Ga naar hoofdinhoud

Bedrijf promoten in Google: 7 tips

De tijd dat Google alleen een simpele lijst met resultaten uitspuugt zodra je een zoekterm invoert, is al lang voorbij. Tegenwoordig is een Google resultaten pagina bijna hogere wiskunde geworden. Overal staan extra modules, vakjes, vermeldingen en advertenties. Velen hiervan zijn voor bedrijven een interessante kans om extra bezoekers te ontvangen, sales te genereren en beter onder de aandacht van het publiek te komen.

Daantje Daantje Laatst gewijzigd: 08-05-2025
7 tips om jouw bedrijf op google te promoten
Inhoud
  1. Hoe promoot je jouw bedrijf in Google?
  2. 1. Google Ads
  3. Wat kun je zelf doen?
  4. 2. Google shopping
  5. Wat kun je zelf doen?
  6. 3. Google Mijn Bedrijf
  7. Wat kun je zelf doen?
  8. 4. Lokale resultaten
  9. Wat kun je zelf doen?
  10. 5. Rich answer box
  11. Wat kun je zelf doen?
  12. 6. Reguliere organische zoekresultaten
  13. Wat kun je zelf doen?
  14. 7. Rich snippets - Sterretjes in Google
  15. Wat kun je zelf doen?
  16. Samenvatting: Hoe kun je jouw bedrijf promoten in Google?

Hoe promoot je jouw bedrijf in Google?

Wij zetten een aantal van deze mogelijkheden voor je op een rijtje. We richten ons op de mogelijkheden waar sales potentie in zit en waar je als bedrijf voordeel uit kunt halen. Daarbij vermelden we ook meteen wat jezelf kunt doen om vermeldingen te krijgen of hoger in de resultaten terug te komen met jouw bedrijf(swebsite).

1. Google Ads

Sales potentie: Zeer hoog

Een redelijk bekende mogelijkheid om een website te promoten, maar een die we zeker niet mogen vergeten. Advertenties in Google zijn echte sales generators. Ze worden boven of onder de organische zoekresultaten getoond. Waar advertenties voorheen zeer duidelijk te onderscheiden waren van de organische zoekresultaten, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Een advertentie wordt nu slechts door het woord “gesponsord” onderscheiden van de rest. Hierdoor worden advertenties niet meer automatisch overslagen door bezoekers en genereren deze veel kliks. Als de advertenties én de website goed zijn opgebouwd en ingesteld, kun je ook rekenen op flink wat sales.

Er zijn verschillende Ads strategieën waarmee je bijvoorbeeld kunt targeten op zo veel mogelijk klikken naar de website, zoveel mogelijk conversies en zoveel mogelijk naamsbekendheid.

Wat kun je zelf doen?

Het is uiteraard mogelijk om zelf aan de slag te gaan met Google Ads. Het aanmaken van een account kan via Google Ads. Maar wat de doelstelling ook is: een professioneel opgezette Ads strategie mét monitoring / onderhoud zorgt voor de beste ROI. Wij hebben dan ook zeer goede resultaten behaald, met zo laag mogelijke klikkosten. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

2. Google shopping

Sales potentie: Hoog

Ook weer een advertentiedienst van Google. Google Shopping bedient klanten door ze meteen een aantal relevante producten voor te schotelen. Ook dit is dus een sales generator, indien deze goed staat ingesteld. Google Shopping is inmiddels volledig geïntegreerd in SERP-resultaten, ook op mobiel, en met de opkomst van gratis listings (in Google Merchant Center) kunnen bedrijven óók zonder advertentiebudget profiteren.

Wat kun je zelf doen?

Indien je interesse hebt in Google Shopping, kun je contact met ons opnemen. Als jouw bedrijf en product geschikt zijn voor Google Shopping, dan kunnen we samen met jou de de shopping campagne instellen voor een optimaal resultaat.

3. Google Mijn Bedrijf

Sales potentie: Hoog

Onmisbaar voor de promotie van elk bedrijf: een goed opgezette Google Mijn Bedrijf vermelding. Je kunt zelf een soort bedrijfspresentatie maken en op die manier het bedrijf letterlijk goed op de kaart zetten. Deze zogenaamde “knowledge graph” verzamelt informatie over het bedrijf via externe online bronnen. Denk hierbij aan reviews van bijvoorbeeld facebook en beoordelingswebsites zoals Feedback Company en KiyOh. Verder kan men vanaf mobiel meteen bellen door op het telefoonnummer tikken, of een navigatie starten door op het adres te tikken. Handig: als je bedrijf een fysieke bezoeklocatie heeft, dan meet Google zelfs hoe druk het is en geeft dit weer in een handige grafiek.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt dit profiel zelf aanmaken via Google My Business. Geef zoveel mogelijk relevante informatie rondom jouw bedrijf om de vermelding zo compleet mogelijk te maken. Zorg ook voor mooie foto’s én een logo. Heb je nieuws rondom je bedrijf, producten of diensten? Plaats dan ook regelmatig een nieuwsberichtje via My Business. Dit nieuwsbericht wordt in de bedrijfsvermelding onder de aandacht gebracht en help je met je website promoten op Google.

4. Lokale resultaten

Sales potentie: Hoog

Een musthave voor elk bedrijf: een prominent plekje in de lokale zoekresultaten. De lokale resultaten bestaan uit een Google kaartje en daarbij uitgelichte bedrijven. Vaak wordt gedacht dat deze drie bedrijven random worden uitgekozen. Dit is echter niet helemaal waar. Allereerst wordt gekeken naar de locatie van de persoon die zoekt, en ook de beoordeling van het bedrijf wordt meegenomen. Google wil zijn klanten namelijk de hoogst mogelijke kwaliteit leveren.

Wat kun je zelf doen?

Zodra het business account is aangemaakt en ingesteld, is er maar één belangrijke taak: Google reviews. Door veel én goede reviews in Google te verzamelen, zal jouw bedrijf vanzelf hoger in de lokale zoekresultaten verschijnen. Het is wel belangrijk om zoveel mogelijk échte reviews te verzamelen. Vijftig vrienden, verspreid over het hele land, die op één zaterdag allemaal een 5-sterren beoordeling schrijven voor jouw lokale bedrijf, komt niet legitiem over. Google zal hier doorheen prikken.

5. Rich answer box

Sales potentie: Gemiddeld

Een rich answer box is een antwoord dat Google al voor je uitlicht wanneer je een vraag stelt. Dit gaat dus om tekstuele antwoorden op vragen, dus de directe commerciële waarde is misschien niet zo hoog als die van de andere genoemde mogelijkheden. Een rich answer box zorgt echter voor zeer relevant verkeer richting jouw website, waardoor je indirect wel jouw eigen bedrijf promoot. Daarnaast vindt Google de content op je website dusdanig goed dat de zoekmachine jouw content uitlicht op de eerste pagina met zoekresultaten. De SEO waarde van de rich answer box is daarmee dus zeer hoog.

Wat kun je zelf doen?

Er is helaas geen stappenplan om met zekerheid in de rich answer box te komen. Je kunt echter wel iets doen: beantwoord in de content van de website zoveel mogelijk relevante vragen met betrekking tot jouw business. Dit is niet alleen goed voor Google, maar tevens voor de bezoekers. Het beantwoorden van de vragen zorgt uiteindelijk ook voor beter bezoekersgedrag op jouw website, wat uiteindelijk de posities in Google ook ten goede komt.

Overigens is het wel noodzakelijk om een goede, SEO-geoptimaliseerde website te hebben. Gebruik heldere koppen (H2/H3) en korte, duidelijke alinea’s. Pas structured data toe zoals FAQPage of HowTo. Let ook op ‘natuurlijke taal’ en zoekintentie. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op dit gebied? Bekijk ons portfolio of neem meteen contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

6. Reguliere organische zoekresultaten

Sales potentie: Zeer hoog

Ook weer een open deur, maar oh zo belangrijk: wanneer jouw bedrijf hoog in de organische zoekresultaten staat, zal dit méér bezoekers en méér sales opleveren. Meer over SEO lees je hier. Het mooie is dat SEO zorgt voor lange termijn resultaten en dat het eenvoudig tegelijkertijd met hierboven genoemde zaken opgepakt kan worden.

Lees ook onze SEO tips

Wat kun je zelf doen?

Je kunt de website vullen met goede en relevante informatie. Maar ook al ben je goed met internet, SEO is een vak apart. Laten we het vergelijken met een kapper: iedereen kan met een schaar overweg, maar voor het knippen van een nieuwe coupe ga je naar een kapper. Datzelfde raden wij aan met SEO. Wij leggen het graag verder uit in een vrijblijvend persoonlijk gesprek.

7. Rich snippets - Sterretjes in Google

Sales potentie: Zeer hoog

De tijd dat elk zoekresultaat er hetzelfde uit ziet, is voorbij. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om het zoekresultaat te onderscheiden van de concurrent. Dit noemen we rich snippets. Zo worden bij recepten vaker afbeeldingen getoond, iets wat helaas bij de reguliere zoekresultaten niet (meer) kan. Het is echter ook mogelijk om sterretjes in Google te krijgen, zodat meteen visueel zichtbaar is hoe jouw bedrijf beoordeeld is. Je kunt je voorstellen dat men eerder op een resultaat klikt waar een goede beoordeling bij staat, dan een gelijksoortig resultaat waar géén beoordeling bij staat.

Wat kun je zelf doen?

Als je zorgt voor de positieve reviews, kun je de rich data laten inbouwen in jouw website. Daarvoor kun je terecht bij de webbouwer. Dit is een goede manier om je website extra te promoten op Google.

Samenvatting: Hoe kun je jouw bedrijf promoten in Google?

  • Ads en Google Shopping zijn beide echte sales generators. Deze kun je het beste door een professional laten instellen en monitoren voor een optimale ROI.
  • Maak een Google My Business profiel aan en vul deze met zoveel mogelijk relevante informatie en foto’s van jouw bedrijf.
  • Boost je positie in de lokale zoekresultaten door positieve Google reviews te verzamelen.
  • Voorzie de website van goede content en beantwoord veelgestelde vragen zodat Google je antwoord (en website) misschien in een rich answer box boven in Google zal plaatsen.
  • Laat jouw website optimaliseren voor zoekmachines zodat je hoger in de organische zoekresultaten komt te staan.
  • Verzamel positieve reviews op verschillende (externe) kanalen en laat de reviewscore als rich data in de website plaatsen door een professioneel webbureau.
Daantje DaantjeLaatst gewijzigd: 08-05-2025
Meer lezen
Online webbureau Communicatiebureau Marketing communicatie bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Limburg Online marketing bureau Breda Online marketing bureau Eindhoven Online marketing Online marketing Google optimalisatie Copywriting Content specialist Online adverteren Social media uitbesteden Restaurant marketing AI marketing Bol marketing Bol adverteren SEO bureau Linkbuilding bureau Google Ads bureau Grafisch bureau Software ontwikkeling bureau Softwarebedrijf API koppeling laten maken Laravel webapplicatie laten maken Website optimalisatie Website optimalisatie Website laten maken Limburg Website laten maken Budel Website laten maken Breda Website laten maken Eindhoven Website laten maken Helmond Website laten maken Heythuysen Website laten maken in Maastricht Website laten maken Maasgouw Website laten maken Nijmegen Website laten maken Ospel Website laten maken Roermond Website laten maken Sittard Website laten maken Someren Website laten maken Stramproy Website laten maken in Tilburg Website laten maken Weert Maatwerk website Maatwerk website Webdesign Asten Webdesign Boxmeer Webdesign Brunssum Webdesign Heerlen Webdesign Kerkrade Webdesign Venray Webdesign Veldhoven Webdesign Veghel Online promotie MKB internet advies
Cookies op Cross Internet Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hieronder weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.
Accepteren Weigeren