Inhoud In dit artikel
Daantje
Online MarCom
Gepubliceerd: 03 November 2021
Laatste update: 17 Maart 2023
Leestijd: 8 minuten

Online marketing als Black Friday tool

Hoewel veelal wordt gedacht dat december de drukste maand is voor winkels en webshops, weten winkeleigenaren dat in november de koopgekte al begint. Dan staat Black Friday namelijk voor de deur. Voor veel retailers hét moment om producten en diensten tegen hoge kortingen te verkopen. Hoewel er een aantal jaar geleden slechts op één dag met kortingen werd gestrooid, maken winkeliers er tegenwoordig een grote sale periode van die wekenlang aanhoudt. Webshops beginnen steeds eerder met het promoten van aanbiedingen. Genoeg reden om ook jouw shop klaar te maken voor Black Friday. Dit doe je door de juiste online marketing strategie én middelen toe te passen. Wil je weten welke deze zijn? Wij geven je 10 tips voor het uitvoeren van een effectief online marketing plan tijdens Black Friday.

1. Schrijf overtuigende teksten voor je Google advertenties

Black Friday is het uitgelezen moment om te adverteren met Google Ads Search. Met zoekmachine adverteren kun je betaald op de gewenste zoektermen bovenaan pagina 1 in Google scoren. Deze positie 1 is belangrijk. Immers klikken de meeste consumenten vaak slechts de eerste drie links in de zoekmachine aan. Er is een nadeel aan het adverteren; je concurrenten doen het massaal ook. Het is daarom belangrijk dat je aantrekkelijke en overtuigende advertentieteksten schrijft. 

  • Zorg dat er actie wordt ondernomen. Dit kun je doen door een bepaalde druk op te leggen. Denk bijvoorbeeld aan slogans als op = op, slechts 1 dag korting of enkel vandaag.
  • Maak aan je klanten duidelijk waarmee jouw onderneming, product of dienst zich onderscheidt van de concurrent. Strooi dus met je Unique Selling Points (USP’s ) waarmee jij consumenten voor je wint.
  • Maak duidelijk welke korting je geeft. Hoeveel procent korting geef je op je producten? Is er sprake van gratis verzending? Gelden er nog andere aanbiedingen?

Het plaatsen van opvallende en mooie acties in de je tekstadvertenties heeft grote invloed om binnen Google op te vallen en consumenten te overtuigen. Zorg dat je echter niet de hoogte in gaat met alle mooie woorden. Een belofte als ‘morgen in huis’ terwijl dit niet zo zal zijn, is misleidend en levert je op lange termijn enkel een slechte naam op of wellicht een slecht gevoel. Gewoon niet doen dus!

black friday online marketing 20212. Optimaliseer de advertentie extensies

Om je Google ads nog meer te laten opvallen, is het belangrijk dat je jouw advertenties aanpast voor Black Friday. Een essentieel onderdeel is het toevoegen of wijzigingen van advertentie extensies. Maak gebruik van de promotie extensie en voeg de hoogte van de korting toe aan je producten. Deze korting wordt getoond binnen je advertentie, waardoor je ads meer zullen opvallen. Highlight extensies en website extensies zijn ook goede manieren om je USP’s onder de advertenties te tonen. Of laat je advertenties opvallen door het toevoegen van de nieuwe beeldextensies. Het kan juist de trigger zijn om tijdens Black Friday consumenten voor je te winnen. 

3. Plan je social media advertenties

Het zal geen verrassing zijn wanneer we vertellen dat social media belangrijke kanalen zijn om je Black Friday actie te promoten. Social media worden massaal dagelijks gebruikt, waarbij men ook massaal via advertenties aankopen doen. Zorg daarom dat je op tijd begint met het plannen van je social media campagnes
    • Op welke social media kanalen ga je adverteren?
    • Welke afbeeldingen of content ga je voor je ads gebruiken?
    • Hoe ziet je doelgroep eruit?

Deze vragen geven je richtlijnen om je advertentie instellingen gereed te zetten. Vergeet ook niet om je visuals en video’s op tijd te maken. Maak je social media post ruim van te voren. Niet voor niets bestaat het gezegde haastige spoed is zelden goed. Het op tijd gereed zetten van je campagnes biedt niet enkel veel rust in je hoofd, maar je hebt ook voldoende tijd om je post voor de laatste keer te controleren en eventueel aan te passen.

4. Voor een remarketing campagne uit

Vergeet bij het adverteren via Google en social media ook niet remarketing tijdens Black Friday toe te passen. Door remarketing worden acties die mensen bekeken maar uiteindelijk niet hebben aangeschaft opnieuw op verschillende websites en social media getoond. Het is een mooie manier om de interesse voor het product warm te houden en mensen te overtuigen tóch te converteren.

Voorkom haasten, zorg dat alles op tijd gereed staat

5. Verstuur een nieuwsbrief

E-mail marketing was én is nog steeds hot! Heb je goede deals? Zorg dat deze bij je klanten bekend zijn. Breng ze onder de aandacht door het versturen van een nieuwsbrief. Zorg dat de nieuwsbrief in een speciaal Black Friday stijl gegoten is en toon hierin de meest aantrekkelijke acties die je aanbiedt. Eventueel kun je in de nieuwsbrief ook een kortingscode verwerken of een link verwerken naar een aanbieding. Je hoeft de nieuwsbrief dus niet oneindig lang te maken. Less is (vaak) more. Net zoals bij je social media campagnes is het belangrijk dat je tijdig je nieuwsbrief maakt en inplant. 

6. Is je webshop of website technisch in orde?

Het functioneren van je webshop is een cruciale factor om tijdens Black Friday aankopen te ontvangen en een goede ranking in de zoekmachine te ontvangen. Het is daarom belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Let onder andere op de volgende punten:

    • Zorg dat je website geen error pagina’s bevat. Loop daarom je website na op eventuele 404 pagina’s. Haal deze eruit en zorg dat ze geredirect zijn om de waarde niet te verliezen.
    • Controleer het winkelproces. Kun je alle producten probleemloos in de winkelwagen stoppen? Lukt het afrekenen? Laadt de betaalpagina snel? Het is belangrijk dat het betaalproces veilig en soepel verloopt.
    • Controleer alle informatie op je website. Is alles duidelijk of moet er meer informatie worden toegevoegd? Nu is het juiste moment om de site aan te vullen, zodat jij klanten voor je kunt winnen.

online shoppen mobiel7. Focus op mobiel verkeer

Mobile first. Dit is een belangrijke regel die je als website eigenaar goed in het achterhoofd moet houden. Google geeft prioriteit aan responsive websites en shops. Niet zo gek, aangezien het online shoppen via mobiel enorm populair is. Is jouw site niet geoptimaliseerd voor mobiel verkeer? Dan verlies jij je organische klanten aan de concurrentie. Zelfs wanneer jouw klanten met name eerst oriënteren, is het altijd goed om je website responsive te maken. Zo ervaren ze een optimaal gebruiksgemak en zullen ze uiteindelijk, via mobiel óf desktop, terugkeren om alsnog een aankoop te doen.

8. Creëer een actiepagina

Bied je in je webshop veel producten met korting aan? Dan kun je een actiepagina speciaal voor Black Friday en Cyber Monday creëren. Op deze categoriepagina krijgen klanten direct een overzicht van alle aanbiedingen. De kans neemt hiermee toe dat ze een passend product vinden en een bestelling zullen plaatsen. Zorg bij een groot aanbod dat de pagina ook beschikt over een filter. Dit maakt het vinden van een gewenst product voor de klant een stuk makkelijker.

Er is geen betere trigger dan het weggeven van gratis producten

9. Geef iets extra’s tijdens Black Friday

Er is geen betere trigger dan het weggeven van gratis producten. Geef je klanten daarom bij een aankoop op Black Friday iets extra’s. Denk bijvoorbeeld aan een gratis cadeau bij aankoop van 4 of mee producten. Of geef extra korting na het inschrijven op de nieuwsbrief. Laat je klanten je verplicht volgen op social media en organiseer een give-away waarbij je producten gratis weggeeft. Een beloning creëert engagement, waardoor jij nieuwe klanten aan je zult binden. Op de lange termijn pluk jij je hier de vruchten van.

cadeau confetti black friday10. Verleng de acties voor de feestdagen 

Hoewel Black Friday initieel één dag of hoogstens één weekend is waarbij flinke kortingen wordt gegeven, is het vandaag de dag gebruikelijk om de acties door te trekken. Bovendien is Cyber Monday een uitstekend moment om mensen die tijdens Black Friday niet hebben geconverteerd, alsnog te triggeren. Hiervoor is remarketing een uitstekend middel. Laat bijvoorbeeld op je social media weten dat je ook meedoet aan Cyber Monday. Met de aantocht van de feestdagen is de december dé maand waarin de meeste aankopen worden gedaan. Hier wil je als ondernemer niet achterblijven.

Wil je nóg meer weten over het voorbereiden van je webshop op de feestdagen? In deze blog geven we je nog meer tips voor het succesvol ondernemen tijdens de feestdagen.

Laat je helpen door Cross Internet

Wil jij groots uitpakken tijdens Black Friday en kun je wel wat hulp gebruiken bij de juiste online marketing strategie? Of doe je nu nog niets met online marketing en wil je nu de stap zetten? Cross Internet helpt je graag verder. We bekijken samen hoe wij jouw doelen kunnen bereiken en creëren een online marketing strategie op maat. Wacht niet met je online groei, start met je online marketing tijdens Black Friday. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend consult gesprek!

Contact
Cross Internet Lindanusstraat 12-14 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:00 Dinsdag: 08:30 - 17:00 Woensdag: 08:30 - 17:00 Donderdag: 08:30 - 17:00 Vrijdag: 08:30 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
Locatie Cross Internet Nederweert
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
Cookies op Cross Internet. Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Meer informatie? Lees hier alles in onze cookieverklaring. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hier weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina. Cookies accepteren
Cookie

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Contact opnemen
Onze formule voor meer klanten Klik voor meer informatie
Bereik meer klanten 1