeft gevonden op je website.
- Zorg ervoor dat je website mobile-friendly is. Zowel Google als Bing bieden AI Search aan in hun mobiele apps en bieden nieuwe functionaliteiten vaak als eerste in hun mobiele zoekmachines aan. Denk bijvoorbeeld aan SGE while browsing, een functionaliteit die in het begin alleen in de app beschikbaar was.
- Gebruik duidelijke (Schema) markup. Dit was voor optimalisatie voor voice search al belangrijk, maar ook de webpagina’s die in de AI zoekmachine hoog ranken passen deze techniek toe.
- Bied waardevolle content. Om de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten hoog te houden, proberen zoekmachines de context van de zoekopdracht te begrijpen en de meest relevante en waardevolle resultaten voor die zoekopdracht te vinden. Google’s AI modellen op basis van MUM blinken uit in het begrijpen van de zoekintentie alsmede de inhoud en kwaliteit van de content op je webpagina. Optimaliseren voor woordelijke zoektermen in je copywriting zal daardoor steeds minder resultaat opleveren. Meer dan ooit is content king.
- Zorg ervoor dat de informatie kloppend is. Google en Bing zijn beide zeer voorzichtig wanneer het aankomt op welke pagina's ze als bron laten gebruiken door hun AI modellen. Juist in het tijdperk van AI is het belangrijk dat er geen twijfel mogelijk is dat de informatie die je verstrekt juist is.
Google Magi vs Bing Chat
Google SGE, ook wel bekend als Google Magi, biedt ongekende mogelijkheden die constant worden uitgebreid. Deze AI zoekmachine is dan ook zeker het proberen waard. Maar is Google Search Labs net zo goed als Bing Chat?
Als we puur kijken naar Google SGE en Bing Chat als generatieve AI zoekmachines, is het lastig om de twee te vergelijken. Daar waar Bing Google in het begin voorbij leek te sprinten, biedt Google vandaag de dag een unieke gebruikerservaring. De kleurrijke, multimediale zoekresultatenpagina biedt een gebruiksvriendelijke zoekervaring, maar lijkt in gebruik nog steeds op de bekende zoekmachine. Bing Chat is beter te vergelijken met een versie van ChatGPT die op het internet kan zoeken naar het antwoord op je vraag of zoekopdracht.
Verder zijn er een aantal kleine verschillen tussen de twee AI zoekmachines. Zo geeft Bing Chat het duidelijk aan wanneer de AI geen antwoord op de vraag kan geven, terwijl Google in zo’n geval toch antwoord probeert te geven en daardoor irrelevantere outputs genereert. Ook genereert Bing Chat sneller antwoorden dan Google Converse en kan Bing al antwoord geven op basis van een afbeelding, terwijl Google deze mogelijkheid van MUM nog niet geïmplementeerd heeft. Al met al bieden de twee AI zoekmachines totaal verschillende belevingen die elk hun eigen voordelen kennen.
SEO voor AI zoekmachines met Cross Internet
Wil jij jouw website future-proof maken en op nummer 1 ranken in de Google SGE zoekmachine? Laat Cross Internet je helpen met de groei van jouw bedrijf in het tijdperk van AI zoekmachines. Neem direct contact met ons op. Ons ervaren team adviseert je graag.