Wat kost een maatwerk website?
Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: de kosten van een maatwerk website zijn afhankelijk van een hele boel factoren. Nog niet stoppen met lezen, want je zult wel de informatie krijgen waarnaar je op zoek bent. Wij vertellen graag wat een maatwerk website kost en hoe het kan dat er zoveel verschil kan zitten tussen offertes van verschillende bedrijven.
Je zoekt een bedrijf dat een maatwerk website voor je kan maken?
We beginnen bij het begin: jij zoekt een bedrijf dat je gaat voorzien van een mooi webesign dat natuurlijk pérfect werkt. Je surft wat rond op het internet en wellicht neem je nog wat bedrijven in overweging die zijn aangeraden.
De bedrijven die standaard template websites aanbieden voor een habbekrats, heb je al aan de kant geschoven. je wilt immers een unieke en kwalitatieve website die niet lijkt op honderden andere websites en al zeker niet gemakkelijk gehackt kan worden. Je kiest dus voor een maatwerk website.
- Bedrijf 1 vertelt dat de website zo'n €2500,- gaat kosten en geeft aan dat de website binnen één maand online kan staan.
- Bedrijf 2 geeft aan dat voor er voor zo'n €5000,- een website kan worden gebouwd, en dat deze in zo'n 2 tot 3 maanden live kan staan.
- Bedrijf 3 komt met een budget van €12.000,- en vertelt je dat het zo'n 5 maanden duurt om de website te lanceren.
Hoe kan het dat er zulke grote verschillen zitten tussen de kosten van een maatwerk website bij drie bedrijven?
Hoeveelheid en complexiteit projecten
Hoe lager de kosten van de website, hoe meer projecten het bedrijf nodig heeft om het hoofd boven water te houden. Dit betekent dus ook dat deze projecten niet te complex moeten zijn. Bedrijf A zou bijvoorbeeld een freelancer kunnen zijn die alle aspecten van het websites maken zelf oppakt. Van Bedrijf C kunnen we stellen dat het een webbureau is met gespecialiseerde werknemers per onderdeel in dienst.
Skills van het personeel
Aansluitend op het bovenstaande: de kosten van een maatwerk website worden namelijk voor een groot deel bepaald door de vakkundigheid van het personeel. Het vereist vaardigheden en ervaring om een complexe maatwerk website optimaal op te bouwen zodat deze snel is, voldoet aan de laatste richtlijnen van Google en tevens voldoet aan de eisen van de klant. Daarnaast wordt er constant geïnnoveerd op het gebied van webdevelopment: deze nieuwste technieken vereisen studie en ervaring. Studie & ervaring kosten tijd, en tijd kost geld.
De grootte en kwaliteit van het portfolio
Bij een hoger kostenplaatje zijn de verwachtingen hoger. Dat is logisch. Het is dan aan het bedrijf om deze verwachtingen waar te maken. Omdat een dergelijk bedrijf minder projecten aflevert, is er méér tijd voor een project en dit zou je als het goed is terug moeten zien in het eindresultaat. Daarom zal een duurder bureau ook een mooier, indrukwekkender en gevarieerder portfolio hebben dan een goedkoop bureau. Wellicht kom je zelfs wat grote namen van bekende mensen en/of bedrijven tegen.
Hoe beslis je welk bedrijf je nodig hebt?
Allereerst dien je te bepalen welke functionaliteiten je in jouw website wil hebben. Wil jij een online visitekaartje met weinig tot geen functionaliteiten? Dan zou een goedkope maatwerk website een prima optie kunnen zijn. Vereist jouw website meer zorg, en wens je bijvoorbeeld extra functionaliteiten die eventueel met elkaar moeten samenwerken? Dan zijn ervaring en skills vereist om dit te kunnen bouwen. Wens jij volledig unieke, op maat gemaakte toepassingen in jouw website en optimale flexibiliteit? Kies dan voor een gespecialiseerd bureau.
Vergeet niet om iets verder in de toekomst te kijken: wanneer je nu kiest voor een goedkopere maatwerk website, zorg dan dat je bij een online webbouwer of bureau zit dat je ook in de toekomst eventueel kan voorzien van een iets complexere website. Kortom: kies een bouwer die met jou mee groeit en ook proactief mee denkt.
Budget bepalen voor maatwerk website
De kosten van een maatwerk website gaan hand in hand met jouw budget. Uiteindelijk dient het wel in de begroting te passen. Echter, het belang van een goede website wordt nog vaak onderschat en krijgt vaak te weinig budget toebedeeld. Wat vaak wordt vergeten is dat een website (mits aangevuld met ) uiteindelijk geld oplevert. Wij vinden dat een website met online marketing een investering is, en géén kostenpost. Vaak wordt dit echter nog niet zo gezien.
Een vuistregel voor het budget dat vrijgemaakt zou moeten worden voor een website, is als volgt:
- Bedrijven met een omzet tot €200.000
- Deze bedrijven zouden 5% van de jaarlijkse omzet beschikbaar moeten stellen voor hun website.
- Bedrijven met een omzet van €200.000 - €500.000
- Deze bedrijven zouden 3-4% van de jaarlijkse omzet beschikbaar moeten stellen voor hun website.
- Bedrijven met een omzet van €500.000 - €1M
- Deze bedrijven zouden 2-3% van de jaarlijkse omzet beschikbaar moeten stellen voor hun website.
Uiteraard is dit een vuistregel, en op een aantal bedrijven zal deze gewoon niet van toepassing zijn. Dien jij bijvoorbeeld het hoofdinkomsten uit een website te halen, dan liggen de deze cijfers heel anders. Hetzelfde geldt als je in een start-up fase zit waarin nog geen winst gemaakt wordt. Ook dan kunnen we ons goed voorstellen dat je wilt beginnen met een basis website die niet te veel kosten met zich meebrengt.
Wat kost een maatwerk website bij Cross Internet?
Wanneer we de kosten van een maatwerk website moeten bepalen, kijken we goed naar de grootte van de website, de hoeveelheid designwerk, de mate van complexiteit van de website en eventuele modules, en de mate waarin we onderdelen volledig from scratch voor jou op maat moeten coderen.
Een website als investering (in plaats van kostenpost)
Wil jij echt iets uit jouw website halen, bijvoorbeeld klanten, contactformulieren of andere vormen van sales? Wil je van jouw website een lead- of klanten generator maken, in plaats van een online visitekaartje? In dat geval is het belangrijk om te kijken naar de online marketing. De benodigde werkzaamheden op dat gebied zijn compleet uniek per bedrijf, dus hier zijn geen uitspraken over te doen. Hier komt namelijk ook een hele analyse bij kijken van de bedrijfswebsite, je concurrenten en de markt.
Hopelijk hebben we je een beetje wijzer gemaakt op het gebied van kosten van een maatwerk website. Nogmaals: de kosten zijn schattingen. Wanneer je écht wilt weten wat de uiteindelijk kosten van een dergelijke website zijn, dan kun je het beste even contact opnemen. Wij maken graag een maatwerk offerte voor je.