Inhoud In dit artikel

Data driven marketing

Data driven marketing is een term die wellicht al eens ter ore is gekomen. Tegenwoordig gebruikt bijna iedere marketing professional zulke fancy termen. Maar wat is data driven marketing precies? En hoe kun je het gebruiken om jouw sales te laten stijgen en uw klanten tevreden te houden?

Wat is data driven marketing precies

Eigenlijk is het niets meer dan het analyseren en gebruiken van klantgegevens om gerichtere en effectievere marketing activiteiten te ondernemen. Laten we het gemakkelijk maken en als voorbeeld een webshop nemen. Het handige van een webshop is dat je sowieso basisgegevens nodig hebt om de producten te kunnen verzenden. Deze kun je tijdens het bestelproces aan je klanten vragen en rechtstreeks in een CRM systeem opslaan.

data driven marketing

Welke data kun je gebruiken?

Aangezien iemand vanaf zijn/haar 16de pas handelsbekwaam is en dus pas vanaf die leeftijd online iets mag bestellen, mag je als webshop altijd naar de geboortedatum vragen. Zo weet je dus ook meteen wanneer jouw klant jarig is. Het is dan een kleine stap om op die dag een leuke verjaardagswens te versturen, bijvoorbeeld met een cadeautje of kortingscode. Aangezien je ook in het bezit bent van de naam en de woonplaats, kunt je de verjaardagswens een persoonlijke aanhef geven en bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde fysieke winkel aangeven waar het cadeautje klaarligt.

Data driven marketing voor terugkerende aankopen

Stel: je verkoopt een product dat met regelmaat moet worden gekocht. Denk bijvoorbeeld aan maandlenzen. Zodra jouw klant de lenzen bestelt via de website, kun je berekenen hoe lang de klant ongeveer met de lenzen zal doen. Door dan op het juiste moment een mailing uit te sturen, eventueel met een leuke kortingscode of andere actie, kun je voorkomen dat deze klant een overstap maakt naar een andere lenzenaanbieder of bijvoorbeeld kiest voor de locale opticien.

Ook een voorbeeld van data driven marketing is upselling door het sturen van gerichte aanbiedingen. Iemand die twee weken geleden een set maandlenzen heeft gekocht waarmee hij of zij 6 maanden zoet is, hoeft geen aanbieding te ontvangen voor maandlenzen. De klant zal hier eerder geïrriteerd door raken. Extra geïrriteerd wanneer blijkt dat zijn zojuist gekochte product ook nog eens goedkoper is geworden. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden: door de sales historie te koppelen aan een klantprofiel, kunnen gerichtere aanbiedingen worden gedaan om de klant te laten terugkeren. In dit geval zou lenzenvloeistof wellicht een optie zijn.

Hoe vergaar je de juiste gegevens?

Dit is gemakkelijk: gewoon vragen. Door uw klanten een vraag te stellen, bijvoorbeeld na de aankoop van een product, krijg jij de gegevens first-hand in bezit. Stel: iemand bestelt online een fietsketting voor de racefiets. Deze ketting gaat ongeveer 3000 tot 5000 kilometer mee, afhankelijk van de weersomstandigheden en omgeving waarin men fietst. Vragen die gesteld kunnen worden, zijn:

  • Hoeveel kilometer fiets je gemiddeld per maand?
  • Fiets je alleen in goede weersomstandigheden of ga je regen niet uit de weg?
  • Rij je door het bos of kies je alleen voor verharde wegen?

Aan de hand van deze antwoorden kan ongeveer worden bepaald wanneer de fietsketting weer aan vervanging toe is en kan er rond die tijd een mailing worden verstuurd.

Het is ook mogelijk om een survey uit te sturen naar het volledige klantenbestand. Om de respons te verhogen, kun je er bijvoorbeeld een winactie of kortingscode aan vasthangen, als dank voor het beantwoorden van de vragen.

Belangrijk: Bedenk goed wat je wilt doen en welke gegevens je daar voor nodig heeft. Gegevens zijn namelijk pas nuttig als je ze ook daadwerkelijk gebruikt. Daarnaast is de drempel voor het beantwoorden van 3 vragen minder hoog dan voor het beantwoorden van 20 vragen. Focus dus alleen op wat je écht wilt weten.

 

Offline bedrijven / winkels en data driven marketing?

Ook offline bedrijven en winkels kunnen prima gebruik maken van data driven marketing. Een gemakkelijk voorbeeld is een klantenkaart. Hierop kunnen bijvoorbeeld punten gespaard worden. Maar alvorens een klantenkaart ontvangen kan worden, dient de klant een aanvraagformuliertje in te vullen. Zo wordt de klantenkaart gekoppeld aan onder andere een naam, adres en e-mailadres. Tevens worden aankopen geregistreerd. Je bent overigens niet gebonden aan online data driven marketing: je kunt ook offline marketing activiteiten ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale uitnodiging voor alle vrouwelijke klanten voor een gezellige ladies night in de winkel.

Ongeacht of je data driven marketing inzet voor je online of offline bedrijf: het is altijd noodzakelijk om een goed en overzichtelijk systeem te hebben om de data te bewaren, ordenen en uiteindelijk gebruiken. Dit kan in een CRM systeem.

Second party data

data driven marketingDe hierboven genoemde voorbeelden zijn allemaal gebaseerd op first-party data. Oftewel: data die je zelf in het bezit hebt. Hier kun je al veel mee, maar uiteindelijk is de data wel eindig. Je hebt immers geen oneindig klantenbestand. Het gebruik van second party data kan dan een mooie volgende stap zijn. Second party data is, zoals de naam al zegt, afkomstig van andere partijen / bedrijven. Deze gegevens dienen bijna altijd gekocht te worden.

In dit geval nemen we even een nieuw voorbeeld: een klusbedrijf met alles voor de doe-het-zelver. Dit bedrijf zou ontzettend veel hebben aan een lijst van mensen die net een huis hebben gekocht. Er wordt nagenoeg altijd wel iéts gedaan in een pasgekocht huis, al is het maar een lik verf op de muur. Door een leuk 'gefeliciteerd met het nieuwe huis'-kaartje te sturen naar de nieuwe huiseigena(a)r(en), uiteraard met een kortingscode of aanbieding, kun je een mooie, wellicht langdurige klantrelatie bouwen.

Data driven marketing voor jouw onderneming?

De mogelijkheden rondom data driven marketing zijn ontzettend groot. Het is een efficiënte manier om bestaande klanten of 'leden' beter te leren kennen en hierdoor jouw sales te vergroten. Of, een stapje verder, nieuwe klanten aan te trekken door gebruik te maken van second party data.

Benieuwd naar de mogelijkheden rondom data driven marketing voor je bedrijf? Wij gaan graag met jou om de tafel zitten om de mogelijkheden vrijblijvend door te spreken.

Contactgegevens
Cross Internet Lindanusstraat 12 6031EA Nederweert
+31 (0)495 45 11 70 Ma t/m vrij 09:00 - 17:00
Info@crossinternet.nl
Openingstijden Maandag: 09:00 - 17:00 Dinsdag: 09:00 - 17:00 Woensdag: 09:00 - 17:00 Donderdag: 09:00 - 17:00 Vrijdag: 09:00 - 17:00
Parkeertip Parkeren is mogelijk in de blauwe parkeerzone voor de ingang van ons pand. Vergeet je parkeerschijf niet!
+31 (0)495 45 11 70
Info@crossinternet.nl
+31 (0)637 45 3827
9.6 43 beoordelingen
Route Cross Internet ligt centraal in het zuiden van Nederland. Direct aan de afslag Nederweert. Deze verbindt de A2 met de N275 Weert - Nederweert. Venlo, Sittard, Echt, Eindhoven en Helmond zitten op 30 min reistijd door ligging dicht bij grens Limburg / Brabant.
+31 (0)495 45 11 70 Werkdagen van 09:00 tot 17:00 mdavidson@crossinternet.nl We reageren binnen 24 uur ( op werkdagen )