Inhoud In dit artikel

Waarom online & traditionele marketing compleet anders zijn

Je bent ondernemer en hebt een website. Waarin kun je dan beter investeren: online marketing of traditionele marketing? Als je de meeste online marketeers moet geloven, ga je hoe dan ook voor online marketing. De wereld waarin we leven wordt namelijk steeds meer een digitale wereld. Iedereen is online en elk bedrijf heeft een website of webshop. Klanten binnenhalen doe je overigens niet meer op de traditionele spammy manier. In plaats daarvan gebruik je aantrekkingskracht om klanten te krijgen en te binden. Push is ingeruild voor pull en dure tv-commercials hebben mede daardoor plaatsgemaakt voor goedkopere online marketing campagnes.

In deze blog lees je uitgebreid over de verschillen tussen online marketing en traditionele marketing. Beide compleet verschillende marketingmethodes hebben natuurlijk eigen voordelen. Na het lezen van deze blog weet je wat voor joú de beste optie is. Wordt het online marketing of toch traditionele marketing?

Nu al profiteren van de online mogelijkheden? Scrol helemaal naar beneden en lees de mini samenvatting van deze blog in het kader.

De verschillen tussen online marketing & traditionele marketing

De vraag 'wat is online marketing?' is niet snel beantwoord. Online marketing omvat namelijk tal van marketingmethodes. Het zijn niet alleen advertenties in zoekmachines en advertenties op websites. Het omvat alle online methoden om klanten aan te trekken, binnen te slepen, te behouden en te binden. Eigenlijk wordt met online marketing hetzelfde gedaan als bij traditionele marketing. Althans, de doelen zoals klanten binnenhalen en binden, zijn hetzelfde. De weg ernaar toe verschilt wel.

Er is één groot verschil tussen online marketing en traditionele marketing: online marketing is meetbaar. Websites en online advertenties bestaan allemaal uit data. Views, clicks, conversies en ander consumentengedrag kan online tot in de details worden bijgehouden en geanalyseerd. Het voordeel hiervan? Je kunt met de klanten- en websitedata jouw online marketingmethodes nog beter maken, zodat de return of investment (ROI) nog hoger wordt. Waarom dit bij online marketing zo gemakkelijk kan? Doordat de kosten sowieso erg laag zijn en je met data-analyses de focus op jouw specifieke klant kunt verbeteren.

15 Verschillen

Naast het feit dat online marketing perfect meetbaar is, zijn er nog meer verschillen ten opzichte van traditionele marketing.

Met online marketing kun je vrijwel meteen beginnen. Uiteraard wel met de nodige expertise. Doordat bij online marketing gebruik wordt gemaakt van de zogeheten pullstrategie, is het extra belangrijk om secuur te werk te gaan. Zo worden zelfs heel specifieke niche-doelgroepen bereikt en op de juiste manier geprikkeld om een product of dienst te kopen óf om in ieder geval contact op te nemen met jouw bedrijf. Het contact is gemaakt! Zonder dat hier dure tv-commercials of een dure advertentie voor in een magazine of krant moet worden bedrukt. Daarbij is alles meetbaar. Hoe vaak word je opgemerkt, wat werkt wel en wat werkt minder goed, en welke kansen kun jij nemen om tot hoge conversies én omzetten te komen?

De drempel voor traditionele marketing is simpelweg hoger. Je hebt een groter budget nodig en dan is het nog maar afwachten wat de campagne jou oplevert. Natuurlijk levert een tv-commercial altijd klanten op, maar wat uiteindelijk onder de streep staat, de netto-winst, is voor jouw bedrijf veel belangrijker. Ook is het van belang om op lange termijn te scoren, als je voor jouw bedrijf continuïteit wilt.

Waarom online marketing?

'Vroeger' toen traditionele marketing dé marketingmethode was, plaatste je een advertentie in een krant of liet je een commercial op tv zien. De doelgroep zat, met name op primetime, toch wel voor de buis. En, iedereen las een krant. Nu is de wereld veranderd. In plaats van tv kijken op momenten dat programma's worden uitgezonden, kijken we series en films on demand. De krant? Die wordt steeds minder gelezen, de cijfers liegen hier niet om. De laatste vijf jaar daalde het aantal lezers van landelijke kranten met 14% en het aantal lezers van regionale kranten daalde met 23% (Bron: NOM Printmonitor). Waar is jouw doelgroep dan?  

