Inhoud In dit artikel

De nieuwe SEO factor

Je beheert een onderneming en wil via internet klanten werven of sales genereren. Oftewel: jouw website moet vindbaar zijn via zoekmachines. Wat doe je dan? Misschien ga jezelf een beetje hobbyen met zoekwoorden en links, aan de hand van blogs en informatie die je online vindt. Of je besluit meteen verstandig om het door een professional te laten oppakken. Dit laatste vinden wij natuurlijk het beste, want dit zorgt ervoor dat we werk hebben. Maar ook voor jou is dit de allerbeste oplossing. Waarom?

SEO is niet meer wat het geweest is

Dat is de reden. Vroeger was het gemakkelijker: er werden teksten in de website gezet met de juiste keywords, en hier werden wat linkjes naartoe gelegd. Dat was SEO in een notendop. Waar de linkjes vanaf kwamen, maakte toentertijd niet zoveel uit. Wat de kwaliteit van de linkjes was, maakte niet uit. Meerdere linkjes vanaf één pagina of domein? Geen probleem. SEO was hoofdzakelijk een combinatie van teksten en links, en kwaliteit was in die tijd van een hele andere orde.

Maar tijden veranderen. Dat is in het dagelijks leven al goed te merken. Hoofdrekenen was een verplicht vak op de basisschool want (en hier quote ik een docent): "je hebt nooit 100% van de tijd een rekenmachine op zak!". Wist zij veel dat we jaren later allemaal met een geavanceerde telefoon zouden rondlopen, met calculator, internettoegang, spelletjes en noem maar op. Online gaat deze ontwikkeling nog veel sneller.

Door de jaren heen is de eerste pagina in de Google zoekresultaten drastisch veranderd.

Waar het jaren geleden nog haalbaar was om met wat content en links een pagina 1 notering te behalen op grote termen zoals "laptop", is dit nu nagenoeg onmogelijk geworden. Met 835.000.000 resultaten in Google is de concurrentie op die term moordend te noemen. Daarnaast past tegenwoordig ongeveer elke serieuze website een bepaalde mate van SEO toe. Dit betekent dat zoekmachines hun algoritme moeten blijven aanscherpen om de best passende resultaten op de eerste pagina te tonen.

De nieuwe SEO factor: Customer Experience

Een van de grootste factoren in het huidige SEO landschap is customer experience. Waarom? Google is een dienst die het beste resultaat wil tonen aan de hand van een bepaalde zoekopdracht. Wat is de gemakkelijkste wijze om te controleren of Google het goed doet? Door het gedrag van de bezoeker te monitoren en op basis daarvan te handelen.

Voorbeeld: Laten we stellen dat maandelijks zo'n 74.000 keer in Nederland gezocht wordt op het woord "laptop". Zodra een groot deel van de bezoekers meteen het tweede zoekresultaat aanklikt, dan zal het niet lang duren voordat Google inziet dat het tweede zoekresultaat beter aan de eisen van de bezoeker voldoet dan het eerste zoekresultaat. Nummer twee zal dan spoedig nummer één in Google worden op het woord "laptop". Dit werkt echter ook andersom: als men op een bepaald resultaat klikt, en meteen weer vertrekt van de website (een bounce), dan zal Google inzien dat dat specifieke resultaat blijkbaar niet de inhoud biedt waar de bezoeker naar op zoek is. Het resultaat zal dan vanzelf posities naar beneden verschuiven op dat specifieke keyword.


Het surfgedrag óp jouw website is overigens ook van belang. Denk bijvoorbeeld aan scrollen, video's bekijken en het aantal kliks dat de bezoeker op je website maakt voordat hij/zij de website verlaat. Ook het behalen van conversiedoelen, bijvoorbeeld het kopen van een product of het invullen van een contactformulier, dragen hier aan bij.  

Nieuwe SEO á la 2018 komt er dus eigenlijk op neer dat websites en webshops bezoekers optimaal moeten bedienen. 

De klant/bezoeker is koning

Wat kun je zelf doen?

1) Geen loze teksten, maar bruikbare informatie!

Een van de belangrijkste trends in SEO-land is het voldoen aan informatieaanvragen van bezoekers. Doordat het steeds gemakkelijker wordt om informatie te vinden, neemt de bezoeker ook niet meer snel genoegen met minder. Online research is een belangrijk onderdeel geworden van het aankoopproces. Zorg dus voor goede, bruikbare informatie over je producten en diensten. Als jíj deze niet biedt, dan vindt de klant het wel bij de concurrent.

2) Beantwoord vragen rondom de producten/diensten op jouw website

Zorg voor goede (product)omschrijvingen en beantwoord eventuele vragen rondom je product of dienst. Om in de laptophoek te blijven: Is deze laptop geschikt voor gaming? Is de laptop stootbestendig? Wat krijg ik bij de laptop geleverd? Hoelang zit er garantie op de laptop? Hiermee haal je a) eventuele twijfels van potentiële klanten weg omdat je jezelf als specialist in de markt zet en b) zorg je voor goed surfgedrag op jouw site of shop omdat de klant de informatie met interesse zal lezen.

3) Voeg goede foto's toe en kies eventueel voor een video

Mensen zijn visueel ingesteld. Wanneer ze iets gaan kopen, dan willen ze het liefst zoveel mogelijk informatie zien. Beeld draagt hier perfect aan bij. Zorg voor foto's van verschillende hoeken en maak eventueel een video over je dienst of product, of over de werking ervan.

4) Monitor het gedrag van bezoekers op jouw website

Een goede customer experience zorgt voor goed surfgedrag. Dit zorgt weer voor een hogere positie in de zoekresultaten. Om het gedrag van bezoekers op je website te meten, is accurate data onmisbaar. Een goed ingestelde Google Analytics zorgt voor deze data. Zo kun je achterhalen welke pagina's goed en minder goed scoren en zodoende kun je jouw website blijven optimaliseren.

5) Zet in op het meest relevante zoekwoord

"Laptop" is een moeilijk woord om op te scoren. Het zou een vermogen kosten om misschien op pagina 1 te komen voor dat specifieke woord. Stel je bedrijf verkoopt laptophoezen. Hoewel het woord laptop relevant is, dekt het niet volledig de lading van de business. Zorg er dus voor dat het hoofd zoekwoord laptophoes of laptop cover is. Dit is a) goedkoper en b) zal beter websitegedrag veroorzaken. Mensen vinden immers precies wat ze zoeken.

Laten we voorop stellen: de oude SEO technieken zijn nog steeds onmisbaar. Een optimaal opgezette website, goede teksten en kwalitatieve links zijn nog steeds de ruggengraat van SEO. Maar omdat dit steeds meer de standaard wordt, dien je jezelf te onderscheiden met andere zaken. In onze optiek is Customer Experience dé nieuwe SEO factor die steeds belangrijker wordt.


Wil jij je ook onderscheiden van de concurrentie? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 09:00 - 17:00 Dinsdag: 09:00 - 17:00 Woensdag: 09:00 - 17:00 Donderdag: 09:00 - 17:00 Vrijdag: 09:00 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )