Ga naar hoofdinhoud

Conversie verhogen van jouw webshop: 10 tips

Webshop conversie is alles voor een webwinkel. Conversie betekent klanten en dus ook meer omzet en succes. Wil jij de conversie verhogen van je webshop? Wil jij zogenaamde “schijnwinkelaars”, potentiële klanten die hun aankoop niet afronden, omzetten in kopende en tevreden klanten? Lees dan verder en gebruik de 10 tips om dit te bewerkstelligen.

Floor Floor Laatst gewijzigd: 01-09-2025
verhoog je webshop conversies
Inhoud
  1. Webshop conversie optimalisatie
  2. 10 tips om de conversie van je webshop te verhogen
  3. Jouw webshop conversie verbeteren

Webshop conversie optimalisatie

Met een aantal eenvoudige tips kun je snel en effectief de conversie verhogen van je webshop. Conversie optimalisatie van jouw webshop betekent dat van de bezoekers in je webshop meer bezoekers overgaan tot het werkelijk kopen van een product. Gaat nu bijvoorbeeld 1% van jouw bezoekers over tot een aankoop, dan kun je met conversie optimalisatie in jouw webshop 2 of 3% van de bezoekers omzetten in kopende klanten. Naast de conversie verhogen in de webshop kun je ook het gemiddelde aankoopbedrag van jouw klanten verhogen. Zo haal je optimaal resultaat uit je bezoekers én klanten.

10 tips om de conversie van je webshop te verhogen

Gebruik deze 10 eenvoudige tips om de conversie van je webshop te verhogen:

  1. Geef klanten persoonlijke korting
    Sommige bezoekers vullen hun winkelwagentje, maar ronden de bestelling niet af. Zonde, want deze groep is vaak wél geïnteresseerd. Door hen een persoonlijke korting aan te bieden (bijvoorbeeld via een pop-up of e-mail), geef je ze net dat extra duwtje.
  2. Geef klanten een second chance
    Klanten kunnen soms urenlang rondneuzen in jouw webshop. Door tijdgebrek of tussentijdse afleidingen sluiten ze echter soms de pagina af. De artikelen die in hun winkelwagen staan klikken ze hiermee automatisch weg. Second chance is een oplossing hiervoor. Het geeft klanten, die hun bestelling om welke reden dan ook verbreken of annuleren, een tweede kans. Ze krijgen een e-mail met daarin een link die leidt naar het winkelwagentje met hun gekozen producten. Zo kunnen ze alsnog hun producten afrekenen door het betaalproces alsnog te doorlopen en af te ronden. De klant krijgt een tweede kans en jouw webshop ook!
  3. Kies voor een unieke webshop met maatwerk
    Conversie verhogen in je webshop begint bij een unieke webshop met maatwerk. Waarom? Maatwerk maakt het mogelijk dat de webshop volledig aansluit bij de wensen van de klant. Jij spreekt met je design, huisstijl en navigatie jouw doelgroep aan en het maatwerk richt zich ook exact op jouw doelgroep. Is je doelgroep jong en hip en heb je een webshop met mode? Dan is het maatwerk strak en snel, net zoals de vormgeving. Verkoop je computers en andere apparatuur? Dan geeft maatwerk de mogelijkheid om alle technische specificaties van jouw producten zichtbaar te maken en is er eventueel een optie om producten met elkaar te vergelijken. Met maatwerk is alles mogelijk in een webshop. De webshop is uniek en passend bij je doelgroep. Je wilt immers de doelgroep prikkelen tot aankopen!
  4. Gebruik positieve benamingen in productteksten
    Volgens neuromarketeers werkt het veel beter om tekst een positieve flow te geven. Positieve woorden voorkomen namelijk dat lezers ‘schrikken’. Positieve woorden zijn woorden als ‘goed’ en ‘comfortabel’, maar ook woorden als ‘betalen’ en ‘vermijden’. Je benadrukt namelijk iets in de positieve zin in plaats van het negatieve van woorden te benadrukken, zoals je bij ’niet’, ‘ongemakkelijk’, ‘weinig’ en ‘geen’ doet. Bij productteksten prikkel je de kijker dus meer met positieve woorden. ‘Gratis verzending’ werkt een stuk beter dan ‘Geen verzendkosten’.
  5. Spreek de klant direct aan
    Je vult het gemis van direct contact met werknemers een beetje op door jouw klant direct aan te spreken. Of je de klant nu met ‘je’ of ‘u’ aanspreekt, je doet het op een wijze waardoor de klant zich direct voelt aangesproken. Bijvoorbeeld: "Wil je een winstgevende en unieke website?". Zo zal een klant eerder verder lezen, doordat de aandacht geprikkeld blijft door je aan te spreken. De kans dat de klant overgaat tot een aankoop groeit hierdoor en dat draagt bij aan de conversie optimalisatie van je webshop.
  6. Pas de tone of voice aan op de doelgroep
    De webshop conversie verbeter je door de klant direct aan te spreken. Mits je kiest voor de juiste tone of voice. Een jongere, meer open-minded doelgroep voelt zich juist aangesproken bij een meer informele tone of voice. Een oudere professional wil liever worden aangesproken door ‘u’ als het om zaken gaat. Pas je tone of voice aan om de klant zo optimaal te prikkelen en ’tevreden te houden’ met je content.
  7. Voorzie artikelen van een uitgebreide productomschrijving
    Less is more gaat niet altijd op als het om conversie optimalisatie van webshops gaat. Leesgemak en gebruiksgemak worden verhoogd als teksten kort en bondig zijn, maar productomschrijvingen dienen wel de lezer van alle nodige informatie te voorzien. Je hebt in jouw webshop immers geen werknemers die klanten te woord kunnen staan bij vragen of klanten kunnen overtuigen van de voordelen van een product of dienst. Met een uitgebreide, maar tevens compacte en prettig leesbare productomschrijving, worden alle vragen van de klant beantwoord. Onduidelijkheid staat een aankoop niet meer in de weg.
  8. Wees direct duidelijk over kosten en betaalwijzen
    Net als de uitgebreide productomschrijving wil een klant direct duidelijkheid hebben over de kosten en betaalwijzen. Draai er niet omheen en maak dit direct duidelijk. De kans dat een bezoeker doorgaat in het bestelproces groeit als je alle informatie duidelijk en openlijk weergeeft.
  9. Zorg voor een overzichtelijk afrekenproces
    Daadwerkelijk bestellen gebeurt bij het afrekenen. Net als duidelijkheid over kosten en betaalwijzen wil de klant een overzichtelijk afrekenproces. Is dat onduidelijk? Dan weet de klant bijvoorbeeld niet hoelang het nog duurt voor deze zijn of haar bestelling kan plaatsen en weet hij of zij ook niet of er nog andere ‘bijkomende kosten’ op het eind ineens erbij komen. Gevolg: de klant klikt weg. Dus, maak het afrekenproces overzichtelijk om de conversie van je webshop te verhogen. Let hierbij ook op hoe het proces er op mobiel uitziet.
  10. Gebruik een ‘keep cart alive’-functie
    De ‘keep cart alive’-functie vereenvoudigt het bestelproces. Bijvoorbeeld wanneer een klant al in het afrekenproces zit, maar toch nog even teruggaat naar de webwinkel om nog iets uit te zoeken. De gevulde winkelwagen blijft dan intact.

Jouw webshop conversie verbeteren

Wil jij jouw webshop conversie verbeteren? Laat de conversie-specialisten van Cross Internet dit voor je regelen. Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om de conversie van de webshop snel te verbeteren zodat je  jezelf kunt richten op de core business. Neem daarom direct contact op en neem eventueel een kijkje in ons portfolio met tevreden klanten die wij ook hebben geholpen.

Floor FloorLaatst gewijzigd: 01-09-2025
Meer lezen
Online webbureau Communicatiebureau Marketing communicatie bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Online marketing bureau Limburg Online marketing bureau Breda Online marketing bureau Eindhoven Online marketing Online marketing Google optimalisatie Copywriting Content specialist Online adverteren Social media uitbesteden Restaurant marketing AI marketing Bol marketing Bol adverteren SEO bureau Linkbuilding bureau Google Ads bureau Grafisch bureau Software ontwikkeling bureau Softwarebedrijf API koppeling laten maken Laravel webapplicatie laten maken Website optimalisatie Website optimalisatie Website laten maken Limburg Website laten maken Budel Website laten maken Breda Website laten maken Eindhoven Website laten maken Helmond Website laten maken Heythuysen Website laten maken in Maastricht Website laten maken Maasgouw Website laten maken Nijmegen Website laten maken Ospel Website laten maken Roermond Website laten maken Sittard Website laten maken Someren Website laten maken Stramproy Website laten maken in Tilburg Website laten maken Weert Maatwerk website Maatwerk website Webdesign Asten Webdesign Boxmeer Webdesign Brunssum Webdesign Deurne Webdesign Heerlen Webdesign Kerkrade Webdesign Venray Webdesign Veldhoven Webdesign Veghel Online promotie MKB internet advies
Cookies op Cross Internet Cross Internet gebruikt zowel functionele als analytische cookies. Hierdoor kan de website goed functioneren en worden bezoeken op de website goed gemeten. Daarnaast kunnen er marketingcookies worden geplaatst als je deze accepteert. Met marketingcookies kunnen wij de ervaring op onze website persoonlijker en meer gestroomlijnd maken. We kunnen je namelijk nuttige advertenties laten zien en zo je ervaring persoonlijker maken. Liever toch geen marketingcookies? Dan kun je deze hieronder weigeren. We plaatsen dan enkel het standaardpakket van functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.
Accepteren Weigeren