Social Media Onderzoek 2023: dit zijn de resultaten
Het is weer zo ver; de nieuwste cijfers van social media gebruik in Nederland voor 2023 zijn bekend. De groei die vorig jaar in het gebruik van TikTok en Instagram te zien was, is ook dit jaar sterk aanwezig. Facebook en Twitter lijden daarentegen flink verlies. Beide platforms raken bijna een half miljoen gebruikers kwijt. De grootste nieuwkomer is BeReal, dat op plek 9 binnenkomt in de top 10 van social media platforms. Dit en meer kwam naar voren in het Nationale Social Media Onderzoek 2023 uitgevoerd door Newcom Research.
Social media gebruik in Nederland 2023: wat valt op?
In deze blog delen we de meest opvallende resultaten uit het Social Media Onderzoek 2023. Wat valt er op?
- Ook dit jaar een grote stijging te zien in het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van social media. Vooral 40-plussers zorgen voor deze groei.
- Er is een grote groei te zien in het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat.
- BeReal komt binnen in de top 10 en is daarmee de grootste nieuwkomer
- Instagram en YouTube verliezen gebruikers onder tieners, terwijl het aantal gebruikers stijgt voor TikTok, Snapchat en BeReal.
We spenderen (weer) meer tijd op social media
Het social media gebruik in Nederland is net zoals in 2022 ook in 2023 weer gegroeid. Van 13,7 miljoen naar 14,1 miljoen Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder om precies te zijn. Waar er in 2020 nog 107 minuten per dag aan social media werd besteed, is dit in 2023 gestegen naar 114 minuten. De groei in social media gebruik is vooral terug te zien onder jongeren tot 20 jaar. Zij spenderen gemiddeld 161 minuten per dag op hun socials. In de leeftijd tussen 20 en 39 jaar is dit gemiddeld 147 minuten. Voor de leeftijdsgroep van 40 tot 64 jaar is een gemiddeld social media gebruik van 95 minuten te zien en voor 65-plussers is de tijdbesteding 88 minuten per dag.
Het aantal gebruikte platforms stijgt onder de 40-plussers, terwijl dit juist daalt voor jongeren tot 19 jaar.
Gemiddeld maken Nederlanders gebruik van 4,4 social media platformen. Vorig jaar waren dat er nog 4,2. Het aantal gebruikte platforms stijgt onder de 40-plussers, terwijl dit juist daalt voor jongeren tot 19 jaar. Toch is te zien dat de leeftijdsgroepen tot 19 jaar en 20 tot 39 jaar nog altijd de meeste platforms gebruiken (respectievelijk 5,2 en 5,6). De leeftijdsgroep 65 tot 79 jaar en 80-plussers maken gemiddeld respectievelijk gebruik van 3,1 en 2,3 platforms.
TikTok en Instagram: platformen met de grootste groei
TikTok is met maar liefst 34% groei in gebruikers als het platform met de grootste stijging uit het onderzoek gekomen. Met deze groei maken nu zo’n 4 miljoen Nederlanders gebruik van dit platform. Ook Instagram heeft er veel nieuwe gebruikers bij gekregen in 2023. Het aantal gebruikers van dit platform is met 18% gestegen naar 7,8 miljoen gebruikers. Deze groei is vooral afkomstig van oudere leeftijdsgroepen. Zo is er een stijging van 10% te zien in de leeftijdsgroep 50 tot en met 54 jaar. Daarentegen loopt het dagelijks gebruik van Instagram terug onder de 25 jaar.
The big five onder social media platformen
The big five in het social media landschap bestaat (nu nog) uit Whatsapp, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. WhatsApp blijft het meest gebruikte social media platform van Nederland en stijgt met zo’n 7% naar een totaal van 13,3 miljoen gebruikers. Ook het aantal gebruikers van YouTube steeg met 7% naar een totaal van 9,9 miljoen gebruikers. Het aantal gebruikers van Facebook en LinkedIn neemt daarentegen af.
Bijna een half miljoen Nederlanders verlaten Facebook
Facebook heeft het afgelopen jaar bijna een half miljoen gebruikers verloren. Er maken 9,9 miljoen Nederlanders gebruik van dit platform, wat zo’n 5% minder is dan vorig jaar. Sinds de piek die in 2018 te zien was, is er een dalende trend in het gebruik van Facebook te zien. De afname in het gebruik van Facebook is vooral te zien onder jongeren. Binnen de leeftijdsgroep 15 tot 19 jaar is een daling van 27% te zien. Ook onder de 22 tot 29 jarigen daalde het gebruik van dit platform. Het aantal gebruikers binnen deze groep is met 22% afgenomen. Wanneer jongeren gevraagd werd naar de reden waarom ze Facebook hebben verlaten, gaf 61% aan dat andere social media platformen leuker zijn. Daarnaast gaf 22% als reden dat hun sociale kring het niet meer gebruikt.
Steeds minder jongeren maken gebruik van Facebook. De reden is simpel; andere social media platformen zijn leuker.
Onder 30-plussers is een minimale daling te zien. Het gebruik van Facebook onder 55-plussers groeide zelfs met 4%. Toch kwam er een belangrijk kritiekpunt vanuit 55-plussers. Deze groep heeft namelijk laag vertrouwen in de berichten op Facebook. Daarnaast komt in het onderzoek van Newcom naar voren dat de daling in gebruik van Facebook het grootste is onder hoogopgeleiden.
BeReal is de grootste nieuwkomer
BeReal is de grootste nieuwkomer in de top 10 social media platformen in Nederland. Met 0,8 miljoen dagelijkse gebruikers is deze nieuwe app al net zo groot als Pinterest. Deze app draait om het delen van ‘echte’ momenten. Gebruikers moeten nadat ze de melding Be Real hebben gekregen binnen twee minuten een foto maken. Hierdoor is er geen tijd om jezelf anders op de foto te zetten dan hoe je er op dat moment werkelijk uitziet. Bovendien zijn er geen filters en bewerkingen mogelijk om op de genomen foto’s toe te passen. Daarmee zet het platform zich af tegen het ‘perfecte beeld’ dat op andere platforms heerst.
Twitter komt als de grootste verliezer uit het onderzoek
De negativiteit rondom de overname van Twitter door Elon Musk heeft het platform geen goed gedaan. Waar Twitter vorig jaar nog gegroeid was met 22%, is het aantal gebruikers dit jaar gedaald met 13% naar 3,1 miljoen. Dit is net zoals bij Facebook een daling van bijna een half miljoen gebruikers. Ook hier geldt als belangrijkste reden voor het verwijderen van de app dat men andere social media leuker vindt. Daarnaast vindt men dat het gebruik van de app te weinig oplevert en voelt men zich er niet meer thuis.
Cross internet inzetten bij social media marketing
De doelgroep waar veel bedrijven zich op focussen bevindt zich voornamelijk op social media. Aangezien het social media landschap continu blijft veranderen, is het handig om een full service marketing bureau zoals Cross Internet in te schakelen. Wij kunnen je helpen bij het bedenken en ontwikkelen van een doordachte, effectieve strategie om toe te passen. We zorgen voor de juiste campagnes op de juiste kanalen en voorzien in degelijk ontworpen grafisch materiaal en tekst. Aan de hand van data schaven we de strategie bij om een optimaal resultaat te behalen.
Bovendien draagt goede social media marketing bij aan de algehele vindbaarheid van je website. Ben je benieuwd wat Cross Internet voor jouw online vindbaarheid en aanwezigheid op social media kanalen kan betekenen? Neem dan contact met ons op.