“92% van de totale Nederlandse bevolking is online.” (Bron: CBS)

Waarom online marketing? Het antwoord is simpel: hier bevindt jouw doelgroep zich. Of je doelgroep nu heel klein en specifiek is of wanneer je doelgroep 'de grote massa' is, online bereik je deze doelgroep het best. De juiste tv-zender of de juiste krant bij jouw doelgroep zoeken, is overbodig geworden. 92% van de mensen is online en die kun je met de juiste tools en middelen perfect bereiken!

Voordelen online marketing

Met data-analyses en de instellingen van jouw online marketing campagne bereik je jouw doelgroep, hoe specifiek deze ook is. Mensen die niet tot je doelgroep behoren, laat je links liggen. Zo betaal je alleen voor effectieve marketing. Dit is op zich al een voordeel van online marketing. Online marketing biedt meer mogelijkheden.

Traditionele advertentie vs online advertentie

Stel:

Iemand van jouw doelgroep ziet je advertentie in een krant. Jouw product of dienst wordt aangeboden, en de bereikte persoon heeft interesse. Wel is deze nog niet helemaal overtuigd, want in de advertentie staat niet alles direct benoemd. Er staat bijvoorbeeld alleen een 'vanaf-prijs'. De voorwaarden worden helemaal niet benoemd. En er staat een term in die vragen bij de persoon oproept. Wat gebeurt er? Wellicht is de persoon zó geïnteresseerd en nieuwsgierig dat hij of zij naar de winkel gaat voor het product. Het kan echter ook dat dit te veel moeite kost. De persoon is immers door de onduidelijkheden niet overtuigd dat hij of zij écht geïnteresseerd is. Dus, hij of zij doet niets.

Als we deze case nu eens behandelen in een online scenario, verandert dit de uitkomst compleet:

De persoon ziet online een advertentie. Deze spreekt hem of haar helemaal aan, want de advertentie wordt getoond omdat de persoon de dag ervoor online informatie heeft gezocht over het product. De vanaf-prijs klinkt aanlokkelijk. Wel vraagt de persoon zich af wat het product precies kost met de specificaties die hij of zij wenst. Ook zou hij of zij graag meer informatie willen lezen over die term die hij of zij niet helemaal begrijpt. Met andere woorden: hij of zij is nog niet helemaal overtuigd. Geen probleem: hij of zij klikt op de advertentie, want je kunt erop klikken voor meer prijzen, de voorwaarden en meer informatie. Daar is de klant: meteen op jouw pagina over het betreffende product. Hier staat alles wat nog nodig is om de klant over de streep te trekken. De klant is binnen!

Gaat de klant nog niet over de streep? Online marketing biedt óók hiervoor een mogelijkheid: remarketing!

Samengevat: waarom online marketing meer mogelijkheden heeft

  • Online marketing is meetbaar. Online marketing kan zo zeer effectief worden ingezet, leidend tot een hogere ROI.
  • Iedereen kan stappen zetten met online marketing, want ten opzichte van een hoog budget voor traditionele marketing is voor online marketing voornamelijk kennis en tijd nodig.
  • Met online marketing bouw je aan langetermijnrelaties. Je kiest hiermee ook voor continue inkomsten.
  • Je kunt jouw échte klant online perfect bereiken en betaalt ook alleen voor gerichte marketing.
  • Conversies naar aanleiding van online marketing zijn veel hoger, want de marketing is gebaseerd op data en is daarom veel effectiever.
  • Vrijwel elke doelgroep kun je online perfect bereiken met online marketing, want 92% van de bevolking is geregeld online.

 

Cross Internet, jouw online marketing partner

Voor effectieve online marketing is specifieke online kennis nodig. Alleen online marketing specialisten kunnen optimaal jouw marketingbudget benutten en je werkelijk bovenaan de zoekresultaten in Google laten plaatsnemen. Wil jij profiteren van specifieke en actuele online marketing expertise? Cross Internet is up-to-date met de laatste online marketing methodes en zet al jaren online marketing succesvol in om klanten bovenaan te krijgen. Bekijk onze cases en neem direct contact met ons op om in gesprek te gaan en te bekijken wat we voor joú kunnen betekenen.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 09:00 - 17:00 Dinsdag: 09:00 - 17:00 Woensdag: 09:00 - 17:00 Donderdag: 09:00 - 17:00 Vrijdag: 09:00 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )