12 Apr 2017 Online marketing vs. Traditionele marketing

Waarom online & traditionele marketing compleet anders zijn

U bent ondernemer en u heeft een website. Waarin kunt u dan beter investeren: online marketing of traditionele marketing? Als u de meeste online marketeers moet geloven, gaat u hoe dan ook voor online marketing. De wereld waarin we leven wordt namelijk steeds meer een digitale wereld. Iedereen is online en elk bedrijf heeft een website of webshop. Klanten binnenhalen doet u overigens niet meer op de traditionele spammy manier. In plaats daarvan gebruikt u aantrekkingskracht om klanten te krijgen en te binden. Push is ingeruild voor pull en dure tv-commercials hebben mede daardoor plaatsgemaakt voor goedkopere online marketing campagnes.

In deze blog leest u uitgebreid over de verschillen tussen online marketing en traditionele marketing. Beide compleet verschillende marketingmethodes hebben natuurlijk eigen voordelen. Na het lezen van deze blog weet u wat voor ú de beste optie is. Wordt het online marketing of toch traditionele marketing?

Nu al profiteren van de online mogelijkheden? Scrol helemaal naar beneden en lees de mini samenvatting van deze blog in het kader.

De verschillen tussen online marketing & traditionele marketing

De vraag 'wat is online marketing?' is niet snel beantwoord. Online marketing omvat namelijk tal van marketingmethodes. Het zijn niet alleen advertenties in zoekmachines en advertenties op websites. Het omvat alle online methoden om klanten aan te trekken, binnen te slepen, te behouden en te binden. Eigenlijk wordt met online marketing hetzelfde gedaan als bij traditionele marketing. Althans, de doelen zoals klanten binnenhalen en binden, zijn hetzelfde. De weg ernaar toe verschilt wel.

Er is één groot verschil tussen online marketing en traditionele marketing: online marketing is meetbaar. Websites en online advertenties bestaan allemaal uit data. Views, clicks, conversies en ander consumentengedrag kan online tot in de details worden bijgehouden en geanalyseerd. Het voordeel hiervan? U kunt met de klanten- en websitedata uw online marketingmethodes nog beter maken, zodat de return of investment (ROI) nog hoger wordt. Waarom dit bij online marketing zo gemakkelijk kan? Doordat de kosten sowieso erg laag zijn en u met data-analyses de focus op uw specifieke klant kunt verbeteren.

15 Verschillen

Naast het feit dat online marketing perfect meetbaar is, zijn er nog meer verschillen ten opzichte van traditionele marketing.

Met online marketing kunt u vrijwel meteen beginnen. Uiteraard wel met de nodige expertise. Doordat bij online marketing gebruik wordt gemaakt van de zogeheten pullstrategie, is het extra belangrijk om secuur te werk te gaan. Zo worden zelfs heel specifieke niche-doelgroepen bereikt en op de juiste manier geprikkeld om een product of dienst te kopen óf om in ieder geval contact op te nemen met uw bedrijf. Het contact is gemaakt! Zonder dat hier dure tv-commercials of een dure advertentie voor in een magazine of krant moet worden bedrukt. Daarbij is alles meetbaar. Hoe vaak wordt u opgemerkt, wat werkt wel en wat werkt minder goed, en welke kansen kunt u nemen om tot hoge conversies én omzetten te komen?

De drempel voor traditionele marketing is simpelweg hoger. U heeft een groter budget nodig en dan is het nog maar afwachten wat de campagne u oplevert. Natuurlijk levert een tv-commercial altijd klanten op, maar wat uiteindelijk onder de streep staat, de netto-winst, is voor uw bedrijf veel belangrijker. Ook is het van belang om op lange termijn te scoren, als u voor uw bedrijf continuïteit wilt.

Waarom online marketing?

'Vroeger' toen traditionele marketing dé marketingmethode was, plaatste u een advertentie in een krant of liet u een commercial op tv zien. De doelgroep zat, met name op primetime, toch wel voor de buis. En, iedereen las een krant. Nu is de wereld veranderd. In plaats van tv kijken op momenten dat programma's worden uitgezonden, kijken we series en films on demand. De krant? Die wordt steeds minder gelezen, de cijfers liegen hier niet om. De laatste vijf jaar daalde het aantal lezers van landelijke kranten met 14% en het aantal lezers van regionale kranten daalde met 23% (Bron: NOM Printmonitor). Waar is uw doelgroep dan?

