Winacties op Facebook: alles wat je moet weten
Voor bedrijven biedt Facebook enorm veel mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken. Een populaire manier om dit te doen is door middel van een winactie op Facebook. Je ziet ze vast regelmatig voorbij komen: “Like, deel en win!” of andere soorten van winacties die bedrijven inzetten om hun merk te promoten. De vraag is alleen: mag dit eigenlijk wel volgens de regels van Facebook? En is het wel de meest effectieve manier om je doel te bereiken?
- Wat zeggen de regels over Facebook winacties?
- Hoe werkt Facebook?
- Meer likes en volgers zijn beter, klopt dat?
- Focus op kwalitatieve volgers
- Facebook winacties: wel of niet doen?
- Sneller meer likes zonder winacties?
- Advertenties
- Remarketing
- Facebook marketing strategie
Wat zeggen de regels over Facebook winacties?
Hoewel het populair is om via Facebook winacties te organiseren, stelt Facebook duidelijk dat het officieel niet is toegestaan om gebruik te maken van de platform functionaliteiten voor promoties, zoals het vragen om je pagina te liken of het bericht te delen. Dit betekent dat een like, deel en win actie in feite in strijd is met de richtlijnen van Facebook.
Facebook heeft deze regels ingesteld om misbruik te voorkomen en ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring niet wordt verstoord door ongevraagde promoties. Het platform wil niet dat bedrijven of merken onterecht gebruik maken van hun tools voor commerciële doeleinden. Als Facebook besluit dat een winactie Facebook regels overtreedt, kan het leiden tot het zonder waarschuwing vooraf verwijderen van je bedrijfspagina.
Hoe werkt Facebook?
Het algoritme van Facebook speelt een grote rol in het succes van je berichten, inclusief winacties op Facebook. Hoewel je wellicht denkt dat een winactie automatisch zorgt voor meer zichtbaarheid, kan het eigenlijk jouw bereik schaden.
Stel, jouw bedrijfspagina heeft 1000 volgers. Het is niet zo dat al deze volgers jouw bericht zien zodra je het plaatst. Facebook gebruikt namelijk een algoritme dat bepaalt wie welk bericht te zien krijgt. Het werkt als volgt:
- Het bericht wordt eerst getoond aan een selecte groep van je volgers, bijvoorbeeld zo’n 100 mensen. Facebook kijkt vervolgens naar de interacties van deze mensen. Liken ze het bericht? Reageren ze erop? Delen ze het? Hoe actiever de interactie, hoe beter Facebook het bericht vindt.
- Als er veel positieve interacties zijn, toont Facebook het bericht aan een grotere groep volgers. Hoe meer interactie, hoe groter het bereik.
- Als de interacties bijzonder goed zijn, wordt het bericht zelfs buiten jouw volgers getoond en kan het viraal gaan.
Dit betekent dat een winactie Facebook die niet goed wordt ontvangen of te veel gebruik maakt van onwenselijke tactieken, zoals “like en win”, kan leiden tot minder bereik en een slechtere zichtbaarheid op het platform. Het is dus belangrijk om strategieën te gebruiken die zowel voldoen aan de Facebook regels als de betrokkenheid van de doelgroep stimuleren.
Meer likes en volgers zijn beter, klopt dat?
Je zou kunnen denken dat meer likes en volgers altijd beter zijn. Echter, het hebben van veel likes is niet altijd een garantie voor succes. Het grootste nadeel van Facebook winacties is dat de likes vaak komen van mensen die niet per se geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, product of dienst. Ze liken simpelweg omdat ze kans maken op een prijs.
Hoewel deze like, deel en win acties in eerste instantie zorgen voor veel interactie, is de kans groot dat zodra de winactie voorbij is, deze nieuwe volgers geen enkele interactie meer vertonen met je bedrijfspagina. Je zult merken dat berichten die je na de winactie plaatst, een veel lager organisch bereik hebben. Dit betekent dat een pagina met duizenden volgers vaak veel minder bereik heeft dan een pagina met bijvoorbeeld 500 geïnteresseerde volgers. Kwalitatieve volgers, die daadwerkelijk betrokken zijn bij jouw merk, zorgen ervoor dat jouw berichten langer zichtbaar blijven en betere resultaten opleveren. Het aantrekken van ongeïnteresseerde likers kan je dus op de lange termijn meer schade dan goed doen.
Focus op kwalitatieve volgers
Hoewel Facebook winacties dus niet altijd de ideale manier zijn om je merk te laten groeien, zijn er zeker voordelen aan het organiseren van een winactie. De grootste voordelen zijn de snelheid en de lage kosten waarmee je nieuwe volgers kunt aantrekken. Door de voorwaarden van de winactie Facebook te koppelen aan acties zoals het liken en delen van het bericht, creëer je veel interactie, wat kan leiden tot een groter bereik. De kwaliteit van je volgers is uiteindelijk belangrijker dan de kwantiteit.
De kwaliteit van je volgers is belangrijker dan de kwantiteit.
Bij een goed uitgevoerde winactie op Facebook kun je bijvoorbeeld je marketingboodschap verpakken in de actie. Hierdoor wordt niet alleen de prijs verspreid, maar ook jouw merk. Als de prijs aantrekkelijk genoeg is en relevant voor je doelgroep, zullen de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst de actie volgen. Dit betekent dat je, ondanks dat je winacties organiseert, in staat bent om een grotere betrokkenheid te creëren bij de juiste doelgroep. Het draait hierbij om het aantrekken van volgers die de moeite waard zijn en die zullen blijven reageren op je berichten, ook na de actie.
Facebook winacties: wel of niet doen?
De vraag die uiteindelijk altijd opkomt is: moet je wel of geen winactie op Facebook organiseren? Het antwoord hangt af van je doelstellingen en de manier waarop je Facebook wilt inzetten. Als je doel is om Facebook organisch te gebruiken als lead- of salesgenerator, dan is het verstandig om Facebook winacties te vermijden.
Als je doel is om vooral naamsbekendheid te vergroten en een breed publiek te bereiken, dan kan een winactie op Facebook een interessante strategie zijn. Je krijgt snel veel zichtbaarheid, wat vooral handig is als je je merk onder de aandacht wil brengen van zoveel mogelijk mensen. Houd er wel rekening mee dat je regelmatig winacties moet blijven organiseren om het bereik hoog te houden en om de likers ‘tevreden’ te stellen. Zonder nieuwe acties zal je bereik snel weer afnemen.
Sneller meer likes zonder winacties?
Je hoeft niet altijd een winactie op Facebook te organiseren om snel meer likes en volgers te krijgen. Er zijn verschillende manieren om op een gerichte manier meer geïnteresseerde likes te genereren voor je bedrijfspagina. Twee van de snelste en meest effectieve manieren om dit te doen, zijn advertenties en remarketing.
Advertenties
Met Facebook adverteren kun je je boodschap direct richten op mensen die waarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst. Door advertenties zo in te stellen dat ze specifiek getoond worden aan je doelgroep, kun je nieuwe volgers aantrekken die echt betrokken zijn bij wat je aanbiedt. Door ook regelmatig kwalitatieve content te posten die aansluit bij de interesses van je doelgroep, kun je het aantal likes op je pagina gestaag laten toenemen.
Remarketing
Een andere slimme manier om nieuwe volgers te verkrijgen, is door gebruik te maken van remarketing. Dit houdt in dat je potentiële klanten die je website al hebben bezocht opnieuw benadert met een advertentie waarin ze uitgenodigd worden om je Facebookpagina te liken. Omdat deze mensen al interactie met je bedrijf hebben gehad, is de kans groot dat ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dit maakt remarketing tot een uiterst gerichte en effectieve manier om je Facebook-pagina snel te laten groeien zonder een winactie Facebook te organiseren.
Facebook marketing strategie
Een goede strategie is de basis van alles wat je doet op Facebook, ongeacht of je aan de slag gaat met een winactie via Facebook of het aantrekken van nieuwe volgers via advertenties. Je strategie moet afgestemd zijn op je bedrijf, product, doelen en budget, zodat je het meeste uit je aanwezigheid op het platform kunt halen.
Wij helpen je graag om een Facebook marketingstrategie te ontwikkelen die past bij jouw specifieke situatie. Of het nu gaat om het opzetten van gerichte advertenties, het ontwikkelen van waardevolle content of het strategisch inzetten van winacties op Facebook, wij zorgen ervoor dat je de juiste keuzes maakt om jouw bedrijf online te laten groeien. Het belangrijkste is dat je consistent en doelgericht blijft werken aan je online aanwezigheid, zodat je het meeste uit je Facebookpagina haalt.