Performance marketing: wat is het en hoe pas ik het toe?
Perfomance based marketing is voor veel bedrijven een aantrekkelijke optie. Deze vorm van marketing is volledig resultaatgericht en lijkt helemaal te passen binnen ons digitale tijdperk. Zat je als marketeer vroeger achter het stuur en was de klant gemakkelijk te beïnvloeden: in deze tijd is het de klant die achter het stuur zit. Klanten hebben zo veel opties en kunnen gemakkelijk vergelijken. Het is dus erg belangrijk om je marketingacties aan te passen aan de klant en vooral meetbaar te maken door het stellen van doelen. Performance marketing is goal driven. Nu vraag je je misschien af wat is goal driven precies en wat maakt performance marketing zo aantrekkelijk? Lees ons blog en je weet straks alle ins en outs van performance marketing.
Performance marketing = goal driven marketing
Performance marketing is dus goal driven. Maar wat houdt deze term dan precies in? Goal driven staat voor het hebben van hele heldere, specifieke en meetbare einddoelen. Dus wat wil je dat je marketingactiviteiten opleveren? Een sale, een inschrijving op je nieuwsbrief, een klik op een banner of link? Door het stellen van hele heldere einddoelen creëer je transparantie en kun je elk kanaal en elke activiteit testen op het resultaat dat het opbrengt. Je weet precies welke impact je actie heeft, creëert inzicht in welk stadia van het koopproces bezoekers afhaken en welk kanaal het beste bijdraagt om de gestelde doelen te behalen. Performance marketing gaat over focus en impact.
Zorg voor Zero Waste, ook online
In de offline wereld is veel te doen over de Zero Waste beweging. Deze beweging is ontstaan doordat de meeste spullen worden weggedaan zonder nieuwe bestemming, het belandt op een grote hoop en de vervuiling zorgt voor een verslechterde kwaliteit van leven. Dit pakken ze aan door de afvalstroom aan te pakken vanuit de bron.
Eigenlijk zou je Performance Marketing kunnen zien als de Zero Waste beweging maar dan online. Je zorgt dat je de bron helder hebt. Dus welk doel wil je bereiken? Vervolgens bepaal je waarvoor je je financiële middelen gaat inzetten, wat de KPI's (Kritieke Performance Indicatoren) zijn en wat precies gemeten moet worden.
Als je dit helder hebt, ga je aan de slag met het nadenken over de uiting van je boodschap en de creatie hiervan. En als laatste onderzoek je de effectiviteit van je website: welke elementen zijn het meest effectief en wat mag verdwijnen? Ook beslis je welke kanalen je wilt inzetten en voor welk afrekenmodel je kiest (bijvoorbeeld kosten per klik, kosten per sale, kosten per 1000 views).
>> Ook interessant om te lezen: conversie optimalisatie <<
Het is een dynamisch proces waarbij alles draait om het inzetten van online media op een resultaatgerichte manier. Je blijft dus testen en analyseren welke mix van kanalen het meeste effect hebben en bijdragen aan het behalen van de gestelde doelen. Extra budget toeschrijven aan acties die werken en afscheid nemen van acties die niet het gewenste resultaat opleveren, no waste dus.
Een praktisch voorbeeld
Google Ads is een goed voorbeeld van performance based marketing. Je maakt advertenties welke je aan een gerichte doelgroep toont. Wat het doel (de conversie) van je advertentie is, kun je zelf vooraf bepalen. Is dat een aankoop, een inschrijving of een offerteaanvraag?Google geeft je vervolgens zeer veel inzicht in de kosten, opbrengsten, kliks, views en meer. Je kunt aan de hand daarvan dus ontzettend gemakkelijk berekenen hoeveel een advertentie je kost en wat deze oplevert (ROI). Sterker nog: dit rekent Google al voor je uit. Het doel is om door middel van bijsturing de ROI zo hoog mogelijk te krijgen.
Dit is een goed voorbeeld van performance based marketing omdat je eigenlijk direct betaalt voor relevant websiteverkeer. Je betaalt dus voor conversies.
Wat maakt performance marketing zo aantrekkelijk?
De komst van internet heeft gezorgd dat bedrijven op een snelle manier hun klanten kunnen bereiken. Maar of deze manier ook effectief is en de marketingmiddelen efficiënt worden ingezet, blijft de vraag. Performance based marketing geeft antwoord op deze vraag en zorgt voor meetbare resultaten en dwingt tot nadenken.
Je moet inzicht krijgen in welke fase van het koopproces bezoekers afvallen en waarom dit het geval is. Ook dien je inzichtelijk te krijgen welke kanalen het beste werken, en hoe deze mix geoptimaliseerd kan worden voor een zo goed mogelijk resultaat. Door het dagelijks of wekelijks bekijken van je data krijg je een goed beeld op de effectiviteit van je marketingacties en het kostenplaatje dat erbij komt kijken.
Performance marketing is erg aantrekkelijk voor kleinere bedrijven met een beperkt budget omdat het de zekerheid biedt dat iedere euro die geïnvesteerd wordt. ook terugverdiend wordt. Maar ook voor middelgrote en grote bedrijven geeft performance marketing sturing en richting.
Performance marketing gaat niet zonder branding
Het zou makkelijk zijn om te denken “oké performance marketing it is”. Maar performance marketing staat niet op zichzelf. Hoewel het uitermate effectief is om enkel acties in te zetten die ook daadwerkelijk resultaat opleveren, moet er ook ruimte blijven om te experimenteren, om te vernieuwen. Ons advies is dan ook om naast performance marketing een budget vrij te maken voor het experimenteren, om de creativiteit te blijven stimuleren.
Wil je uiteindelijk het optimale resultaat met je marketingacties bereiken, dan is het ook belangrijk dat je een merk opbouwt waarin je loyale klanten en volgers creëert. Maar ook een branding campagne kun je tot op zekere hoogte op een performance based manier inzetten. Stel dus goed vast wat de branding campagne moet opleveren, en kijk achteraf of het de juiste impact heeft gemaakt.
Branded marketing done right
Branded marketing kan als doel hebben om zoveel mogelijk views te krijgen en bijvoorbeeld de naamsbekendheid van een merk te vergroten. Zo is het toch gedeeltelijk performance based. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen YouTube-ster Nikkie de Jager en rapper Snoop Dogg.
Nikkie de Jager wijdt hele vlogs aan make-up tutorials en de specifieke producten die ze daarvoor gebruikt. Snoop Dogg is een rapper die niets met make-up heeft. Toch is hij degene die Nikkie's video inspreekt en vertelt hoe ze haar make-up aanbrengt. Dit zorgt voor een grappig tafereel. Én veel positieve merkbekendheid voor het merk Marc Jacobs Beauty, die deze samenwerking mogelijk maakte (lees: sponsorde).
Bekijk de video van Nikkie de Jager waarin ze twee specifieke producten van Marc Jacobs Beauty promoot en niemand minder dan Snoop Dogg haar hele make-up routine voorziet van commentaar. De video haalde het nieuws in landen over de hele wereld, had meer dan 4.2miljoen views en won zelfs een streamy brand award.
Ook iets voor jouw bedrijf?
Zo zie je maar dat je performance marketing op verschillende manieren kunt inzetten voor je bedrijf. Ben je benieuwd welke mogelijkheden er voor jou zijn? Neem contact op en kom vrijblijvend bij ons op de koffie!