“92% van de totale Nederlandse bevolking is online.” (Bron: CBS)

 

Waarom online marketing? Het antwoord is simpel: hier bevindt uw doelgroep zich. Of uw doelgroep nu heel klein en specifiek is of uw doelgroep 'de grote massa' is, online bereikt u deze doelgroep het best. De juiste tv-zender of de juiste krant bij uw doelgroep zoeken, is overbodig geworden. 92% van de mensen is online en die kunt u met de juiste tools en middelen perfect bereiken!

Voordelen online marketing

Met data-analyses en de instellingen van uw online marketing campagne bereikt u uw doelgroep, hoe specifiek deze ook is. Mensen die niet tot uw doelgroep horen, laat u links liggen. Zo betaalt u alleen voor effectieve marketing. Dit is op zich al een voordeel van online marketing. Online marketing biedt meer mogelijkheden.

Traditionele advertentie vs online advertentie

Stel:

Iemand van uw doelgroep ziet uw advertentie in een krant. Uw product of dienst wordt aangeboden, en de bereikte persoon heeft interesse. Wel is deze nog niet helemaal overtuigd, want in de advertentie staat niet alles direct benoemd. Er staat bijvoorbeeld alleen een 'vanaf-prijs'. De voorwaarden worden helemaal niet benoemd. En er staat een term in die vragen bij de persoon oproept. Wat gebeurt er? Wellicht is de persoon zó geïnteresseerd en nieuwsgierig dat hij of zij naar de winkel gaat voor uw product. Het kan echter ook dat dit te veel moeite kost. De persoon is immers door de onduidelijkheden niet overtuigd dat hij of zij écht geïnteresseerd is. Dus, hij of zij doet niets.

Als we deze case nu eens behandelen in een online scenario, verandert dit de uitkomst compleet:

De persoon ziet online een advertentie. Deze spreekt hem of haar helemaal aan, want de advertentie wordt getoond omdat de persoon de dag ervoor online informatie heeft gezocht over het product. De vanaf-prijs klinkt aanlokkelijk. Wel vraagt de persoon zich af wat het product precies kost met de specificaties die hij of zij wenst. Ook zou hij of zij graag meer informatie willen lezen over die term die hij of zij niet helemaal begrijpt. Met andere woorden: hij of zij is nog niet helemaal overtuigd. Geen probleem: hij of zij klikt op de advertentie, want u kunt erop klikken voor meer prijzen, de voorwaarden en meer informatie. Daar is de klant: meteen op uw pagina over het betreffende product. Hier staat alles wat nog nodig is om de klant over de streep te trekken. De klant is binnen!

Gaat de klant nog niet over de streep? Online marketing biedt óók hiervoor een mogelijkheid: remarketing!

Samengevat: waarom online marketing meer mogelijkheden heeft

  • Online marketing is meetbaar. Online marketing kan zo zeer effectief worden ingezet, leidend tot een hogere ROI.
  • Iedereen kan stappen zetten met online marketing, want ten opzichte van een hoog budget voor traditionele marketing is voor online marketing voornamelijk kennis en tijd nodig.
  • Met online marketing bouwt u aan langetermijnrelaties. U kiest hiermee ook voor continue inkomsten.
  • U kunt uw échte klant online perfect bereiken en betaalt ook alleen voor gerichte marketing.
  • Conversies naar aanleiding van online marketing zijn veel hoger, want de marketing is gebaseerd op data en is daarom veel effectiever.
  • Vrijwel elke doelgroep kunt u online perfect bereiken met online marketing, want 92% van de bevolking is geregeld online.

 

Cross Internet, uw online marketing partner

Voor effectieve online marketing is specifieke online kennis nodig. Alleen online marketing specialisten kunnen optimaal uw marketingbudget benutten en u werkelijk bovenaan de zoekresultaten in Google laten plaatsnemen. Wilt u profiteren van specifieke en actuele online marketing expertise? Cross Internet is up-to-date met de laatste online marketing methodes en zet al jaren online marketing succesvol in om klanten bovenaan te krijgen. Bekijk onze cases en neem direct contact met ons op om in gesprek te gaan en te bekijken wat we voor ú kunnen betekenen.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2017 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap