Ga naar hoofdinhoud

Omnichannel marketing: wat is het en hoe werkt het? 

Na de bekende varianten multichannel en cross-channel, is inmiddels ook omnichannel marketing een onmisbare strategie. Maar wat is dit eigenlijk? Waarschijnlijk ken je het wel: je staat in een winkel en bent op zoek naar een bepaald artikel. Toch ben je benieuwd naar wat andere aanbieders voor prijzen hanteren, dus zoek je (online) verder. Om deze klant wél over de streep te trekken, kun je inspelen op de bezoekers door meer interactieve communicatie in te zetten. Dit noemen we omnichannel strategie!

Daantje Daantje Laatst gewijzigd: 12-08-2025
omnichannel marketing
Inhoud
  1. Leer je klanten kennen en ga klantgericht te werk!
  2. Customer profiling
  3. Slimmere klantinzichten met AI en first-party data
  4. Creëer een consistente merkbeleving
  5. Op alle kanalen aanwezig zijn waar de klant ook is!
  6. Quick wins op het gebied van omnichannel marketing
  7. Omnichannel marketing samengevat
  8. Begin met een goede basis

Het is bewezen dat omnichannel een werkende strategie is in de verkoopbranche en dan met name voor webshops. We leven namelijk in een wereld waar de keuze groot is en waar vergelijken een dagelijkse bezigheid wordt. Sinds de online markt de verkoopwereld heeft veroverd, is het lastig om als fysieke winkel het hoofd boven water te houden. Daarbij hebben consumenten steeds meer eisen bij het kopen van een product of bij het afnemen van een dienst. Het draait vandaag de dag namelijk om het gehele plaatje! Om jouw (web)winkel ‘omnichannel proof’ te maken, hebben we een aantal tips.

Leer je klanten kennen en ga klantgericht te werk!

Het is geen kwestie van jouw producten of diensten beschikbaar stellen. Ze moeten de klant namelijk bereiken op het moment dat deze ze nodig heeft. De klant is koning is méér van toepassing dan ooit. Reden? Er is ontzettend veel keus, dus als jij het niet doet, doet jouw concurrent het. Alle processen in het bedrijf moeten klantgericht worden ingesteld. Hoe je dit doet? Door jouw klant door en door te kennen. Hoe winkelen zij? Hoe kiezen zij een product of dienst? Waar zoeken ze informatie? Hoe verloopt hun koopproces? Customer profiling is essentieel voor omnichannel marketing!

Customer profiling

Leuk: zo’n uitgebreid profiel van de potentiële koper, maar hoe regel je dit? Door over de juiste systemen te beschikken, wordt er online een profiel gemaakt op basis van bijvoorbeeld (koop)gedrag. Koopt jouw klant bijvoorbeeld hardloopschoenen in de winkel? Laat ze een klantenpas aanmaken voor bijvoorbeeld extra voordeel aan de kassa. Deze pas zit gekoppeld aan een klantenprofiel. Aankopen worden vervolgens opgeslagen in dit profiel, samen met eventuele online aankopen. Hierdoor krijg je als ondernemer een zeer goed beeld van de klant en kun je deze benaderen omnichannel marketing met specifieke aanbiedingen die de kans op conversie verhogen.

Slimmere klantinzichten met AI en first-party data

Moderne omnichannel marketing draait niet alleen om aanwezig zijn op alle kanalen, maar ook om slim inspelen op klantgedrag. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) en geavanceerde data-analyse kun je als bedrijf veel gerichter communiceren. Denk aan real-time aanbevelingen in je webshop op basis van eerder klik- of koopgedrag, of gepersonaliseerde e-mails die aansluiten op iemands laatste aankoop. In plaats van afhankelijk te zijn van cookies van derden, ligt de focus steeds meer op first-party data (zoals aankoopgeschiedenis, nieuwsbriefinteracties of loyaltypunten) en zelfs zero-party data: gegevens die de klant zélf deelt, bijvoorbeeld via voorkeuren of quizjes. Door deze data te combineren in één klantprofiel, kun je met omnichannel marketing écht relevant zijn op het juiste moment.

Creëer een consistente merkbeleving

Door omnichannel marketing toe te passen in jouw bedrijf, kun je een consistente merkbeleving creëren. Een huisstijl die overal terugkomt, zorgt namelijk voor herkenning. Kies dus voor een unieke visuele uitstraling van jouw onderneming, zowel fysiek als online. Het bestellen op een webshop moet immers een meerwaarde zijn voor het product. Opvallend is dat veel websites nog een andere uitstraling hebben dan de winkel of het bedrijf. Hiermee verlies je niet alleen vertrouwen van de consument, maar is de kans groter dat je omzet misloopt.

We moeten er rekening mee houden dat het kopen van een product of het aanschaffen van een dienst niet meer zo als vroeger gaat

Op alle kanalen aanwezig zijn waar de klant ook is!

Omnichannel staat letterlijk voor “alle kanalen”. Oftewel: het is de bedoeling dat je als bedrijf op alle kanalen aanwezig bent waar de klant ook te vinden is. De belangrijkste kanalen zijn:

  • Een fysieke winkel
  • Webshop of website
  • Social media
  • E-mail (via bijv. nieuwsbrieven)
  • Mobiel (via bijv. een app)
  • Pick-up points
  • Telefoon & whatsapp
  • Chat via webshop/website

Het draait uiteindelijk allemaal om het gemak van de klant. Deze moet snel aan de benodigde informatie kunnen komen wanneer hij of zij deze nodig heeft. Als de klant via een simpel Whatsappje een vraag kan stellen over een dienst of product, dan heeft dit de voorkeur boven een lang en ingewikkeld contactformulier invullen of zelfs naar een fysieke winkel rijden om het antwoord te krijgen.

Quick wins op het gebied van omnichannel marketing

Je hoeft niet per se in het bezit te zijn van een fysieke winkel om omnichannel marketing in te zetten. Ook bij shops die alleen online opereren kan omnichannel marketing een stap in de goede richting zijn. Enkele praktische voorbeelden die je op weg kunnen helpen:

  1. Social media als klantenservice. Een klantenservice die alleen per mail bereikbaar is, is achterhaald. Tegenwoordig wordt customer service op tal van kanalen verwacht. Een grote speler is social media. De hashtag #jouwbedrijfsnaam dien je in de gaten te houden om adequaat te kunnen reageren op klachten of complimenten via social media.
  2. Virtual reality. verkoop je bijvoorbeeld lampen? Middels een app kun je jouw lampen meteen in de woonkamer van de potentiële koper plaatsen. Zo krijgt de potentiële koper een beter beeld van jouw product en heb je meer kans op een verkoop.
  3. Shop in shop. Er zijn verschillende manieren om als webshop jouw producten fysiek te promoten. Zo kun je als schoenenwebshop een samenwerking aangaan met (populaire) kledingwinkels door de paspoppen in de winkel jouw schoenen aan te trekken. Middens een QR code kunnen klanten van de kledingwinkel meteen de schoenen online bestellen.

Omnichannel marketing samengevat

  • De klant staat centraal en alle processen en communicatie dienen om de klant te draaien. Het vertrouwen van de klant in jouw bedrijf is de sleutel tot succes.
  • Customer profiling is essentieel: wie zijn jouw klanten precies? Zaken als leeftijd en geslacht zijn een goede basis. Maar leer ook het koopproces en de interesses van de klant. Welke producten heeft de klant gekocht? Hoe zoeken klanten naar de producten die jij aanbiedt? Allemaal zaken om terug te laten komen.
  • Wees consistent in jouw merkbeleving: zorg dat het bedrijf herkenbaar is op alle denkbare kanalen. Een goede huisstijl is key.
  • Omnichannel staat letterlijk voor “alle kanalen”. Wees dus aanwezig waar de klant ook aanwezig is. De belangrijkste kanalen zijn de fysieke winkel, webshop/website, social media, mobiele telefoon, pick-up points en een online chat.

Begin met een goede basis

De basis van omnichannel marketing is een goed en solide systeem waar je alles mee in de gaten kunt houden. Dat kan Cross Internet voor jou verzorgen. Heb je interesse in een ERP of CMS systeem waarmee je omnichannel marketing kunt toepassen? Neem dan vrijblijvend contact op met Cross Internet.

Contact opnemen

Daantje DaantjeLaatst gewijzigd: 12-08-2025
Meer lezen
Online webbureau Communicatiebureau Marketing communicatie bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Limburg Online marketing bureau Breda Online marketing bureau Eindhoven Online marketing Online marketing Google optimalisatie Copywriting Content specialist Online adverteren Social media uitbesteden Restaurant marketing AI marketing Bol marketing Bol adverteren SEO bureau Linkbuilding bureau Google Ads bureau Grafisch bureau Software ontwikkeling bureau Softwarebedrijf API koppeling laten maken Laravel webapplicatie laten maken Website optimalisatie Website optimalisatie Website laten maken Limburg Website laten maken Budel Website laten maken Breda Website laten maken Eindhoven Website laten maken Helmond Website laten maken Heythuysen Website laten maken in Maastricht Website laten maken Maasgouw Website laten maken Nijmegen Website laten maken Ospel Website laten maken Roermond Website laten maken Sittard Website laten maken Someren Website laten maken Stramproy Website laten maken in Tilburg Website laten maken Weert Maatwerk website Maatwerk website Webdesign Asten Webdesign Boxmeer Webdesign Brunssum Webdesign Deurne Webdesign Heerlen Webdesign Kerkrade Webdesign Venray Webdesign Veldhoven Webdesign Veghel Online promotie MKB internet advies Klanten werven Bovenaan in Google
Cookies op Cross Internet Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hieronder weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.
Accepteren Weigeren