21 Aug 2017 Laadtijd & snelheid van uw website

Hoe belangrijk is de snelheid / laadtijd van uw website?

Kent u dit fenomeen? U opent een website en het scherm blijft angstvallig wit. Pas na een aantal seconden verschijnen hier en daar stukjes tekst en afbeeldingen, en zo krijgt de website langzaam vorm. De vraag is: blijft u wachten tot de complete website is ingeladen, of bent u vroegtijdig afgehaakt?

Time = Money. Geen tijd om dit hele artikel over de laadtijd van uw website te lezen? Onderaan deze pagina vindt u een handige, puntsgewijze samenvatting (KLIK).


De snelheid van uw website wordt alsmaar belangrijker. De wereld om ons heen is snel, het internet is een gemakkelijk en snel medium, dus websites moeten ook aan de snelheidseisen van het moderne leven voldoen.

Een vertraging van 1 seconde in de laadtijd van uw website kan de conversies met 7% doen dalen!

KissMetrics (bron) deed een onderzoekje naar de laadtijd van websites en hoe snel mensen afhaken. De resultaten zijn shocking. Oké, niet echt shocking want waarschijnlijk had u dit, net als wij, al zien aankomen:

  • 40% van de bezoekers verlaat een website als deze langer dan 3 seconden laadt;
  • Een vertraging van 1 seconde in de laadtijd kan conversies met 7% verlagen;
  • 47% van de bezoekers verwacht dat een website in minder dan 2 seconde volledig is geladen.

Wat doet Google met de laadtijd van websites?

De laadtijd / snelheid van uw website draagt ook bij aan uw positie in de zoekresultaten van Google!

Google is een slimme machine en zijn grootste doel is om mensen te "bedienen". Hoe mensen zich gedragen op uw website en in de zoekmachine zijn goede graadmeters om te meten hoe uw website voorziet in het "bedienen van mensen". Deze data wordt dus meegenomen in de bepaling welke bedrijven de hoogste posities in Google mogen bekleden.

Voorbeeldje: Wanneer u op een bepaalde zoekterm op plaats 2 staat en mensen klikken éérst op uw resultaat en daarna pas op het eerste resultaat, dan zal het niet lang duren voordat u de eerste plek in Google te pakken heeft.

Dit gaat echter nog verder: Stel iemand klikt op resultaat 1 in Google en klikt meteen weer terug naar de zoekresultaten omdat de website niet (snel genoeg) laadt. De zoekmachine telt dit als een bounce. Dit geeft aan dat de klant niet heeft gevonden waarnaar hij/zij op zoek was, waardoor dit resultaat vanzelf zal dalen in de Google posities. Het consumentengedrag wordt dus gemeten door Google en wordt gebruikt om een zo kwalitatief mogelijke eerste pagina in de zoekmachine te creëren.


Kortom: wanneer uw laadtijd slecht is en hierdoor "slecht surfgedrag" uitlokt, dan zult u dit vanzelf gaan merken aan uw zoekmachine posities!

Facebook & snelheid / laadtijd van websites

Naast zoekmachines zijn sociale media een steeds groter wordende bron van verkeer en inkomsten voor veel websites. Facebook werkt middels een algoritme dat ervoor zorgt dat iedereen een zo relevant mogelijke feed te zien krijgt.

Het Facebook algoritme werkt (kort door de bocht) als volgt: zodra een Facebookpagina een bericht plaatst, wordt dit uitgezet bij een percentage van de likers. Als de respons van dit selecte "testgroepje" postief is, bijvoorbeeld doordat er likes, comments, kliks en shares uit voortkomen, wordt het bericht verder uitgezet binnen de groep likers. Blijft de respons goed, dan wordt het bericht ook buiten de huidige groep likers getoond. Uiteindelijk kan dit resulteren in een viral bericht. Door dit algoritme kan een pagina met 5.000 likes een hoger natuurlijk bereik hebben dan een pagina met 100.000 likes.


Wat blijkt: sinds deze augustus 2017 houdt Facebook ook rekening met de snelheid en laadtijd van websites. Als de signalen van Facebook aangeven dat een website link snel laadt, dan zal deze voorrang krijgen in de mobiele Facebook news feed.

