04 Apr 2019 7 veelvoorkomende online scams

Cybercriminaliteit bestaat nog steeds. Deze vorm van criminaliteit neemt zelfs alsmaar toe met de groei van het wereldwijde web. Natuurlijk trapt u er niet snel in als u een e-mail krijgt van een bank met de vraag om 'even in te loggen' of uw pincode in te vullen voor een zogenaamde update van uw gegevens. De manieren waarop cybercriminelen uw gegevens weten te ontfutselen, nemen echter toe en scamberichten worden steeds moeilijker van echte berichten te onderscheiden. Waak voor deze 7 veelvoorkomende online scams en bescherm uw computer, (bank)gegevens en bedrijf.

1) Domeinnaam kopen of verlengen
2) Spookfacturen / aanmaningen
3) "Gratis" boost voor uw website
4) "We proberen uw pakket te bezorgen"
5) Bank spam
6) Openstaande factuur-mail met virus
7) Uw e-mailaccount is gehackt

 

1) Domeinnaam kopen of verlengen

Wanneer u over een domeinnaam beschikt, dan bent u een perfect slachtoffer voor cybercriminelen. Waar uw domeinnaam ook geregeld is, u zult nooit uw domeinnaam via een e-mailbericht hoeven te verlengen. Ook hoeft u geen eerlijke e-mail of telefoontje te verwachten van een aanbieder met 'de tip om een domeinnaam te kopen vóór uw concurrent dit doet'.

Voorbeeld scam-telefoontje: "Uw concurrent staat op het punt om adviesbureaujanssen.com te registreren, maar aangezien u .nl in bezit heeft, bellen we u eerst of u de .com wellicht ook wilt hebben"

Nepbedrijven gebruiken deze manier van scammen omdat het niet heel verontrustend is. U bepaalt uiteindelijk namelijk zelf of u de domeinnaam wilt kopen of niet. Wel wordt bij dit soort telefoontjes of mails de nadruk gelegd op de spoed die erachter zit. Met andere woorden: ze zullen u pushen om meteen toe te zeggen om de domeinnaam te kopen, uiteraard voor een veel hoger bedrag dan nodig is. U krijgt niet de kans om rustig na te denken en dat is het sluwe achter deze actie. Onze boodschap: trap er niet in.

Mocht u bang zijn dat uw topconcurrent met "uw" domeinnaam er vandoor gaat: Google ziet dat u het legitieme bedrijf heeft met die naam. Daarnaast beschikt de "nieuwe" domeinnaam niet over de goede contactgegevens, zijn er geen gekoppelde online profielen en heeft het geen goede 'domeinleeftijd'. Kortom: uw bedrijf zal voorrang hebben in de zoekresultaten.

2) Spookfacturen / aanmaningen

Het is een scam die reeds vele jaren wordt gebruikt, maar ze worden steeds minder gemakkelijk om van echt te onderscheiden. Momenteel gaan er bijvoorbeeld een aantal spookfacturen rond welke onder de bedrijfsnaam Web Registraties Nederland worden verstuurd. Het bericht is simpel: Het is een mail wat betreft de verlenging van uw domeinnaam. Kort en krachtig, met in de bijlage een niet-van-echt te onderscheiden factuur. Deze facturen zien er zo ontzetttend legitiem uit dat het logisch is dat u twijfelt. Betaal deze factuur niet! 

Spookfactuur nepfactuur

Waaraan u kunt zien dat deze factuur op z'n minst discutabel is? Het IBAN begint vaak niet met NL, maar met twee andere letters. Dit betekent dat het bankrekeningnummer buitenlands is.

Ontvangt u een factuur of aanmaning op het gebied van webdiensten of domeinnamen waarvan u niet zeker weet of deze legitiem is? Neem contact met ons op. Wij controleren het graag voor u.

3) “Gratis” boost voor uw website

Naast mails over uw domeinnaam verlengen, kunt u met een eigen website of webwinkel ook mails krijgen om uw website te boosten. U krijgt dan een mailtje waarin staat hoe u scoort in Google. In deze mail wordt tevens gezegd dat u beter kunt scoren in de belangrijke zoekmachine. Dat kan met zoekmachine geoptimaliseerde content natuurlijk wel, maar de verzender van deze e-mails is erop uit om u op te lichten. U zou zonder wijzigingen aan of op uw site binnen enkele weken bovenaan in Google staan. Ons advies: negeer dit bericht, want dit kan uw domein en uw posities in Google flink schade toebrengen. Uw website wordt namelijk veelal vernoemd op allerlei spamwebsites. U krijgt in korte tijd een flink aantal spamlinks. Dit kan voor een korte opleving zorgen, maar de algoritmes van Google herkennen spamwebsites die geen nut hebben en daar scoort u op termijn juist géén punten mee. Althans, niet in positieve zin. U krijgt natuurlijk wel behoorlijk wat strafpunten van Google en andere zoekmachines. Uw website zal door de boost dus juist slechter scoren. Om dit te herstellen, bent u zo een aantal maanden verder.

Wilt u wel graag online beter scoren en meer verkeer op uw website krijgen en/of hogere conversies behalen? Schakel dan een deskundige partij in die weet hoe online marketing volgens de laatste Google-updates werkt.

4) “We proberen uw pakket te bezorgen”

Deze phishing e-mailberichten worden veel verstuurd. Ook zonder online bedrijf kunt u deze mails krijgen. Dus, breng uw familie en vrienden ook op de hoogte van deze manier van phishing.

Wat staat er in dergelijke pakket-phishing e-mailberichten? Post NL of een andere pakketdienst heeft geprobeerd uw pakket te bezorgen. U was echter niet thuis. Soms wordt vermeld dat u binnen een aantal dagen het pakket in ontvangst moet nemen, omdat het anders geld kost om uw pakket in bewaring te houden. Het bericht bevat verder een zogenaamde track and trace-link waarop u kunt klikken om de gegevens in te zien of de bezorgdatum te wijzigen. Heeft u niets besteld en verwacht u geen pakketje? Dan is de kans erg groot dat dit een spambericht is.

Klik niet op de link en open de bijlage niet. Check eerst het e-mailadres: wanneer achter de @ gewoon de website van het postbedrijf staat (bijvoorbeeld noreply@postnl.nl), dan zit u goed. Is het zoiets als pakketzendingen.postnl-mail@versatel.nl, postnl.bezorging@sumur.nl of dergelijks? Dan is het bericht niet afkomstig van Post NL zelf.

Hoe gaat u ermee om?

  1. Klik niet op de link of bijlage
  2. Verwijder het bericht

Heeft u per ongeluk toch op de link of bijlage geklikt? Dan is er mogelijk een programma op uw computer geïnstalleerd. Dit programma kan bovenaan de lijst van op uw computer geïnstalleerde programma's staan. Deze kunt u vinden via het Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Programma's en onderdelen. U kunt het programma aanvinken, wijzigen en het virus/de spam verwijderen. Soms is het bij virusprogramma's niet mogelijk om het programma via deze weg van uw computer te halen. Dan kunt u uw computer opschonen met een up-to-date virusscanner.

5) Bank-spam

Met bank-spam is de hele cybercriminaliteit met phishingberichten begonnen. De bank-spammail is intussen dan ook wel bekend bij de meeste mensen. Toch wordt deze spam nog steeds veel verstuurd, omdat er altijd mensen zijn die wel hun gegevens verstrekken. Met name ouderen die niet zo bekend zijn met internet kunnen door bepaalde meldingen geneigd zijn om snel te reageren en op links te klikken. Banken vragen overigens nooit via e-mail of telefoon naar uw gegevens.

Heeft u een dergelijk spambericht van uw bank gekregen? Dan geldt hetzelfde als bij een phishing e-mailbericht van een zogenaamd postbedrijf: klik niet op de link, geef geen gegevens en verwijder het bericht meteen. Wel op de link geklikt? Schoon uw computer zo snel mogelijk op met een antivirusprogramma.

Banken stellen het op prijs als u het meldt dat u een nepbericht van hun heeft ontvangen. Zo kunnen zij andere klanten tijdig informeren en voorkomen dat klanten de dupe worden van de phishingberichten.

6) Openstaande factuur-mail met virus

Een vrij nieuwe manier van online scammen, is een nepmail over een openstaande factuur. U heeft bijvoorbeeld een telefoonabonnement, waarvan u een factuur nog niet heeft betaald. De cybercriminelen maken soms de stomme fout dat ze u een bericht sturen in naam van een provider waarbij u niet eens een abonnement heeft afgesloten. Dan is het bericht duidelijk herkenbaar als spam. Krijgt u echter een mail van uw echte provider? Dan kunt u worden misleid met een nette e-mail met logo, contactgegevens en een bijgevoegde factuur, die u wilt open klikken om te kijken 'welke factuur het is die u niet betaald zou hebben'. Laat u niet van de wijs brengen, want de factuur is nep en als u de factuur opent, kan er een virus op uw computer worden geïnstalleerd. Is dit u overkomen? Volg dan dezelfde stappen als bij de nepmail van de pakketdienst.

7) Uw e-mailaccount is gehackt

Ook een mail die de laatste tijd vaak voorkomt: De e-mail account hack. U ontvangt dan een mail waarin wordt verteld dat uw e-mailaccount is gehackt en dat er video software is geïnstalleerd waarmee belastende opnames zijn gemaakt. Het verhaal wordt onderbouwd met ofwel het oude wachtwoord van uw e-mail account, ofwel de zin "I sent you an email from YOUR hacked account". Uiteraard volgt de vraag om geld (bitcoin) over te maken om de belastende beelden te verwijderen. Geen zorgen: er zijn geen belastende beelden, en u hoeft niet te betalen. Een klein stukje uit een dergelijke mail, als voorbeeld:

account hack voorbeeld scam spam

Wanneer er een kloppend oud wachtwoord wordt genoemd in de mail, dan komt dit naar alle waarschijnlijkheid uit het grote wachtwoorden lek wat een tijd geleden veelvuldig op het nieuws is geweest. Indien dit inderdaad nog steeds het correcte wachtwoord is, verander dit dan zo snel mogelijk!

Wanneer de e-mail vanuit uw eigen e-mailadres lijkt te komen, dan komt dit door een bepaalde instelling in de SPF record. Dit is niets ernstigs en dus geen security breach, maar wel reden om even contact met ons op te nemen.

Mocht u dus een dergelijke mail hebben ontvangen, laat het ons weten, dan passen wij het SPF record aan.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Onze certificeringen
Ecabo
Cross Internet Lindanusstraat 12-14,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2019 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Privacy cookieverklaring | Sitemap