Inhoud In dit artikel

YouTube marketing: voordelen & guidelines

In de online wereld is het ongetwijfeld één van de meest gemiste kansen van dit moment. Video! Online marketing beperkt zich veelal nog tot zoekmachine optimalisatie en social media marketing. Dat is jammer, want video en YouTube marketing zorgt heel gemakkelijk voor een grotere betrokkenheid bij een blog, medium of bedrijf. Video draagt daarbij ook nog eens extra bij aan zoekmachine optimalisatie. Een video is immers content en daar smult Google van. Google signaleert content, zoals video's, en zorgt ervoor dat mensen die zoeken naar een bepaald onderwerp op je content uitkomen. Of dit nu een artikel is, een webpagina of een video op YouTube.

Twee belangrijke facts:

  1. YouTube heeft in Nederland 7,2 miljoen gebruikers.
  2. Na Google wordt in Nederland het meest gezocht via YouTube.

Er liggen dus tal van kansen op het gebied van YouTube optimalisatie, die in veel gevallen nog niet worden benut. Daar kun je gemakkelijk verandering in brengen!

Tekst en video gaan hand in hand

Tekst en video gaan hand in hand. De twee vormen van content vullen elkaar aan en vaak versterken ze elkaar juist doordat ze elkaar feilloos aanvullen. Je kunt een tekstuele uitleg laten opvolgen door een ondersteunende video. Een bezoeker op je website zal de video niet altijd aanklikken om deze volledig te bekijken, maar alleen al de mogelijkheid om een video ter verduidelijking te bekijken, verhoogt het vertrouwen in jou én je website. De video toont immers dat je de bezoeker uitgebreid, op diverse manieren, wilt informeren met een gebruiksvriendelijke website

Door informatie op twee manieren aan te bieden, krijgt de bezoeker de kans om deze nog beter tot zich te nemen. Daarbij ken je wellicht het gezegde 'een foto zegt meer dan 1.000 woorden'. Hoeveel denk je dat een video zal zeggen? Verder is een video net als een foto 'snackable content'. Snackable content wordt gemakkelijker gedeeld, waardoor je met een video meer kans hebt om verspreid te worden in het sociale netwerk van een bezoeker dan wanneer je uitsluitend tekstuele content aanbiedt. 

Tot zover heeft een video deze 7 voordelen voor jou:

  1. Een video zegt meer dan een foto, die meer dan 1.000 woorden zegt.
  2. Google ziet een video ook als content en daardoor scoor je bij deze zoekmachine zeker punten.
  3. Een video geeft op een andere, transparante wijze informatie.
  4. Een video verhoogt de betrokkenheid bij jouw blog, medium of bedrijf.
  5. Een video versterkt de tekst op een pagina.
  6. Een video geeft een pagina kleur en maakt de pagina en de website hierdoor aantrekkelijker.
  7. Een video wordt sneller gedeeld dan een lap tekst.

Een passende video op je website kan dus van grote meerwaarde voor jouw website zijn!

Verbeter je zoekmachine optimalisatie met YouTube marketing

Google weergeeft ook video's op YouTube in de zoekresultaten voor bezoekers. Om te laten zien dat het om een video gaat, wordt de zogeheten Thumbnail weergegeven langs het zoekresultaat. Dit maakt het zoekresultaat extra opvallend in de lijst.

Een YouTube video valt dus erg op in de zoekresultaten van Google. Met de juiste optimalisaties kun je de video laten verschijnen op de zoekwoorden van jouw keuze of zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf of website. Met andere woorden: je kunt video's eenvoudig gebruiken voor zoekmachine optimalisatie.

Essentiële tips voor YouTube zoekmachine optimalisatie

YouTube zoekmachine optimalisatie vereist enige kennis van YouTube, video's, contentmarketing en (YouTube) SEO. Zonder kennis van deze zaken kun je wellicht wel een video op YouTube zetten, maar zal deze niet het gewenste effect behalen. Een aantal tips voor YouTube zoekmachine optimalisatie? Die krijg je van ons!

Volg deze tips voor een effectieve vertoning in de zoekresultaten van Google:

Titel – Het kiezen van een juiste titel is erg belangrijk. Zorg ervoor dat het gewenste zoekwoord prominent naar voren komt in de titel van de video.
Thumbnail: – Optimalisatie van de thumbnail is erg belangrijk! Een goede thumbnail zorgt er namelijk voor dat mensen eerder geneigd zijn om op de YouTube video te klikken.
Transcript – Het transcript is een uitgeschreven versie van de gesproken tekst. Het schrijven van een goed transcript en inladen in de video kan bijdragen aan de videoranking.
Tags Tags zijn zoekwoorden die je indient bij YouTube. Je kunt met steekwoorden aangeven waar de video over gaat en je kunt ook een aantal (niet te veel) relevante tags in de vorm van keywords voor de video aangeven.
Beschrijving – Een goede, uitgebreide, beschrijving kan erg belangrijk zijn voor de video-ranking op YouTube én in Google. Het schrijven van een goede YouTube-beschrijving laat je het best over aan opgeleide SEO-copywriters. Correct gebruik van zoekwoorden is hier namelijk erg belangrijk. 

Met deze guidelines creëer je eenvoudig een goed geoptimaliseerd YouTube kanaal.

Kijkers omzetten in klanten

Kijkers van jouw video's maken kennis met je bedrijf, producten en/of diensten. De kijker kiest voor uitgebreide informatie én prefereert tevens snackable content. Het is daarom belangrijk om een directe contactopname gemakkelijk te maken. Met welbedachte annotations kunnen kijkers direct doorklikken naar je website. Zo kun je het kijkend publiek meteen van dienst zijn op het moment dat zij het meest enthousiast zijn over je bedrijf en de videoprikkels nog vers in het geheugen zitten. Je kunt de video ook linken aan andere belangrijke content van je website, om de viewer nog beter te informeren of 'mee te nemen' in de 'aankooproute'.

Direct resultaat behalen doe je zo

Ben je overtuigd van de krachtige potentie van YouTube en wil je direct resultaat behalen met video's op YouTube? Dan is adverteren op YouTube een aanrader. Met adverteren kun je jouw video's direct aan jedoelgroep tonen. Je hoeft niet te wachten totdat video's via de organische weg bij de zoekresultaten opduiken en staat altijd bovenaan in Google en YouTube. Ook kun je jouw video's uitsluitend direct tonen aan een specifiekere doelgroep, zoals eerdere bezoekers van je website. Zo zet je YouTube in als remarketing-tool en krijgen personen met hoge interesse in jouw producten of diensten een reminder aan jou.

Benieuwd naar hoe je met YouTube optimalisatie (SEO) en YouTube marketing jouw website tot een hoger level kunt tillen? Neem contact met ons op!

Contact opnemen

Meer dan 500 succesvolle projecten Snelst groeiende online partner van Noord Limburg Ruim 13 jaar ervaring
Onze partners Google Partner Microsoft Tradetracker Bol.com Pay.nl MultiSafePay TrustPilot Ecabo

Warning: getimagesize(https://www.crossinternet.nl/images/blog/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/crossinter/domains/crossinternet.nl/public_html/includes/module_blog.php on line 271
Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )