30 Nov 2017 Bedrijf promoten in Google: 7 tips

Hoe promoot u uw bedrijf in Google?

De tijd dat Google alleen een simpele lijst met resultaten uitspuugt zodra u een zoekterm invoert, is al lang voorbij. Tegenwoordig is een Google resultaten pagina bijna hogere wiskunde geworden. Overal staan extra modules, vakjes, vermeldingen en advertenties. Velen hiervan zijn voor bedrijven een interessante kans om extra bezoekers te ontvangen, sales te genereren en beter onder de aandacht van het publiek te komen.

Wij zetten een aantal van deze mogelijkheden voor u op een rijtje. We richten ons op de mogelijkheden waar sales potentie in zit en waar u als bedrijf voordeel uit kunt halen. Daarbij vermelden we ook meteen wat u zelf kunt doen om vermeldingen te krijgen of hoger in de resultaten terug te komen met uw bedijf(swebsite).

Geen tijd? Hier in het kort wat u zelf kunt doen aan uw aanwezigheid in Google (KLIK)

 

1 | Adwords advertenties

Sales potentie: Zeer hoog

Een redelijk bekende mogelijkheid om uw bedrijf te promoten, maar een die we zeker niet mogen vergeten. Advertenties in Google zijn echte sales generators. Ze worden boven of onder de organische zoekresultaten getoond. Waar advertenties voorheen zeer duidelijk te onderscheiden waren van de organische zoekresultaten, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Een advertentie wordt nu slechts door een klein ADV blokje onderscheiden van de rest. Hierdoor worden advertenties niet meer "automatisch" overslagen door bezoekers en genereren deze veel kliks. Als de advertenties én de website goed zijn opgebouwd en ingesteld, kunt u ook rekenen op flink wat sales.

Er zijn verschillende Adwords strategieën waarmee u bijvoorbeeld kunt targeten op zo veel mogelijk klikken naar de website, zoveel mogelijk conversies en zoveel mogelijk naamsbekendheid.

Wat kunt u zelf doen?

Het is uiteraard mogelijk om zelf aan de slag te gaan met Adwords. Het aanmaken van een account kan via Google Adwords. Maar wat uw doelstelling ook is: een professioneel opgezette Adwords strategie mét monitoring / onderhoud zorgt voor de beste ROI. Wij hebben dan ook zeer goede resultaten behaald, met zo laag mogelijke klikkosten. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

2 | Google shopping

Sales potentie: Gemiddeld

Ook weer een advertentiedienst van Google. Google Shopping bedient klanten door ze meteen een aantal relevante producten voor te schotelen. Ook dit is dus een sales generator, indien deze goed staat ingesteld. Google shopping is naar onze mening pas interessant zodra de producten in de tegeltjes op de eerste pagina van Google verschijnen. De Shopping pagina zelf is nog niet populair genoeg om voldoende sales te genereren in verhouding tot de klikkosten en onderhoudskosten. De Google Shopping resultaten worden echter niet altijd uitgelezen op de eerste pagina in Google. Dit is sterk afhankelijk van de branche. Vandaar de gemiddelde sales potentie.

Google Shopping bedrijf promoten

Wat kunt u zelf doen?

Indien u interesse heeft in Google Shopping, kunt u contact met ons opnemen. Als uw bedrijf en product geschikt zijn voor Google Shopping, dan kunnen we samen met u de de shopping campagne instellen voor een optimaal resultaat.

3 | Google Mijn Bedrijf

Sales potentie: Hoog

Onmisbaar voor de promotie van elk bedrijf: een goed opgezette Google Mijn Bedrijf vermelding. U kunt zelf een soort bedrijfspresentatie maken en zo uw bedrijf letterlijk goed op de kaart zetten. Deze zogenaamde "knowledge graph" verzamelt informatie over uw bedrijf via externe online bronnen. Denk hierbij aan reviews van bijvoorbeeld facebook en beoordelingswebsites zoals Feedback Company en KiyOh. Verder kan men vanaf mobiel meteen bellen door op het telefoonnummer tikken, of een navigatie starten door op het adres te tikken. Handig: als uw bedrijf een fysieke bezoeklocatie heeft, dan meet Google zelfs hoe druk het is en geeft dit weer in een handige grafiek.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt dit profiel zelf aanmaken via Google My Business. Geef zoveel mogelijk relevante informatie rondom uw bedrijf om de vermelding zo compleet mogelijk te maken. Zorg ook voor mooie foto's én een logo. Heeft u nieuws rondom uw bedrijf, producten of diensten? Plaats dan ook regelmatig een nieuwsberichtje via My Business. Dit nieuwsbericht wordt in uw bedrijfsvermelding onder de aandacht gebracht. 

4 | Lokale resultaten

Sales potentie: Hoog

Een musthave voor elk bedrijf: een prominent plekje in de lokale zoekresultaten. De lokale resultaten bestaan uit een Google kaartje en daarbij uitgelichte bedrijven. Vaak wordt gedacht dat deze drie bedrijven random worden uitgekozen. Dit is echter niet helemaal waar. Allereerst wordt gekeken naar de locatie van de persoon die zoekt, en ook de beoordeling van het bedrijf wordt meegenomen. Google wil zijn klanten namelijk de hoogst mogelijke kwaliteit leveren.

bedrijf promoten in lokale google zoekresultaten

Wat kunt u zelf doen?

Zodra uw business account is aangemaakt en ingesteld, is er maar één belangrijke taak: Google reviews. Door veel én goede reviews in Google te verzamelen, zal uw bedrijf vanzelf hoger in de lokale zoekresultaten verschijnen. Het is wel belangrijk om zoveel mogelijk échte reviews te verzamelen. Vijftig vrienden, verspreid over het hele land, die op één zaterdag allemaal een 5-sterren beoordeling schrijven voor uw lokale bedrijf, komt niet legitiem over. Google zal hier doorheen prikken.

5 | Rich answer box

Sales potentie: Gemiddeld

Een rich answer box is een antwoord dat Google al voor u uitlicht wanneer u een vraag stelt. Dit gaat dus om tekstuele antwoorden op vragen, dus de directe commerciële waarde is misschien niet zo hoog als die van de andere genoemde mogelijkheden. Een rich answer box zorgt echter voor zeer relevant verkeer richting uw website, waardoor u indirect wel uw bedrijf promoot. Daarnaast vindt Google de content van uw website zodanig goed dat de zoekmachine uw content uitlicht op de eerste pagina met zoekresultaten. De SEO waarde van de rich answer box is daarmee dus zeer hoog.

google rich answer box bedrijf promoten

Wat kunt u zelf doen?

Er is helaas geen stappenplan om met zekerheid in de rich answer box te komen. U kunt echter wel iets doen: beantwoord in de content van uw website zoveel mogelijk relevante vragen met betrekking tot uw business. Dit is niet alleen goed voor Google, maar tevens voor uw bezoekers. Het beantwoorden van de vragen zorgt uiteindelijk ook voor beter bezoekersgedrag op uw website, wat uiteindelijk uw posities in Google ook ten goede komt.

Overigens is het wel noodzakelijk om een goede, SEO-geoptimaliseerde website te hebben. Dit is de ultieme basis. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen op dit gebied? Bekijk ons portfolio of neem meteen contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

6 | Reguliere organische zoekresultaten

Sales potentie: Zeer hoog

Ook weer een open deur, maar oh zo belangrijk: wanneer uw bedrijf hoog in de organische zoekresultaten staat, zal dit méér bezoekers en méér sales opleveren. Meer over SEO leest u hier. Het mooie is dat SEO zorgt voor lange termijn resultaten en dat het eenvoudig tegelijkertijd met hierboven genoemde zaken opgepakt kan worden.

Lees ook onze SEO tips voor 2018

Wat kunt u zelf doen?

U kunt uw website vullen met goede en relevante informatie. Maar ook al bent u goed met internet, SEO is een vak apart. Laten we het vergelijken met een kapper: iedereen kan met een schaar overweg, maar voor het knippen van een nieuwe coupe gaat u naar een kapper. Datzelfde raden wij aan met SEO. Wij leggen het graag verder uit in een vrijblijvend persoonlijk gesprek.

7 | Rich snippets - Sterretjes in Google

Sales potentie: Zeer hoog

rich snippets in google bedrijf promoten

Zoals we al aangaven: de tijd dat elk zoekresultaat er hetzelfde uit ziet, is voorbij. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om uw zoekresultaat te onderscheiden van uw concurrent. Dit noemen we rich snippets. Zo worden bij recepten vaker afbeeldingen getoond, iets wat helaas bij de reguliere zoekresultaten niet (meer) kan. Het is echter ook mogelijk om sterretjes in Google te krijgen, zodat meteen visueel zichtbaar is hoe uw bedrijf beoordeeld is. U kunt zich voorstellen dat men eerder op een resultaat klikt waar een goede beoordeling bij staat, dan een gelijksoortig resultaat waar géén beoordeling bij staat.

Wat kunt u zelf doen?

Als u zorgt voor de positieve reviews, kunt u de rich data laten inbouwen in uw website. Daarvoor kunt u terecht bij uw webbouwer.

Samenvatting: Hoe kunt u uw bedrijf promoten in Google?

  • Adwords en Google Shopping zijn beide echte sales generators. Deze kunt u het beste door een professional laten instellen en monitoren voor een optimale ROI. 
  • Maak een Google My Business profiel aan en vul deze met zoveel mogelijk relevante informatie en foto's van uw bedrijf. 
  • Boost uw positie in de lokale zoekresultaten door positieve Google reviews te verzamelen. 
  • Voorzie uw website van goede content en beantwoord veelgestelde vragen zodat Google uw antwoord (en website) misschien in een rich answer box boven in Google zal plaatsen.
  • Laat uw website optimaliseren voor zoekmachines zodat u hoger in de organische zoekresultaten komt te staan.
  • Verzamel positieve reviews op verschillende (externe) kanalen en laat de reviewscore als rich data in uw website plaatsen door uw webbureau.
Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2017 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap