Hoog scoren in Google met SEO in 2017
Als wereldwijde zoekmachine heeft Google heel veel macht in handen. Iedereen wil hoog scoren in Google en Googles ontwikkelingen worden dan ook op de voet gevolgd door online marketing bedrijven. Alle updates van Google kunnen een website immers ineens onderaan de lijst met zoekresultaten zetten. Er is natuurlijk geen enkel online bedrijf dat hierop zit te wachten. Een bedrijf moet op de eerste pagina staan, wil het gevonden worden op de gebruikte zoekwoorden van de 'Google-aar'. Gebeurt dit niet, dan is de kans nihil dat de potentiële klant 'doorklikt' naar pagina twee.
Mobiele vriendelijkheid of je ligt eruit!
In de eerste helft van 2016 kwam Google met een update waarbij mobiel-onvriendelijke websites enorm werden gestraft. Mobiele vriendelijkheid is al jaren erg belangrijk als je zoekverkeer wilt krijgen en behouden. In 2017 verwacht Google dat gebruikers 75% van de totale online tijd internet via een mobiel apparaat. De update van Google om mobielonvriendelijke websites een tik te verkopen, is dus bedoeld om de Google-klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een mobielonvriendelijke site veroorzaakt namelijk alleen maar irritatie en frustratie. Daarom 'levert' Google deze zoekresultaten niet als eerst aan zijn klanten!
Bij het scoren in Google wordt mobiele vriendelijkheid dus steeds belangrijker. Doe je het goed op de mobiele vriendelijkheidsschaal van Google? Dan werk je jezelf organisch naar boven in de zoekresultaten. Scoor je héél goed, dan kom je op pagina 1 van Google te staan. Maar... is dat in 2017 nog genoeg?
De bezoeker moet door 3 schermen scrollen tot de organische resultaten zichtbaar zijn.
Hoger in Google komen, voor lokale ondernemers
Waar lokale ondernemers het in 2016 nog goed deden, doordat zij perfect konden inspelen op het lokale zoekverkeer, krijgen ze het in 2017 wat moeilijker. Google trekt namelijk de markt naar zich toe.
Google toont allereerst alle betalende klanten en daarna pas de klanten die met hun site het best scoren in Google, op mobiele vriendelijkheid, relevantie, actualiteit en andere factoren die Google gebruikt voor de 'ordening'. Als lokale of kleinere ondernemer zul je dan toch in de buidel moeten tasten als je SEO wilt gebruiken om jouw klantenbestand uit te bouwen.
7 Tips om toch hoog te scoren in Google:
- Onderhoud je website en blijf goed scoren op alle factoren die Google gebruikt voor de ranking. Doe bijvoorbeeld aan linkbuilding en zet SEO in.
- Meld jouw bedrijf grátis aan bij Google Mijn Bedrijf. Tip: Google plaatst de bedrijven die online prominenter aanwezig zijn hoger in deze Google-subranking!
- Profiteer van de kracht van social media.
- Prikkel de bezoekers die jouw website bereiken optimaal.
- Let bij alle pagina's op de gebruiksvriendelijkheid.
- Verkoop via meerdere wegen, zoals via Bol.com.
- Verhoog de conversie in de webshop.
Scoren in Google: de toekomst van SEO
Zonder betaalde advertenties kun je nog uitstekend en hoog scoren in de Google zoekresultaten. Er worden namelijk maximaal 4 betaalde advertenties getoond, gevolgd door maximaal drie Google Mijn Bedrijf-vermeldingen (waartussen je als lokale ondernemer ook kunt staan!). Bevindt jouw bedrijf zich in een nichemarkt, dan kun je toch nog als één van de eerste op het scherm van de mobiele gebruiker komen te staan. Heb je meer concurrenten in jouw markt, dan is het zaak dat je de bezoeker díé op jouw website terecht komt, als echte koning behandelt en service verleent. In 2017 wordt conversieoptimalisatie dus net zo belangrijk als zoekmachine optimalisatie.
Daarom eindigen we deze blog met 3 korte, maar zéér krachtige spreuken die voor magische conversiecijfers zorgen:
- Gebruik call-to-actions
- Zorg voor goede content
- Optimaliseer de techniek van jouw website voor mobiel gebruik