15 Nov 2017 Data driven marketing

Data driven marketing is een term die u wellicht al eens ter ore is gekomen. Tegenwoordig gebruikt bijna iedere marketing professional zulke fancy termen. Maar wat is data driven marketing precies? En hoe kunt u het gebruiken om uw sales te laten stijgen en uw klanten tevreden te houden?

Wat is data driven marketing precies

Eigenlijk is het niets meer dan het analyseren en gebruiken van klantgegevens om gerichtere en effectievere marketing activiteiten te ondernemen. Laten we het gemakkelijk maken en als voorbeeld een webshop nemen. Het handige van een webshop is dat u sowieso basisgegevens nodig heeft om de producten te kunnen verzenden. Deze kunt u tijdens het bestelproces aan uw klanten vragen en rechtstreeks in een CRM systeem opslaan.

data driven marketing

Welke data kunt u gebruiken?

Aangezien iemand vanaf zijn/haar 16de pas handelsbekwaam is en dus pas vanaf die leeftijd online iets mag bestellen, mag u als webshop altijd naar de geboortedatum vragen. Zo weet u dus ook meteen wanneer uw klant jarig is. Het is dan een kleine stap om op die dag een leuke verjaardagswens te versturen, bijvoorbeeld met een cadeautje of kortingscode. Aangezien u ook in het bezit bent van de naam en de woonplaats, kunt u de verjaardagswens een persoonlijke aanhef geven en bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde fysieke winkel aangeven waar het cadeautje klaarligt.

Data driven marketing voor terugkerende aankopen

Stel: u verkoopt een product dat met regelmaat moet worden gekocht. Denk bijvoorbeeld aan maandlenzen. Zodra uw klant de lenzen bestelt via uw website, kunt u berekenen hoe lang de klant ongeveer met de lenzen zal doen. Door dan op het juiste moment een mailing uit te sturen, eventueel met een leuke kortingscode of andere actie, kunt u voorkomen dat deze klant een overstap maakt naar een andere lenzenaanbieder of bijvoorbeeld kiest voor de locale opticien.

Ook een voorbeeld van data driven marketing is upselling door het sturen van gerichte aanbiedingen. Iemand die twee weken geleden een set maandlenzen heeft gekocht waarmee hij of zij 6 maanden zoet is, hoeft geen aanbieding te ontvangen voor maandlenzen. De klant zal hier eerder geïrriteerd door raken. Extra geïrriteerd wanneer blijkt dat zijn zojuist gekochte product ook nog eens goedkoper is geworden. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden: door de sales historie te koppelen aan een klantprofiel, kunnen gerichtere aanbiedingen worden gedaan om de klant te laten terugkeren. In dit geval zou lenzenvloeistof wellicht een optie zijn.

Hoe vergaart u de juiste gegevens?

Dit is gemakkelijk: gewoon vragen. Door uw klanten een vraag te stellen, bijvoorbeeld na de aankoop van een product, krijgt u de gegevens first-hand in bezit. Stel: iemand bestelt online een fietsketting voor de racefiets. Deze ketting gaat ongeveer 3000 tot 5000 kilometer mee, afhankelijk van de weersomstandigheden en omgeving waarin men fietst. Vragen die gesteld kunnen worden, zijn:

  • Hoeveel kilometer fietst u gemiddeld per maand?
  • Fietst u alleen in goede weersomstandigheden of gaat u regen niet uit de weg?
  • Rijdt u door het bos of kiest u alleen voor verharde wegen?

Aan de hand van deze antwoorden kan ongeveer worden bepaald wanneer de fietsketting weer aan vervanging toe is en kan er rond die tijd een mailing worden verstuurd.

Het is ook mogelijk om een survey uit te sturen naar het volledige klantenbestand. Om de respons te verhogen, kunt u er bijvoorbeeld een winactie of kortingscode aan vast te hangen, als dank voor het beantwoorden van de vragen.

Belangrijk: Bedenk goed wat u wilt doen en welke gegevens u daar voor nodig heeft. Gegevens zijn namelijk pas nuttig als u ze ook daadwerkelijk gebruikt. Daarnaast is de drempel voor het beantwoorden van 3 vragen minder hoog dan voor het beantwoorden van 20 vragen. Focus u dus alleen op wat u écht wilt weten.

 

Offline bedrijven / winkels en data driven marketing?

Ook offline bedrijven en winkels kunnen prima gebruik maken van data driven marketing. Een gemakkelijk voorbeeld is een klantenkaart. Hierop kunnen bijvoorbeeld punten gespaard worden. Maar alvorens een klantenkaart ontvangen kan worden, dient de klant een aanvraagformuliertje in te vullen. Zo wordt de klantenkaart gekoppeld aan onder andere een naam, adres en e-mailadres. Tevens worden aankopen geregistreerd. U bent overigens niet gebonden aan online data driven marketing: kunt u ook offline marketing activiteiten ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale uitnodiging voor alle vrouwelijke klanten voor een gezellige ladies night in de winkel.

Ongeacht of u data driven marketing inzet voor uw online of offline bedrijf: het is altijd noodzakelijk om een goed en overzichtelijk systeem te hebben om de data te bewaren, ordenen en uiteindelijk gebruiken. Dit kan in een CRM systeem.

Second party data

data driven marketingDe hierboven genoemde voorbeelden zijn allemaal gebaseerd op first-party data. Oftewel: data die u zelf in het bezit heeft. Hier kunt u al veel mee, maar uiteindelijk is de data wel eindig. U heeft immers geen oneindig klantenbestand. Het gebruik van second party data kan dan een mooie volgende stap zijn. Second party data is, zoals de naam al zegt, afkomstig van andere partijen / bedrijven. Deze gegevens dienen bijna altijd gekocht te worden.

In dit geval nemen we even een nieuw voorbeeld: een klusbedrijf met alles voor de doe-het-zelver. Dit bedrijf zou ontzettend veel hebben aan een lijst van mensen die net een huis hebben gekocht. Er wordt nagenoeg altijd wel iéts gedaan in een pasgekocht huis, al is het maar een lik verf op de muur. Door een leuk 'gefeliciteerd met het nieuwe huis'-kaartje te sturen naar de nieuwe huiseigena(a)r(en), uiteraard met een kortingscode of aanbieding, kunt u een mooie, wellicht langdurige klantrelatie bouwen.

Data driven marketing voor uw onderneming?

De mogelijkheden rondom data driven marketing zijn ontzettend groot. Het is een efficiënte manier om bestaande klanten of 'leden' beter te leren kennen en hierdoor uw sales te vergroten. Of, een stapje verder, nieuwe klanten aan te trekken door gebruik te maken van second party data.

Benieuwd naar de mogelijkheden rondom data driven marketing voor uw bedrijf? Wij gaan graag met u om de tafel zitten om de mogelijkheden vrijblijvend door te spreken.

Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2017 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap