23 Dec 2016 Online marketing trends 2017

De online marketing trends van 2017

De online wereld verandert voortdurend en dit zal ook komend jaar weer het geval zijn. 2016 was een mooi jaar, maar om het succes in 2017 te laten doorzetten, dient u als ondernemer mee te gaan met de online trends. Even een opfrisser wat betreft de trends in 2016:

  1. Mobiele website: Google rolde in april/mei 2016 een update uit waarbij mobiel-onvriendelijke websites een tik kregen in de zoekmachine-posities;
  2. Meer adwords resultaten boven in de zoekresultaten: waar men eerst slechts één of twee advertenties zag, zijn dat er nu drie á vier. Dit betekent dat de organische resultaten flink naar beneden zijn gezakt in de Google zoekresultaten. Door de aanwezigheid van Google Maps resultaten soms zelfs tot onder de vouw;
  3. Een met SSL beveiligde website: het SSL certificaat is voor webshops sowieso onmisbaar om betalingen veilig te laten plaatsvinden, maar ook voor websites is het inmiddels belangrijk om een SSL certificaat te hebben. Een veilige online ervaring is key.
    Lees ook: Websites zonder SSL als onveilig gemarkeerd
  4. Belangrijke data toegankelijker maken met microdata: Door adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen en andere belangrijke informatie als microdata in de website te zetten, wordt het voor Google gemakkelijker om deze informatie te vinden en weer te geven.
  5. Klantenreacties nóg belangrijker: Google spidert reviews en klantbeoordelingen over het hele internet en bundelt deze in het Google Mijn Bedrijf profiel.

Wij zetten trends en volgen uiteraard de belangrijkste trends op de voet om voor al onze klanten een optimaal online resultaat te behalen. Ook in 2017 zetten we dit voort. In het volgende jaar kunt u de volgende trends verwachten:

 

Trend 1 | Geen mobielvriendelijke website? Dan net zo goed géén website

In 2017 wordt verwacht dat maar liefst 75% van het internetverkeer via mobiele devices online zal surfen (bron). In 2016 is er, zoals hierboven reeds vermeld, al een belangrijke mobiele update uitgerold en is het belang van een mobiele website voor sommige bedrijven pijnlijk duidelijk geworden. Deze trend zet zich alleen maar voort. Wie in 2017 geen mobielvriendelijke website heeft, kan net zo goed géén website hebben. Overigens is dit niet alleen van waarde voor Google, maar ook voor uw bezoekers / klanten.

 

Trend 2 | Google Streetview Indoor

Google Streetview is inmiddels redelijk bekend, maar wist u dat u ook virtueel in gebouwen kan rondlopen? Dit noemt men Google Streetview Indoor. Met een speciale camera kunt u het interieur van uw bedrijf laten vastleggen. Laat potentiële klanten door uw bedrijfspand navigeren via hun computer, tablet of telefoon. Dit is écht een manier om uzelf te onderscheiden, want bij veel bedrijven is dit nog niet bekend. 

Begin 2017 zal Cross Internet ook in het bezit zijn van een Google Streetview Indoor camera. Wilt u ook een virtuele rondleiding laten maken? Neem alvast contact met ons op voor meer informatie!

 

Trend 3 | Video / YouTube is upcoming

2017 wordt het jaar van visuele beelden, en met name van (live) video. Door onze steeds sneller wordende internetverbinding en het non-stop gebruik van mobiele devices, gaat YouTube een steeds grotere rol spelen. Het platform heeft inmiddels meer dan één miljard gebruikers en dagelijks worden honderden miljoenen uren aan video's bekeken. Hier liggen twee kansen: zelf content maken en adverteren. Vooral adverteren is interessant omdat het laagdrempeliger is en er wel veel mogelijkheden zijn: u kunt zelf bepalen bij welke (soort) filmpjes uw advertentie wordt getoond. Het is dus een efficiënte manier om een zeer specifieke doelgroep te bereiken.

 

Trend 4 | Content marketing is de sleutel tot succes

Content marketing is constant in beweging. Links en zoekwoorden zijn nog steeds van onmetelijk belang, maar dit alles dient wel in een mooi content-jasje te worden gestoken. Google denkt aan de bezoeker, dus wanneer u ook aan de bezoeker denkt en relevante content plaatst, dan zult u worden beloond met hogere posities in de zoekresultaten. Relevantie is key.

Goede content betekent lange en diepgaande artikelen die uw bezoeker voorzien van goede, bruikbare informatie. Zet tevens in op long-tail zoekwoorden (bijvoorbeeld "gouden ring met diamant" in plaats van alleen "ring") om zo goed mogelijk te voldoen aan de zoekopdrachten van uw potentiële klant.

Aan de andere kant wordt zogenaamde snackable content ook steeds belangrijker. Dit kunt u zien als informatie die gemakkelijk te absorberen is, bijvoorbeeld in de vorm van handige infographics, korte video's, you name it.

Wees interessant en relevant voor uw doelgroep en u zult er beslist van profiteren.

 

Trend 5 | De influencer als marketingtool

Een (social) influencer is iemand die invloed uitoefent op een bepaalde groep volgers. Celebrities zijn hier een voorbeeld van, maar vooral bloggers en vloggers worden alsmaar populairder. Het is in 2016 reeds bewezen dat het effectief inzetten van een influencer een zeer efficiënte manier van online marketing kan zijn. Deze bubbel staat echter wel een beetje op barsten: veel topvloggers en -bloggers verliezen hun geloofwaardigheid en identiteit door de vercommercialisering. Toch kan het in 2017 nog interessant zijn om een influencer in te zetten, voornamelijk in niche branches. Wanneer u bijvoorbeeld een paardenblogger inzet om uw paardrijzadels te promoten, dan bereikt u in één klap een zeer relevante groep mensen die geïnteresseerd zijn in uw product.

 

Trend 6 | Adverteren op social media

We hadden het al over advertenties op YouTube. Uiteraard zijn er nog meer social media kanalen waarop u kunt adverteren. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn, afhankelijk van uw doelgroep, een geschikte keuze. Zoals we al benadrukten, zal iedereen nóg vaker en langer online zijn. Niet alleen voor werk, maar ook voor de fun. Adverteren op social media is dan de ideale manier om de doelgroep te bereiken met visueel aantrekkelijke advertenties. Tevens zijn er mogelijkheden op het gebied van retargetting waardoor potentiële klanten steeds weer worden getriggerd tot een conversie. Kortom: social media is nog steeds groeiende!

 

Trend 7 | Een aangepaste boodschap pér kanaal

Uiteraard vertelt u één message, maar deze kan wel op verschillende manieren worden verteld. Per kanaal dient de boodschap aangepast te worden op de aanwezige doelgroep. Dat vereist specialisatie. Het correct instellen van social media kanalen, advertenties, content en andere online uitingen is iets wat u daarom beter kunt overlaten aan online marketing professionals. Zo haalt u het meeste uit uw kanalen en kunt u zich bezig houden met wat u belangrijk vindt: ondernemen.

 

Wilt u ook de trends van 2017 volgen en implementeren in uw online marketing strategie? Wij helpen u graag. Neem contact op, plan een vrijblijvende afspraak en we zetten overzichtelijk op een rijtje wat we voor u kunnen betekenen.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Onze certificeringen
Ecabo
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2019 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap