Inhoud In dit artikel
Celeste
Online MarCom
Gepubliceerd: 21 Juni 2021
Laatste update: 20 December 2022
Leestijd: 7 minuten

Nieuw! Google Ads image extensies

Is het je ook al opgevallen dat er af en toe afbeeldingen in de zoekresultaten van Google verschijnen? Dat kan kloppen! Met de nieuwe image extensies van Google, kun je op aantrekkelijke wijze je Google Search advertenties tonen. Hoewel deze extensie voorheen enkel in een bèta versie beschikbaar was, is het sinds deze maand voor iedereen mogelijk om afbeeldingen toe te voegen aan Google zoekadvertenties. Deze beeld extensies zijn naast Google Shopping de tweede manier om op Google pagina's foto’s te tonen. Meer weten? Wij vertellen je alles over deze nieuwste toevoeging in Google Ads.

Wat zijn Google afbeelding extensies?

Met Google afbeelding extensies – beter bekend als image extensies – hebben adverteerders de mogelijkheid een afbeelding te uploaden binnen een Google Search advertentie. De afbeelding is hiermee een aanvulling op een bestaande tekstadvertentie. Doordat beeldextensies als visueel element opvallen naast de tekstadvertenties, trekken ze de aandacht van potentiële klanten. Naast een aantrekkelijk design kunnen de afbeeldingen tevens zorgen voor een verbeterde kwaliteitsscore van de advertentie in Google. Een hogere kwaliteitsscore voor je advertenties hebben een positieve uitwerking op de prestaties van je ads, wat tegelijkertijd lagere kosten per klik betekent. En dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren voor jou als adverteerder.

Op dit moment zijn de afbeelding extensies met name op mobiel zichtbaar. Het is nog niet bekend of én wanneer de afbeeldingen gestructureel op desktop getoond zullen worden.

Google image extensie: meer zichtbaarheid, meer klikken, lagere kosten.

Dynamische afbeeldingen, wat is het verschil?

Naast de Google image extensie waarbij je handmatig een afbeelding moet uploaden, biedt Google Ads ook dynamische beeldextensies aan. Zoals de naam al doet vermoeden werkt deze extensie op dynamische wijze. In de praktijk betekent dit dat Google de door jou ingeladen landingspagina doorzoekt naar afbeeldingen en automatisch toevoegt aan de zoekadvertentie die vertoond wordt. Het verschil tussen beide afbeeldingen wordt dus bepaald door je voorkeur om zelf een afbeelding te kiezen of dit lekker aan Google over te laten. Houd rekening bij het optimaliseren van je ads dat eigen toegevoegde afbeeldingen altijd voorrang hebben op dynamisch toegevoegde afbeeldingen.

De optie om een dynamische afbeelding toe te voegen wordt overigens niet in elke advertentiegroep weergeven. Google bepaalt zelf bij welke landingspagina’s deze melding wordt gegeven. Doorgaans krijgen pagina’s in webshops vaak de mogelijkheid om dynamische beeldextensies toe te voegen.

Waarom zou je beeld extensies gebruiken?

Image extensies zijn een toegevoegde waarde aan je Google Search advertenties en algehele SEA campagne

  • Meer aandacht: Zo dragen ze bij aan een betere zichtbaarheid en prominentie van je zoekadvertenties. 
  • Verhoogde merkherkenning: Een beeld extensie is tevens een mooie aanvulling op je branding campagne. Door het toevoegen van een sprekende, veelzeggende afbeelding zet jij de toon voor jouw merk.
  • Meer klikken: Doordat je advertenties beter zullen opvallen, levert de extensie ook vaak een hoger totaal aantal klikken op. 
  • Hogere relevantie: Naast het voordeel qua aanzicht, helpen de afbeeldingen consumenten ook beter de advertentie te begrijpen. Potentiële klanten krijgen een beter beeld bij de achterliggende landingspagina en zijn eerder bereid om te klikken. 
  • Lagere kosten: De verhoogde relevantie van je zoekadvertenties door afbeelding extensies levert een verbeterde advertentiekwaliteit op en verhoogt de kwaliteitsscore van je ads. Zoals eerder genoemd is dit bevorderlijk voor de positie van je ads én de kosten per klik, wat altijd mooi meegenomen is.

Als we Google op zijn woord moeten geloven levert het toevoegen van image extensions een stijging van 10% op je CTR op. Aanleiding genoeg om dit zelf te testen! Wil je graag het verschil meten? Probeer eens een A/B-test uit waarin je verschillende afbeeldingen voor verschillende doelgroepen test.

Hoe maak je een afbeelding extensie?

Een afbeelding extensie kan per campagne of per advertentiegroep worden toegevoegd. Selecteer een campagne of een specifieke advertentiegroep en ga vervolgens naar het menu met alle extensies. Als weergave worden al je bestaande extensies weergeven. Het toevoegen van een nieuwe extensie gaat eenvoudig via de blauwe ‘+’- button, waarna je de afbeelding extensie ziet staan. Selecteer de campagne of advertentiegroep waaraan je de afbeelding wilt toevoegen. Vervolgens heb je de keuze om een nieuwe afbeelding extensie aan te maken of een bestaande afbeelding te selecteren. Wanneer je een extensie hebt toegevoegd, zal Google deze beoordelen. Houd er  rekening mee dat er enkele eisen zijn aan het uploaden van een image. Voldoet je afbeelding hier niet aan, dan worden deze door Google afgekeurd.

Hulp nodig bij je afbeelding extensies? Cross Internet staat voor je klaar! Zo helpen we naast onze klanten, waaronder Bakker Racing, ook jou met het uitrollen van Google ads nieuwste update! Neem contact met ons op.

google image extensie


Image extensies toevoegen: houd hier rekening mee

De beeldextensies zijn geheel gratis als Google online marketing tool in te schakelen. Je hebt echter niet de volledige vrijheid om álle afbeeldingen als extensie toe te voegen. Google legt een aantal voorwaarden en restricties op bij het gebruik van afbeeldingen van je zoekadvertenties.

  • Afbeelding formaat: Afbeeldingen moeten voldoen aan de aanbevolen formaten. Voor mobiele weergave betekent dit vierkante foto’s van 1x1 met een formaat van 300x300 tot 1200x1200. Voor desktop geldt hier het landschapsformaat 1,91 x 1. Hierbij kunnen de formaten 600 x 314 tot 1200 x 628 worden geüpload.
  • Soort foto: Google accepteert enkel stilstaande foto’s. Het uploaden van een gif is dus niet mogelijk.
  • Kwaliteit foto: Niet vereist maar zeker aan te raden is het uploaden van een kwalitatieve foto. De foto wordt immers verkleind op mobiel en desktop naast je zoekadvertenties getoond. Een onscherpe foto ziet er vaak ietwat onprofessioneel uit en nodigt klanten niet uit om op je advertentie te klikken.
  • Aantal: Er mogen maximaal 20 foto’s worden toegevoegd binnen één extensie. Doorgaans haal je dit aantal niet snel, waardoor je hier gelukkig niet druk over hoeft te maken.
  • Geen tekst: Tekst in de afbeeldingen is niet toegestaan. Let dus goed op dat je geen logo of mogelijke kortingen in de afbeelding verwerkt.
  • Rechten foto: Google controleert of jij de rechten van de afbeeldingen in bezit hebt. Zorg daarom dat je altijd eigen foto’s upload. Eventueel kun je ook rechtenvrije foto’s op internet vinden en deze uploaden, mochten deze relevant zijn voor je landingspagina.
  • Beoordeling: De door jou toegevoegde afbeeldingen worden eerst door Google beoordeeld, voordat ze in de extensie getoond zullen worden. Hierbij wordt er gelet of de afbeeldingen voldoen aan bovenstaande vereisten. Deze controle kan tot wel 5 werkdagen in beslag nemen. Is je afbeelding niet goedgekeurd? Dan kun je een nieuwe poging wagen, waarna de foto wederom wordt beoordeeld.

Test met verschillende afbeeldingen om het beste resultaat te behalen!

Tips bij het starten

Klaar om het online adverteren een nieuwe dimensie te geven en je image extensies aan je zoekcampagnes toe te voegen? Dan wil je natuurlijk zo goed mogelijk alles ingesteld hebben om zo optimaal resultaat te behalen. Waar begin je dan? 

Start bij de advertentiegroepen met een hoog zoekvolume. Zo kun je de afbeelding testen op een advertentie waar doorgaans sprake is van sterke concurrentie. Aangezien de extensie nog nieuw is, hebben veel van je concurrenten wellicht nog niet de extensie toegepast. Zo heb jij een streepje voor bij het binnenhalen van je doelgroep op jouw site.

Experimenteer ook met verschillende afbeeldingen. Beelden spreken meer dan woorden, maar niet elk beeld spreekt iedereen aan. Het is daarom fijn om te weten welke afbeelding werkt voor jouw advertentie. Draai bijvoorbeeld een A/B test met verschillende afbeeldingen. Ook het testen van een dynamische afbeelding campagne en een handmatig geplaatste campagne kan interessant zijn.

Optimaal resultaat behalen met Google ads?

Wil je graag optimaal resultaat behalen met jouw Google Search advertenties? Laat Cross Internet je helpen! Als officiële Google Partner zijn we gespecialiseerd in het professioneel inrichten van Google advertenties. We zijn én blijven up-to-date over de laatste Google Ads ontwikkelingen. We staan graag voor je klaar bij het optimaliseren van je zoekadvertenties. Nog niet bekend met Google Adverteren of andere mogelijkheden van SEA, waaronder social media adverteren, zoals via Facebook adverteren of via Instagram? We leggen je graag de mogelijkheden uit. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend, persoonlijk gesprek.

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1