Het is niet zo dat een snelle laadtijd hogere posities garandeert. Maar het helpt zeker mee, aldus Facebook in hun eigen nieuwsbericht (bron).

Pagespeed Facebook

Uw page speed opvragen

Bent u benieuwd hoe uw website presteert op het gebied van page speed? Google heeft een tool waarmee u dit eenvoudig kunt controleren: 

Google Page Speed Insights

"Luxere" websites en webshops hebben per definitie meer codering en zullen daardoor slechter scoren op sommige gebieden. Als u bijvoorbeeld Google's eigen blog (https://developers.google.com/) door deze tool laat checken, dan zijn er bij hun zelf ook nog flink wat verbeterpunten. Het is echter wel een mooi aanknopingspunt om te kijken waar eventuele pijnpunten op het gebied van laadtijd en snelheid liggen.

Er zijn overigens nog twee tools die u kunt gebruiken: GT Metrix & Pingdom.

Hoe kunt u uw website sneller maken?

Er zijn enkele tips en tricks om uw website snelheid te optimaliseren en de laadtijd te verkorten. Een aantal hiervan kan uw webbouwer oppakken, maar u kunt hier ook zelf aan bijdragen. Zelf kunt u:

  1. ... afbeeldingen tot ware grootte verkleinen. Is het tekstvat in uw website 1000px breed? Dan is het sowieso niet nodig om de afbeelding groter dan 1000px breed te maken. Weet u al dat u de afbeelding slechts 400px breed in de website gaat plaatsen? Sla deze dan ook 400px breed zo op en upload deze op ware grootte in de website. Dit scheelt bestandsgrootte en uiteindelijk dus ook laadtijd.
  2. ... afbeeldingen comprimeren. Maak bijvoorbeeld gebruik van een (gratis) Online Image Optimizer waar u afbeeldingen in uploadt en in gecomprimeerde vorm weer downloadt. Vervolgens kunt u ze in uw website gebruiken. Ze zijn nu kleiner qua bestandsgrootte en zullen dus sneller laden. Qua uiterlijk en afmetingen zal er niets veranderen.
  3. ... video's via YouTube of Vimeo inladen. Plaats uw video via een externe videodienst op uw website. Dit betekent dat de video niet ingeladen hoeft te worden zodra de website of pagina wordt geopend. Het inladen zal pas beginnen zodra men de video wil bekijken.
  4. ... contact opnemen met uw webbouwer. Geef aan dat u uw website snelheid zou willen optimaliseren waar dit mogelijk is. Uw webbouwer kan u hiermee verder helpen.

Samenvatting: hoe belangrijk is de laadtijd & snelheid van uw website?

  • De snelheid & laadtijd van uw website hebben invloed op uw posities in de zoekmachines. Langzame websites lokken "slecht surfgedrag" uit. Dit wordt gemeten en gebruikt door Google om de zoekmachine posities te bepalen.
  • Websites die langzaam laden worden sneller weggeklikt, vaak nog vóór de gehele website ingeladen is. 
  • 1 seconde méér laadtijd kan de conversies met 7% doen dalen. 
  • Facebook geeft websites met een snellere laadtijd voorrang in de mobiele news feed. 
  • Wat kunt u zelf doen om de snelheid van uw website te verhogen? U kunt:
    • Afbeeldingen verkleinen tot bruikbare grootte, afbeeldingen comprimeren, video's via een externe videodienst (YouTube of Vimeo) inladen en contact opnemen met uw webbouwer om de techniek te laten optimaliseren. 
Terug naar overzicht
Hebben we uw interesse gewekt?Blijf maandelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes
Cross Internet Lindanusstraat 12,
6031 EA Nederweert, Limburg,
Nederland
Telefoon: +31(0)495 45 11 70 Mobiel: +31(0)6 374 538 27 Mail: info@crossinternet.nl
Nieuwsbrief Online marketing nieuws waar u iets aan heeft!
© Cross Internet 2006 - 2017 | Algemene voorwaarden | Juridisch | Sitemap