Webshop bij Google Shopping aanmelden
Met Google Shopping verschijnen jouw producten bovenaan de zoekresultaten in Google als een gebruiker op een bepaalde productnaam zoekt. Producten kunnen ook rechts van de zoekresultaten komen te staan, als de zoekresultaten advertenties bevatten. De gebruiker ziet bij beide mogelijkheden jouw producten als afbeelding. Onder de afbeelding wordt extra info getoond: de titel met ingebouwde link naar de betreffende pagina, de prijs van het product en de naam van de webshop. Dit nodigt beslist uit tot doorklikken!
Eigenlijk fungeert Google Shopping dus als een soort productenrekje. Voor de gebruiker is het erg handig, want deze ziet producten van meerdere aanbieders. Jouw webshop bij Google Shopping aanmelden kan je producten op een prettige manier in de schijnwerpers zetten voor mensen die via Google een product of informatie over een product zoeken.
Bij Google shopping aanmelden: hoe werkt het?
Jouw webshop bij Google Shopping aanmelden kost je alleen geld als de vermelding iets oplevert. Dit betekent dat producten worden getoond bij bepaalde zoekopdrachten, maar dat je alleen aan Google betaalt als een gebruiker daadwerkelijk op je advertentie klikt om het product te bekijken en/of te kopen. Jouw webshop bij Google Shopping aanmelden, is dus een kostenbesparende online marketingmethode. Cross Internet werkt er dan ook graag mee! De enige twee dingen die je nodig hebt, zijn:
- een Googel Ads-account;
- een Merchant Center-account.
Bij Cross Internet regelen we deze zaken graag voor jou. Daarnaast is Cross Internet een online marketing bureau, waardoor we precies weten hoe we een webshop goed in de markt kunnen zetten. Ook na het aanmelden bij Google Shopping zijn er namelijk een aantal zaken van belang als je wilt dat de online marketingmethode effectief en kostenbesparend is.
Voordelen van Google Shopping
Met een Adwords-account kun je meer dan je webshop bij Google Shopping aanmelden. Zo kun je ook zoekwoordcampagnes instellen en advertenties op Google plaatsen. Google Shopping heeft echter een aantal voordelen ten opzichte van de andere SEO -en SEA mogelijkheden van Google:
- De klikprijzen (CPC) van Google Shopping zijn lager.
- De zoeker heeft direct een beeld van het product, dus klikt pas als het echt is wat hij of zij zoekt.
- De zoeker ziet tevens direct wat een product kost en klikt alleen als de prijs past bij zijn of haar budget.
- Met Google Shopping kun je eenvoudig en snel een aanzienlijk hogere Return of Investment, ofwel ROI, verwezenlijken.
Haal het meest uit je Google Shopping aanmelding
Aanmelden bij Google Shopping kost in de basis niets. Is de aanmelding actief, dan betaal je de kosten per click (CPC). Je bepaalt zelf hoe hoog deze kosten zijn en het is mogelijk om te analyseren hoeveel mensen jouw advertentie zouden hebben gezien, als je jouw CPC bijvoorbeeld iets hoger zou hebben ingesteld. Zo kun je het effect van je Google Shopping aanmelding altijd bijsturen.
Vijf tips:
- Gebruik zoekwoorden in producttitels en beschrijvingen
- Geef producten een duidelijke en snel leesbare titel
- Gebruik goede afbeeldingen
- Benut locatie-targeting
- Houd de productfeed up-to-date
Behaal een maximale ROI
Google is marktleider van alle zoekmachines. Google heeft hierdoor veel macht en is tevens de bepaler van hoe de zoekresultaten van zoekers eruit komen te zien. Doordat het aantal adverteerders bij Google en dus ook bij Google Shopping alleen maar verder stijgt, zal Google in de toekomst waarschijnlijk steeds meer ruimte vrijmaken voor de Google Shopping resultaten. Dat hier verandering in komt, is al zichtbaar nu bijvoorbeeld rechts van de zoekresultaten Google Shopping berichten komen te staan in plaats van de reguliere Google Advertenties. Zo zal Google in de toekomst nieuwe features aan Google Shopping toevoegen om het voor de consument nog duidelijker en aantrekkelijker te maken. De ROI van Google Shopping is nu ideaal. In de toekomst zul je echter meer moeite moeten doen om een maximale ROI te behalen.
Enkele tips om een maximale ROI te behalen:
- Richt verschillende Google Shopping campagnes in, zodat je kunt 'spelen' met de onderdelen en duidelijk ziet wat, wanneer en waardoor werkt. Zet vervolgens meer in op je bestsellers en verhoog zo je ROI.
- Profiteer van Google 'zoekpartners'. Websites die deel uitmaken van bijvoorbeeld AdSense voor Shopping, zijn een zoekpartner van Google. Jouw Google Shopping advertenties worden dan ook zichtbaar op deze websites, buiten Google. Wanneer? Als op deze sites relevante zoekopdrachten worden gedaan en relevante content zichtbaar is. Jouw Google Shopping advertenties hier kunnen je wederom een hogere ROI opleveren.
- Analyseer altijd je Google Shopping advertenties, zoekwoorden en opbrengsten met een zoektermenrapport. Bespaar vervolgens op slechte termen en scoor extra op goede termen.
Wil jij zo optimaal mogelijk effect behalen met je webshop aanmelding bij Google Shopping? Laat het aan de specialisten van Cross Internet over! Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.