B2B klanten werven: analyseer jouw websitebezoekers
B2B klanten werven is niet makkelijk. Toch kan met het analyseren van data jouw B2B strategie eenvoudig en snel worden aangepast voor meer effect. Waar het bij veel B2B bedrijven misgaat, is de conversie verhogen. Je kunt een gebruiksvriendelijke website hebben en online marketing inzetten, als de conversie op de website achterblijft, gaat er toch ergens iets mis. Stap één bij B2B klanten werven is te onderzoeken wáár het misgaat.
“Heb je dagelijks tientallen of honderden bezoekers op jouw website, maar blijft het aantal bezoekers dat contact met je opneemt achter? Dan kun je jouw websitebezoekers en hun gedrag analyseren voor gerichte B2B online marketing.”
Vijf stappen voor B2B klanten werven
B2B klanten werven, hoe pak jij dat aan? Allereerst kijk je nauwkeurig naar de data over jouw websitebezoekers. Je analyseert de bezoekers en filtert niet-geïnteresseerde bezoekers uit de resultaten. Je kunt dan in kaart brengen wie jouw potentiële bedrijfsklanten zijn. Hierna ga je het gedrag van de wél-geïnteresseerde bezoekers analyseren. Hoe bewegen ze zich door jouw website? Welke pagina's zijn geliefd en welke zijn stiekeme dealbreakers? Je verkrijgt hiermee antwoord op vragen als 'wat zoeken mijn klanten?' en 'wat willen mijn klanten?'. De gegevens vormen samen een plaatje van waar het misgaat op de website en waar jouw website kan verbeteren om potentiële leads binnen te slepen.
Deze vijf stappen doorloop je om B2B klanten te werven:
Stap 1: Analyseer de bezoekers
Stap 2: Breng potentiële klanten in kaart
Stap 3: Analyseer het gedrag van de bezoekers
Stap 4: Verbeter de website voor jouw potentiële klanten
Stap 5: Sleep B2B klanten binnen
Google Analytics
Voordat je aan de slag gaat met B2B klanten werven en jouw bezoekers en het gedrag op je website analyseren, installeer je een belangrijke tool op je website. Google Analytics is de tool die je eenvoudig kunt gebruiken om jouw websitebezoekers en hun gedrag te analyseren. Met de tool kun je onder meer bezoekers filteren om zo beter inzicht te krijgen in groepen die voor jouw B2B marketing van belang zijn. Zo kun je met Google Analytics onder meer bedrijfsnetwerken filteren.
Bedrijfsnetwerken filteren
Google Analytics kan registreren welke gebruikers zich bevinden in een particulier netwerk en welke in een zakelijk netwerk. Als bedrijfsnetwerken voor jou van belang zijn, dien je de gegevens van deze bezoekers te analyseren. Daarom is het handig om de bezoekers hierop te filteren. Je maakt de gegevens zuiverder en kunt betere conclusies trekken om B2B klanten te werven.
“Met bedrijfsnetwerken filteren, zie je duidelijk welke bedrijven jouw website hebben bekeken.”
Surfgedrag analyseren
Als je jouw potentiële klanten in kaart hebt gebracht, is het zaak om hun gedrag te analyseren. Uit de gegevens selecteer je een aantal bedrijven die jouw website bezocht hebben. Je gaat nu het surfgedrag analyseren om te bepalen of de bedrijven interessante leads vormen. Je beantwoordt onder meer de volgende vragen:
- Hoe vaak heeft het bedrijf mijn website bezocht?
- Hoe lang was het bedrijf op mijn website?
- Welke pagina's zijn er bekeken?
- Welke zoekwoorden zijn gebruikt bij de zoekfunctie op mijn website?
“Benut je Google Analytics volledig, dan kun je door zogenoemde Events nog meer vragen beantwoorden.”
Je krijgt met de juiste inzet van Google Analytics op jouw website ook inzicht in:
- Hoe ver de bezoeker heeft gescrold
- Welke tabbladen zijn aangeklikt
- Welke foto's zijn vergroot
- Welke buttons zijn aangeklikt
Aan de hand van deze gegevens wordt erg duidelijk waarnaar de bezoeker op zoek is én hoe deze op de website is terechtgekomen. Je kunt conclusies trekken over de wensen, goede pagina's en dealbreakers, en deze gebruiken om de conversie op de site te verhogen.
Heeft de bezoeker de diensten en jouw portfolio bekeken? Dan is de kans wel een stuk groter dat het een potentiële lead betreft.
B2B klanten werven: potentiële leads binnenslepen
De gegevens van jouw websitebezoekers en het bezoekersgedrag kunnen vervolgens worden gebruikt om potentiële leads binnen te slepen. De potentiële leads kun je bijvoorbeeld persoonlijk benaderen en uitnodigen voor een vrijblijvende afspraak. Met het surfgedrag analyseren geeft je het B2B klanten werven dus pas echt vorm!