Inhoud In dit artikel

Lokaal beter gevonden worden

Ontwikkeling is onvermijdelijk, zeker op het gebied van technologie vinden er in hoog tempo veranderingen plaats. De meesten onder ons kunnen zich de tijd zonder mobiele telefoon nog goed herinneren, terwijl kinderen tegenwoordig al vanaf jonge leeftijd een smartphone in hun broekzak hebben zitten. Tegenwoordig bezit 4 op de 5 mensen een smartphone en is in de meerderheid van de huishoudens een tablet aanwezig.

Met de komst van de laptop, smartphone en tablet is het gedrag van de gebruiker sterk veranderd. De consument gebruikt de verschillende platformen (laptop, smartphone, tablet) voor verschillende taken. Zo worden reizen het meest geboekt vanaf een laptop, wordt er geshopt op een tablet en wordt de smartphone het meest gebruikt voor het opzoeken van informatie. Maar liefst 70% van het mobiel zoekverkeer leidt binnen één uur tot een actie op de website, dus een mobielvriendelijke website is een absolute must. Mobielvriendelijke websites krijgen tegenwoordig sowieso voorrang in zoekresultaten, boven niet-mobielvriendelijke websites.

Maar er zijn meer manieren om beter te scoren in Google. Vooral op lokaal gebied zijn er flinke stappen te maken met relatief kleine aanpassingen. Met de doorvoer van verschillende updates door Google worden lokale zoekresultaten namelijk hoger weergegeven in de zoekresultaten. In dit artikel wordt omschreven wat je zelf kunt ondernemen om de lokale vindbaarheid te verbeteren.

1. Structureren adresgegevens

Bij het realiseren van lokale vindbaarheid staan je adresgegevens centraal, deze zijn namelijk de plaatsbepaling van de pagina. De adresgegevens dienen dan ook op iedere pagina geplaatst te worden, hiervoor kan bijvoorbeeld de footer gebruikt worden.

De adresgegevens dienen in tekst weergegeven te worden, dus niet als afbeelding! Om ervoor te zorgen dat de gegevens correct uitgelezen worden door zoekmachines, kun je gebruik maken van structured data. Hierbij zorg je ervoor dat externe websites jouw adresgegevens goed en gemakkelijk kunnen lezen en indexeren. Structured data kun je laten inbouwen door de webbouwer. 

2. Titles en meta's

Het optimaliseren van een pagina voor lokale zoekresultaten toont veel overeenkomsten met het optimaliseren voor de reguliere zoekresultaten. Ook hier dient dus gebruik gemaakt te worden van keywords, bijvoorbeeld 'Glashandel Maastricht'. De keywords dienen te worden toegepast in de paginatitles, meta descriptions en de zoekwoorden. In de regel mogen deze stukjes tekst niet te spammy zijn qua zoekwoorden, maar ze moeten wel goed weergeven wát er precies op de website te vinden is en daarbij ook nog een beetje aantrekkelijk geschreven worden zodat mensen jouw website verkiezen boven die van de concurrent. 

3. Content

De gekozen keywords (in het voorbeeld 'Glashandel Maastricht') dienen naast de titles en meta's ook in de content verwerkt te worden. De keywords zullen dus ook op verschillende plekken in de website zelf terug moeten komen om de lokale vindbaarheid te vergroten. Zodra zoekmachines namelijk in de gaten krijgen dat de teksten op jouw website over 'Glashandel Maastricht' gaan, dan zal de website na verloop van tijd ook naar boven gaan komen in de zoekresultaten op die term. Ook hier geldt weer: maak unieke teksten die niet te spammy zijn. Meer over contentmarketing.

4. Google Mijn Bedrijf aanmaken

Google Mijn Bedrijf is een belangrijke pijler bij het optimaliseren van lokale vindbaarheid. Maak deze pagina aan en voorzie deze van de juiste informatie. Verwerk ook een link naar de website in deze pagina. De compleetheid en activiteit van je pagina is bepalend voor de positie in de zoekresultaten. Meer informatie over Google Mijn Bedrijf vind je hier. Daarnaast krijg je op deze manier ook een actuele Google Maps vermelding die van zichzelf al kan scoren in de zoekresultaten. Tegenwoordig worden veel zoektermen namelijk voorzien van enkele Google Maps resultaten. Deze worden door Google geselecteerd op basis van locatie, maar qua doorklikbaarheid worden reviewsterretjes ook zeker gewaardeerd! Nodig je klanten dus vooral uit om reviews te schrijven.

5. Bedrijvengidsen

De adresgegevens, NAW-gegevens van je bedrijf zijn, zoals eerder genoemd, bepalend voor de lokale vindbaarheid van je pagina. Het vermelden van je bedrijf in bedrijvengidsen zorgt voor meer citations, wat zorgt voor betere lokale vindbaarheid. Heb je meerdere vestigingen? Meld iedere vestiging dan apart aan voor iedere bedrijvengids.

Het aanmelden bij bedrijvengidsen is een belangrijke stap voor lokale vindbaarheid, het is raadzaam om je aan te melden voor minimaal 20 bedrijvengidsen. De Mercuriusgids is een goede gids om mee te beginnen, daarnaast is elke online telefoongids waar je jouw bedrijf kunt aanmelden ook geschikt.

6. Citation building

Om bovenaan te komen in de zoekresultaten, dien je een beter profiel op te bouwen dan de concurrentie. Hiervoor ga je op zoek naar de vermeldingen van de concurrenten.
Type je zoekterm in (bijvoorbeeld “Glashandel Maastricht”) en stel de zoeklocatie in op jouw omgeving (Maastricht) dit kan via zoekhulpmiddelen → en het wijzigen van Mijn locatie in Maastricht. Noteer van de eerste 10 á 20 de naam en de URL van het bedrijf. Voer in google vervolgens steeds het volgende in: "###BEDRIJFSNAAM###" -site:###URL###. Bijvoorbeeld: "Piets Glashandel" -site:pietsglashandel.com.
Je krijgt nu te zien op welke pagina's het bedrijf Piets Glashandel genoemd wordt. Op een aantal websites is het wellicht ook mogelijk om jouw bedrijfsgegevens toe te voegen.

7. Linkbuilding

Net zoals bij het optimaliseren voor keywords is het ook hier belangrijk om links te leggen naar je website. Goed en relevant linkbuilden is lastiger dan het lijkt. Er zijn namelijk veel zaken waarop gelet dient te worden om te bepalen of een link kwalitatief is of niet. Meer over linkbuilding vind je hier.

Tot slot

Het optimaliseren voor lokale vindbaarheid aan de hand van deze 7 stappen kan erg belangrijk zijn voor het bereiken van nieuwe klanten. Het kan echter veel tijd in beslag nemen om het correct uit te voeren. Ben je geïnteresseerd in het optimaliseren voor lokale zoekresultaten, maar heb je niet de tijd om het correct uit te voeren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en laten we samen alle mogelijkheden bekijken. 

Meer dan 500 succesvolle projecten Snelst groeiende online partner van Noord Limburg Ruim 13 jaar ervaring
Onze partners Google Partner Microsoft Tradetracker Bol.com Pay.nl MultiSafePay TrustPilot Ecabo
Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )