Inhoud In dit artikel
Anara
Online marketing-communicatie / Advertising
Gepubliceerd: 04 Februari 2021
Laatste update: 26 Maart 2021
Leestijd: 8 minuten

Recruitment marketing: dé tool voor succesvolle personeelswerving

Het gevecht om het vinden van talent dat jouw team naar een hoger niveau tilt. Het is een strijd die al een tijd gaande is en alsmaar sterker wordt. Iedereen is immers op zoek naar de beste kandidaten voor hun bedrijf, waarmee je als bedrijf kunt doorgroeien. Hoewel in het verleden oude recruitment technieken voldoende waren om je team uit te breiden, is dit vandaag de dag een stuk lastiger. Gelukkig er is een antwoord op deze zorgen: recruitment marketing.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is een online marketing strategie die speciaal kan worden ingezet voor de werving en selectie van nieuwe werknemers. Aan de hand van data kan er inzicht worden verkregen in de behoeften en online journey van potentiële werknemers, waarna een effectieve recruitment campagne kan worden gecreëerd. Doordat online marketing veel mogelijkheden biedt, kan een recruimtent marketing strategie op verschillende manieren worden ingevuld. Denk hierbij aan het inzetten van advertenties, SEO optimalisatie tot e-mail marketing.

Wanneer online marketing recruitment?

Het inzetten van online marketing voor recruitment gebeurt vaak in de eerste fase van werving en selectie. In dat stadium sta je aan de start van een potentieel sollicitatietraject. Je zet alles in het werk om nieuwe kandidaten te werven en hen te overtuigen om bij jouw organisatie te solliciteren. Dit is een perfect moment om een recruitment campagne in te zetten. Met een juiste (doordacht) strategie begin je aan een goede start van je werving en selectie campagne. Recruitment marketing kan daarentegen het geheel personeelswerving traject worden toegepast, en stopt pas wanneer een kandidaat heeft gesolliciteerd. 

De traditionele manier van personeelswerving voldoet niet meer aan deze tijd van solliciteren

Personeelswerving in 2021

Het werven van personeel vraagt anno 2021 om een doordacht plan. De traditionele manier van personeelswerving voldoet immers niet meer aan deze tijd van solliciteren. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper, waardoor werknemers in een groter aanbod kunnen gaan zoeken. Kandidaten wil werkgevers beter ontdekken, gaan online op zoek naar informatie en kiezen voor dé beste vacature. Het is dan ook steeds belangrijker geworden om als bedrijf nieuwe talenten aan je te binden. Als bedrijf zul jij je op je best moeten presenteren en kandidaten laten zien waarom zij juist bij jou moeten komen werken. Recruitment marketing is hiervoor een effectief middel. Maar hoe werkt het precies? Waar je op moet letten bij de persooneelswerving in 2021 en welke mogelijkheden er zijn, leggen wij in deze blog verder uit.

Alles begint met branding!

Branding: het beeld van je bedrijf; dát waar jouw onderneming voor staat. Het is een essentieel onderdeel om kandidaten te overtuigen te solliciteren. Zo blijkt uit onderzoek dat 56% van de mensen zich bij een zoektocht voor een nieuwe baan laten leiden door het imago van een onderneming.

Het is dan ook van belangrijk dat je voldoende tijd spendeert om na te denken hoe jij je merk gaat presenteren, oftwel: het is tijd om te gaan werken aan je employer branding. Wanneer je aan de slag gaat met de positionering van je branding, dan is het belangrijk om de volgende twee punten te volgen:

          1. Wat maakt je onderneming onderscheidend en authentiek?

          2. Vertel dit pure verhaal naar de buitenwereld.

Een goede employer branding is dus een belangrijk onderdeel van je recruitment marketing. Probeer te achterhalen wat de onderscheidende waarden zijn in je bedrijf. Wanneer je hier achter bent, is de laatste stap dit te verwerken in de nieuwe merkbeleving en de krachtige eigenschappen in te zetten bij de werving en selectie van kandidaten.

werving en selectie recruitment marketing collega's team

Google vriendelijk recruiten

Voor wie nog niet vertrouwd is met SEO, is zoekmachine optimalisatie een belangrijke stap om de organische vindbaarheid van je website te vergroten. Net zoals een zoektocht naar bijvoorbeeld een product begint op Google, beginnen veel werkzoekenden hun sollicitatiereis ook door het Googlen van een vacature. Zijn je vacatures organisch onzichtbaar, dan kun je verwachten dat er weinig aanmeldingen zullen binnenstromen. Door je website SEO te optimaliseren kun jij hierop inspelen.

  • Creër een speciale landingspagina. 
    Deze pagina kun je helemaal inrichten aan de hand van een vacature. Met specifieke zoektermen lok je kandidaten naar je website. 
  • Verwerk zoekwoorden in de vacature.
    Niet alleen een speciale SEO pagina kan effectief zijn. Ook het plaatsen van zoekwoorden in de vacature zorgt meer zichtbaarheid.
  • Maak de vacaturetekst luchtig.
    Niets is zo vervelend dan een vacaturetekst dat langdradig en onduidelijk is. Maak gebruik van koppen en bulletpoints in je vacature tekst. Ook het markeren van belangrijke aspecten van de functie dragen bij aan een betere leesbaarheid.
  • Word zichtbaar in Google Jobs.
    Google heeft het voor werkzoekenden een stuk makkelijker gemaakt om vacatures te filteren. Hoewel je bij een zoekopdracht in eerste instantie overladen werd met vacatures, geeft Google nu een mooi overzicht van beschikbare banen die aansluiten op je zoekopdracht. Als werkgever wil je hier natuurlijk tussen staan! Dit vraagt om een een goed gebruik van SEO. Door het gebruik van de juiste zoektermen en de juiste informatie, selecteert Google jouw vacature voor Google Jobs.

Wil je graag hulp bij het gebruik van Google Jobs? Cross Internet helpt je er graag mee verder! Neem contact met ons op!

Recruiten via social media

Social media is een dagelijkse bezigheid die we tegenwoordig niet meer kunnen wegdenken. Het inzetten van social media is dan ook een effectieve manier om een grote groep mensen te bereiken. Bij het gebruik van social media is het allereerst wel belangrijk om vaststellen met welk doel je social media gaat inzetten? Een betere branding? Het invullen van je vacatures? Of een grotere naamsbekendheid. De keuze van het doel bepaalt de invulling van de content én het kanaal die je gaat gebruiken voor personeelswerving.

Vacatures op Facebook

Wil je Facebook gaan inzetten voor je online marketing recruitment, dan kun je kiezen uit twee manieren van personeelswerving.

Facebook Jobs
Facebook heeft een eigen vacatureplatform gecreëerd met de naam Facebook Jobs. Het biedt Facebook gebruikers vacatures te plaatsen, waarna deze gratis op het ‘jobs’ platform worden getoond Facebook Jobs is vrij nieuw, maar is onder werkgevers en werkzoekenden steeds meer in opkomst. Vacatures die geplaatst zijn, kunnen tevens op je Facebookpagina worden gedeeld. Een groot nadeel aan het gebruik van dit vacatureplatform is de ontbrekende mogelijkheid voor het selecteren van een doelgroep. Hiermee wordt het recruiten van een specifieke doelgroep een stuk lastiger gemaakt.

Facebook adverteren
In tegenstelling tot Facebook Jobs, is het doelgericht bereiken van je doelgroep met Facebook adverteren wél mogelijk. Bij het gebruik van Facebook Ads worden er meerdere categorie met doelgroepen getoond, waar je een keuze uit kunt maken. Bij deze methode van adverteren wordt er door middel van visuals mensen aangesproken en aangezet tot actie. Het biedt jou als onderneming de mogelijkheid aantrekkelijke afbeeldingen of video’s te creëren, en je hiermee onderscheidend te maken van de concurrentie.

Wat maakt je onderneming onderscheidend? Vertel het verhaal!

 

LinkedIn personeelswerving

Ook met LinkedIn heb je de beschikking tot het plaatsen van vacatures. Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om een vacaturepagina volledig in te richten voor jouw vacature en deze te koppelen aan je bedrijfspagina. Ook bestaan er verschillende groepen waarin vacatures worden gedeeld. Je kunt je aansluiten bij deze groep of zelf een groep beginnen. In deze groep kun je vragen stellen aan vakgenoten, interessante posts delen of groepsleden vragen bij het helpen van goed personeel.

LinkedIn adverteren
Adverteren met je vacatures op LinkedIn biedt jouw organisatie ook de mogelijkheid nieuw talent te zoeken. Zo zijn veel werkzoekenden inmiddels actief op LinkedIn en via dit zakelijk platform op zoek naar een nieuwe werkgever. De advertentie op LinkedIn kan volledig op de vacature worden ingericht en middels een aantrekkelijke visual de aandacht trekken. Doordat er specifieke doelgroepen kunnen worden geselecteerd, kun je heel eenvoudig je richten op een desbetreffende doelgroep voor je werving en selectie.

Een goede online marketing loont!

Ben je geïnteresseerd in recruitment marketing en ben je benieuwd welke resultaten het kan opleveren? Cross Internet heeft als online marketing bureau al vele succesvolle personeelswerving campagnes voor klanten mogen verzorgen. Middels data, kennis en ervaring weten wij per case een plan op maat te creëren en deze recruitment campagne vakkundig uit te voeren. Ook voor jou kunnen wij wat betekenen. Cross Internet is jouw partner voor online recruitment marketing en staat voor je klaar met:

Bekijk één van onze recruitment online marketing succesverhalen, zoals Onenine of Van Geleuken Infra, en ontdek zelf de mooie resultaten van recruitment marketing.

Hulp nodig bij jouw recruitment campagne?

Personeelswerving is een belangrijk element om jouw organisatie sterker te maken voor de toekomst en de fundering voor een verdere groei. Dan wil je natuurlijk dat de werving en selectie op de juiste wijze wordt uitgevoerd en je uit de grote vijver kandidaten de beste talenten vist. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Cross Internet staat voor je klaar!

Wij zitten graag met je samen om vrijblijvend te kijken wat de mogelijkheden zijn voor effectieve recruitment marketing strategie voor jouw onderneming. Neem contact met ons op.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Openingstijden Maandag: 08:30 - 17:15 Dinsdag: 08:30 - 17:15 Woensdag: 08:30 - 17:15 Donderdag: 08:30 - 17:15 Vrijdag: 08:30 - 17:15
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.

Niet goed? Geld terug! Wij garanderen nieuwe klanten via jouw website Door onze bewezen aanpak zijn we overtuigd dat ook jouw website beter kan, deze meer bezoekers krijgt en jij nieuwe klanten en omzet genereert!

Uitgebreide garantie info
Wij garanderen meer klanten Klik voor meer informatie 1
1